* رفتار شهروندی سازمانی چیست؟
پ
کد خبر : ۱۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ -27 April 2020
لرستان یک عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان رفتار شهروندی سازمانی را تشریح کرد.
به گزارش «آزادی» دکتر سعید فرح‌بخش اظهار کرد: همواره کارکنان از منابع بسیار مهم سازمان‌ها محسوب می‌شوند و رفتار آن‌ها در سازمان بسیار بااهمیت تلقی می‌شود به طوری که کارکنان خوب افرادی هستند که به همکاران خود کمک و همیاری می‌دهند.

فرح‌بخش اضافه کرد: کارکنان خوب، نظر و اعتقادات خود را صادقانه و با حسن نیت بیان می‌کنند و در فعالیت‌های سازمان مشارکت می‌جویند، به عبارت دیگر آن‌ها اقدامات و اعمالی انجام می‌دهند که الزامی نبوده، اما برای همکاران و درنهایت برای سازمان مفید است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: اینگونه رفتار‌ها که در اصطلاح رفتار‌های فرانقش یا شهروندی سازمانی نامیده می‌شوند به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که فی‌نفسه خودجوش و آگاهانه هستند و به طور مستقیم و صریح توسط سیستم رسمی پاداش سازمان پیش‌بینی شده‌اند، اما به طور کلی کارایی سازمان را افزایش می‌دهند.

وی یادآور شد: علیرغم توجه فزاینده به موضوع رفتار شهروندی، درباره ابعاد رفتار شهروندی سازمانی هنوز توافق واحدی میان محققان وجود ندارد.

این مدرس دانشگاه گفت: با این حال وجدان کاری، نوع‌دوستی، فضیلت مدنی، جوانمردی، ادب و نزاکت ابعاد مورد قبول رفتار شهروندی سازمانی محققان هستند.

فرح‌بخش افزود: رفتار شهروندی سازمانی باعث پیشرفت سازمان در ابعاد مختلفی می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: