* مبتلایان به کرونا تماس خود را با حیوانات محدود کنند
پ
کد خبر : ۱۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ -19 April 2020
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه شواهد در مورد ویروس کرونا ممکن است کافی نباشد توصیه می‌شود افراد مبتلا به ویروس کرونا تماس خود را با حیوانات محدود کنند.
به گزارش «آزادی» محمدعلی بخشی افزود: هنگام حمل و نقل یا مراقبت از حیوانات باید اقدامات اولیه بهداشتی رعایت شود، شستن دست‌ها قبل و بعد از هرگونه تماس با حیوانات، غذا یا سایر تجهیزات مرتبط با آنها لازم است.

وی گفت: همچنین از بوسیدن حیوانات خانگی یا خوردن غذا با آنها خودداری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: اکثر ویروس‌های کرونا به گونه اختصاصی خود می‌چسبند و تاکنون ثابت نشده است که کووید ۱۹ بین انسان و حیوانات گردش کند.

وی افزود: کرونا یک خانواده بزرگ از ویروس‌ها است که روی برخی از گونه‌های حیوانات و برخی دیگر روی انسان‌ها تاثیر می‌گذارند.

بخشی گفت: تا امروز مرکز کنترل بیماری ( CDC) هیچ گزارشی از ابتلای حیوانات خانگی به ویروس کرونا در ایالات متحده دریافت نکرده است و اولین مورد مثبت در حیوانات آزمایش شده برای ویروس در ایالات متحده یک ببر در باغ وحش در شهر نیویورک بود که بیماری تنفسی داشت.

وی اظهار داشت: کارشناسان بیماری‌های عفونی و چندین سازمان بین‌المللی و بهداشت داخلی انسان و حیوانات معتقدند که هیچ شواهدی در این مرحله وجود ندارد که نشان دهد حیوانات خانگی ویروس کرونا «کووید ۱۹» را به حیوانات دیگر از جمله انسان گسترش دهند و لذا مطالعات بیشتر برای درک اینکه چگونه حیوانات مختلف ممکن است توسط ویروس تحت تاثیر قرار بگیرند، لازم است.

وی گفت: مورد دیگر پس از اینکه صاحب ۶۰ ساله‌ یک سگ در هنگ کنگ به کرونا مبتلا شد، آن سگ علایم عفونت ناشی از ویروس کرونا را نشان داد، غلظت ویروس در ترشحات سگ خیلی کم بود محققین اعلام کردند که ممکن است احتمال انتقال ویروس از انسان به حیوان وجود داشته باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی توصیه کرد: برای احتیاط هر حیوانی که تست ویروس کرونای آن مثبت است باید در قرنطینه نگهداری شود همچنین تمام حیواناتی که تست صاحب آن‌ها مثبت است نیز بایستی در قرنطینه باشند.

وی افزود: متخصصین دانشگاه هنگ کنگ و همچنین سازمان جهانی بهداشت حیوانات توافق نظر دارند که ویروس کرونا در این سگ یک مورد «انتقال انسان به حیوان» بوده است از طرف دیگر در مورد انتقال ویروس از حیوان به انسان نیز هنوز شواهدی وجود ندارد و تعامل انسان با حیوانات هنوز منع نشده است

بخشی در پاسخ به این سوال که آیا حیوانات باید برای کرونا آزمایش شوند یادآور شد: اگر حیوان خانگی علایم عفونت تنفسی را نشان می‌دهد با دامپزشک خود مشورت کنید تا آنها بتوانند حیوان را برای بیماری‌های تنفسی شایع ارزیابی کنند در غیر این صورت توصیه به انجام آزمایش نیست.

وی گفت: در این زمان هیچ مدرکی مبنی بر وجود ویروس عامل کووید ۱۹ از پوست یا خز حیوانات خانگی وجود ندارد از آنجا که پوست حیوان خانگی متخلل و فیبری است بسیار بعید است که با نوازش کردن و بازی با حیوانات خانگی کرونا را دریافت کنید.

وی افزود: براساس شواهد موجود ویروس کرونا از انسان به انسان منتقل و باعث انتشار بیماری می‌شود و تاکنون شواهدی مبنی بر اینکه سگ‌ها یا حیوانات خانگی بتوانند ویروس را به انسان منتقل کنند وجود ندارد.

دامداری از مشاغل اصلی در خراسان جنوبی است و با توجه به تماس افراد با حیوانات اهلی و خانگی دغدغه‌ای را بین مردم به وجود آورده است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» ماه دسامبر (آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۰۳۱ نفر رسید.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، مبتلا ، کرونا ، حیوانات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: