* دستاورد‌های بی وقفه ایران، آمریکا را در شوک فرو برده است
پ
کد خبر : ۱۷۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸ -30 April 2020
«علی فاهم» کارشناس و نویسنده عراقی با تاکید بر پروژه آمریکایی‌ها برای تقویت حضور نظامی خود تصریح کرد که دستاورد‌های پی در پی ایران در منطقه باعث شده تا آمریکا در شوک بزرگی فرو برود.
به گزارش «آزادی» ، سرویس بین الملل - فاطمه صالحی: به نظر می‌رسد این روز‌ها پرونده پر سر و صدای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق در سایه دیگر چالش‌های موجود در این کشور به ویژه مسأله تشکیل کابینه جدید و تعیین نخست وزیر مکلف به حاشیه رفته است.

آمریکایی‌ها در سایه بی توجه مسئولان عراقی نسبت به این موضوع اقدام به تقویت حضور نظامی خود در پایگاه‌های عراق کرده اند؛ مسأله‌ای که به نظر می‌رسد با اهداف شومی در خصوص تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و یا اقدامات خرابکارانه علیه ایران صورت می‌گیرد.

«علی فاهم» نویسنده و کارشناس عراقی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص روند خروج نظامیان آمریکایی از عراق گفت: بر اساس اطلاعات موجود، این پرونده به شکل مشخص و واضحی به سمت تقویت حضور نظامیان آمریکایی در عراق پیش می‌رود. کسانی که دیدگاه تاریخی و ژئوپلتیک دارند به خوبی می‌دانند که آمریکا نمی‌تواند از حوزه نفوذ و تمرکز استراتژیک خود در منطقه دست بردارد به ویژه آنکه عراق خط مقدم مبارزه با نفوذ روز افزون ایران برای آمریکا است.

وی در خصوص دستاورد فضایی اخیر ایران گفت: دستاورد‌های پی در پی ایران شوک بزرگی به آمریکا وارد کرده به ویژه آنکه به تازگی شاهد پرتاب ماهواره نور۱ بودیم و این مسأله چالش بزرگی برای آمریکایی‌ها به وجود آورد. عقب نشینی آمریکایی‌ها از برخی مواضع خود در عراق، آرایش نظامی مجدد آن‌ها در مناطق دیگر را به دنبال داشت چرا که آمریکا تلاش دارد نیرو‌های خود را در پایگاه‌های اصلی محدود کرده تا در تیر رس گروه‌های ضد آمریکایی قرار نگیرند.



وی در ادامه افزود: گزارش اخیر یک روزنامه اسپانیایی در خصوص نقشه آمریکا برای ساخت یک پایگاه نظامی جدید در غرب عراق با هدف حمایت از منافع خود در برابر هر گونه حمله‌ای این فرضیه را تثبیت می‌کند. آمریکایی‌ها هم چنین تلاش می‌کنند پایگاه عین الاسد را از هر حمله جدیدی مصون نگه دارند.

این کارشناس عراقی در خصوص استقرار سیستم‌های دفاعی پاتریوت در عراق از سوی آمریکایی‌ها گفت: این اقدام در پایگاه شمال منطقه البغدادی در شهر هیت در استان الانبار و در نزدیکی مرز‌های مشترک با سوریه صورت می‌گیرد چرا که آمریکایی‌ها قصد دارند در پایگاه‌های غربی خود در عراق برای مدت طولانی باقی بمانند. حضور نظامیان آمریکایی در عراق یک هدف استراتژیک دارد و آن حمایت از منافع این کشور در منطقه و در رأس آن‌ها تضمین امنیت رژیم صهیونیستی است.

وی در ادامه افزود: برخی گروه‌هایی که در داخل عراق به آمریکا دل داده اند خواهان اخراج نیرو‌های حشد شعبی از الانبار هستند که این مسأله در همین راستا می‌گنجد. هم زمان شاهد آن هستیم که آمریکایی‌ها اقدام به آموزش برخی نیرو‌ها در الانبار برای قرار دادن آن در برابر نیرو‌های حشد شعبی می‌کنند.

علی فاهم در خصوص نقش عربستان سعودی در بی ثبات کردن عراق و منافع رژیم صهیونیستی گفت: وجود یک عراق قدرتمند و با ثبات به ضرر منافع رژیم صهیونیستی است. به همین دلیل صهیونیست‌ها می‌کوشند عراق را تضعیف کنند. طبیعی است که عربستان سعودی نیز که همواره حول محور آمریکا می‌چرخد و در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گام بر می‌دارد در این خصوص اقدام کند.

این کارشناس عراقی تصریح کرد: عربستان با جمهوری اسلامی ایران یک دشمنی غیر قابل توجیه دارد و از سال ۲۰۰۳ به بعد با نظام عراق نیز دشمن شده است. این کشور از اقدامات عناصر خرابکار در عراق از جمله داعش و القاعده حمایت ایدئولوژیکی و مالی و رسانه‌ای می‌کند. نتیجه این حمایت‌های رسانه‌ای را در اعتراضات اخیر عراق دیدیم.

وی در خصوص تشکیل کابینه جدید در عراق به ریاست مصطفی الکاظمی نیز گفت: اتفاقاتی که با تعیین الکاظمی به عنوان نخست وزیر مکلف عراق همراه بود باعث شده تا تشکیل کابینه جدید به آن راحتی که برخی تصور می‌کنند نباشد.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: