* تاجرنیا: ریاست قالیباف در مجلس یعنی سپردن گوشت دست گربه / قالیباف باعث افزایش قوانین رانتیر و نظارت مبتنی بر باج‌خواهی می‌شود
پ
کد خبر : ۱۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷ -11 May 2020

به گزارش آزادی، مجلس یازدهم همین روزها آغاز به کار می‌کند و تکلیف رئیس آن نیز معلوم می‌شود. رقابت برای تکیه زدن بر این کرسی اما بسیار نفس‌گیر شده است. قالیباف خود را رسما رئیس می‌داند و پایداری و احمدی‌نژآدی‌ها نیز هرچه در چنته دارند رو می‌کنند تا این اتفاق نیفتد. تمرکز ویژه بر تخلافات وی در دوره شهرداری تهران یکی از همین اقدامات است. اقدامی که شاید ناشی از منفعت جویی طیف خاصی از اصولگرایان باشد اما عین واقعیت است. فارغ از اینکه کاندیدای پایداری و هواداران احمدی‌نژاد چقدر از قالیباف برای ریاست مجلس شایسته‌تر هستند، باید پرسید که ریاست فردی با این همه پرونده باز و تخلفات عیان شده چه تبعاتی برای پارلمان دارد. علی‌تاجرنیا، نماینده پیشین مجلس این اتفاق را مصداق سپردن گوشت دست گربه می‌داند.


او در گفت‌وگو با «آزادی» ضمن اشاره به دو وظیفه اساسی مجلس در حوزه نظارت و قانون‌گذاری گفت: « در شرایط کنونی مهم‌ترین چالش کشور، اقتصاد ومعیشت مردم است. درست است که کشورهای مخالف جمهوری اسلامی موجب فشارهایی شده و مشکلاتی ایجاد کرده‌اند است اما بخش عمده مشکلات فعلی ناشی از ناکارآمدی و سوء مدیریت است. به اضافه اینکه عدم نظارت کافی نیز بر افزایش این مشکلات اثرگذار است. در این شرایط اگر فردی که سابقه مبارزه با فساد ندارد و حتی خود موجب تقویت فساد در سیستم اجرایی تحت مدیریت خود بوده است، در راس قوه مقننه قرار بگیرد قطعا مجلس با یک تهدید جدید مواجه خواهد شد».


وی ریاست قالیباف بر مجلس را عاملی برای افزایش قوانین رانتیتر و زمینه‌ساز مشکلات اقتصادی دانست و گفت: « روشن است که حوزه نظارت نیز شاهد نظارتی توام با باج خواهی و فاسدکردن سیستم اجرایی مواجه خواهیم بود».


این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: « متاسفانه اکنون مجلس به خاطر برخوردهایی که طی ادوار گذشته صورت گرفته است، وجهات و اقتدار لازم برای اثرگذاری بر ساخت قدرت را ندارد. نمایندگان ضعیفی در پارلمان حضور پیدا می‌کنند که عمدتا برای ماندن در مجلس دنبال کارچاق‌کنی‌های منطقه‌ای می‌روند و این خود زمینه‌ساز فساد در ساختار حکومت است. بدیهی است که اگر رئیس این نهاد فردی باشد که خود متهم به فساد است، در واقع گوشت را دست گربه داده‌‌ایم».


تاجرنیا افزود: «مجلسی که می‌تواند هم زمینه‌ساز فساد باشد و هم مقابله کننده با فساد نباید در اختیار افرادی قرار بگیرد که می‌توانند به راحتی از شکاف‌های قانونی بهره برده و فضای اقتصادی را دچار مشکلات بیشتر کنند».


وی درپاسخ به این پرسش که آیا توجه به تخلفات قالیباف در دوره شهرداری مانعی برای برای رییس شدن او در مجلس یازدهم است یا خیر؟ گفت: « واقعیت این است که برای برخورد با فساد در کشور به یک سری مقدمات نیاز داریم و مهم‌ترین نکته این است که وقتی فساد در قدرت ایجاد شود، وقتی امکان حضور نخبگان نباشد و قدرت توسط نهادهای منبعث از مردم کنترل نشود، نمی‌توان به ریشه کنی فساد امیدوار بود. با این حال طرح برخی مسائل می‌تواند اذهان عمومی جامعه را تاحدی متوجه کند».


این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: «به اعتقاد من ضروریست که این تنبه دادن و آگاهی بخشی با اقدامات عملی همراه باشد.در غیر این صورت مردم همین کورسوی امید برای مبارزه با فساد را هم از دست می‌دهند. مثلا اگر تمام جریانات سیاسی و حتی اصولگرایان روی یک فساد تاکید کنند، مردم بعد از مدتی ببینند که همان فرد در راس یک دستگاه است، طبیعتا بسیار مایوس می‌شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: