* میرلوحی: شفافیت ویژگی حکمرانی خوب است اما ما هنوز عقب هستیم/ آمار فوتی‌های کرونا شفاف نیست چون مشکوک‌ها را نگفتند / اگر مشکوک‌ها هم محاسبه می‌شد آمار فوتی‌ها دو برابر بود
پ
کد خبر : ۱۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹ -24 April 2020

میرلوحی: شفافیت ویژگی حکمرانی خوب است اما ما هنوز عقب هستیم/ آمار فوتی‌های کرونا شفاف نیست چون مشکوک‌ها را نگفتند / اگر مشکوک‌ها هم محاسبه می‌شد آمار فوتی‌ها دو برابر بود

به گزارش آزادی، کرونا روز به روز در کشور ریشه‌دارتر می‌شود و همچنان درباره آمار فوتی‌ها و مبتلایان آن حرف و حدیث است. آن همه تاکید و قسم آیا علی ربیعی سخنگوی دولت و خود روحانی در روزهای اول انگار فایده نداشت وهمچنان شاهد وجود تردیدهایی دراین باره هستیم. این تردیدها را هم چهار کاربر فضای مجازی و رسانه معاند و بیگانه ایجاد نکرده‌‌‌اند. این اعضای شورای شهر تهران هستند که در هفته‌های گذشته بارها از وجود عدم شفافیت در ارائه آمار انتقاد می‌کنند. تازه‌ترین مورد آن محمد هاشمی رئیس شورای شهر بود که آمار رسمی درباره شیوع کرونا را موجب برداشت اشتباه خواند و گفت که آمار واقعی بسیار بیشتر است. بعد او نیز محمدجواد حق شناس در صفحه تویتر خود نوشت: به نظر می‌رسد اکنون میزان مرگ و میری که در تهران وجود دارد و آماری که ارائه می‌شود شفاف نیست و با عددهای کلان همخوانی ندارد.


محمود میرلوحی، دیگر عضو این شورا اما در گفت‌وگو با «آزادی» به تشریح علل عدم شفافیت در این باره پرداخت و گفت: « یکی از ویژگی‌های اصلی حکمرانی خوب در دنیا شفافیت است. شفافیت هم یعنی مردم را محرم دانسته و همه چیز را به اطلاع آنان برسانید. اما ما متاسفانه هنوز در این حوزه عقب هستیم و این هم عللی دارد. مثلا دلایل مختلفی مثل جنگ و تحریم و ... سبب شده که ما همیشه فکر کنیم گوش و چشم رقبا مسائل ما را دنبال کند و مترصد بهره‌برداری باشد».


وی در ادامه به جوسازی‌هایی که هفته‌های اول شیوع کرونا در فضای مجازی مشاهده شد، اشاره کرد و گفت: «خود من در تذکری از وزیر ارشاد خواستم که رسیدگی کند. ما دیدیم که چطور برخی به اضطراب و ترس از این بحران دامن زدند. از یک سو فیلم‌هایی منتشر می‌شد مثل آنکه بیماری در رشت که کرونا نداشت جلوی بیمارستان افتاده بود، گریه می‌کرد و ... . از سوی دیگر هم رسانه‌های اروپایی و آمریکایی بی انصافی و ناجوانمردی کردند. وزیر بازرگانی ترامپ گفت که این به سود آمریکا است.»


میرلوحی البته تاکید کرد که هیچ یک از این مسائل دلیل خوبی برای عدم شفافیت در ارائه آمار نیست، گفت: « یکی از علل اصلی اختلاف آمار که در روزهای اول بیشتر بود و الان کمتر شده است، این بود که ما ابزار تست نداشتیم. درست است که می‌دیدیم که عده‌ای فوت می‌کنند اما اطمینان نداشتیم که واقعا علت فوت کرونا بوده است.»


وی افزود: « سازمان بهداشت جهانی هم هیچ وقت از شیوه آمار ایران انتقاد نکرده است و هیچ وقت هم نگفته که مشکوک‌ها را هم باید جزء آمار کرونا اعلام کرد. استاندارد جهانی این بوده که وقت آنهایی که مطمئن بودیم را اعلام کنیم».


این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای اعلام صحیح آمار و در عین حال شفافیت وجود نداشت؟ گفت: «قطعا بوده است. من اگر بودم هر دوآمار را ارائه می‌کردم. مثلا می‌گفتم این داد یقینا به خاطر کرونا فوت کرده‌اند و یک عده هم مشکوک به کرونا بوده‌اند».


وی ادامه داد: « به طور معمول در تهران 200 فوتی داشته ایم که اکنون این آمار قدری افزوده شده است. البته مجموع فوتی‌ها خیلی فرقی نکرده است زیرا آمار فوتی ناشی از تصادفات و عمل‌های جراحی در بیمارستان‌ها کاسته شده است. »
میرلوحی همچنین در پاسخ به اینکه اگر آمار فوتی‌های مشکوک به کرونا هم اعلام شده بود الان آمار چقدر بیشتر بود؟ گفت: « شاید همین تعداد یا کمی کمتر و بیشتر . اینطور نیست که فکر کنید 10 برابر این آمار بوده است».

برچسب ها: میرلوحی ، آمار کرونا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: