* روحانی: کتاب و فرهنگ قدرت نرم و وسیله ارتباط ما با ملت های دیگر است
کد خبر : ۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ -03 May 2016
روحانی با اشاره به اینکه ما وارد صحنه جدید شدیم گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم دنیای ما پسابرجام با زندگی و دنیای ما قبل از برجام کاملا متفاوت است؛ شما می بینید در طول یک سال گذشته از آن زمانی که آثار این موفقیت در یک مذاکرات بسیار پیچیده بین المللی که من در ملاقات های خارجی هر روز که مقامات خارجی و روسای جمهور می آیند بخشی را اختصاص می دهند به موفقیت ایران به این مذاکرات به ابعاد جدیدی از این مساله توجه من جلب می شود.
به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه بعد از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: ضمن تشکر از همه نمایندگان کشورهای خارجی به ویژه کشور دوست سوریه که میهمان ویژه در این نمایشگاه هستند و همچنین از همه مسوولین و نمایندگان مجلس و علما و شهردار و نمایندگان مردم در شورای شهر تهران گفت: نمایشگاه کتاب ظاهرا به سرمنزل نهایی رسید و بعد از دو مکان که در سال های گذشته جابه جا شد خود را به مقصد نهایی رساند.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالم از این که امروز این نمایشگاه آغاز به کار کرد. از شهردار تهران و از همه مسوولین و دست اندرکاران که این بنای بسیار بزرگ و به یادماندنی و زیبا را برای برگزاری نمایشگاه ها به وجود آوردند آن هم در یک مکان بسیار مناسبی روبه روی حرم مطهر امام راحل قدر دانی می کنم امیدواریم این قدم خیر و مبارکی برای کشور عزیز ما باشد.

روحانی با اشاره به اینکه ما وارد صحنه جدید شدیم گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم دنیای ما پسابرجام با زندگی و دنیای ما قبل از برجام کاملا متفاوت است؛ شما می بینید در طول یک سال گذشته از آن زمانی که آثار این موفقیت در یک مذاکرات بسیار پیچیده بین المللی که من در ملاقات های خارجی هر روز که مقامات خارجی و روسای جمهور می آیند بخشی را اختصاص می دهند به موفقیت ایران به این مذاکرات به ابعاد جدیدی از این مساله توجه من جلب می شود.

وی ادامه داد: ملت ما در یک واقعه مهم تاریخی و در یک مذاکرات بسیار پیچیده در برابر قدرت های جهانی به موفقیت بزرگی دست یافتیم که به نفع هر دو بود. معمولا در مذاکرات یکی پیروز می شود یک شکست می خورد اما این مذاکراتی را که به نفع ما و طرف مقابل ، منطقه و جهان بود.

رئیس جمهوری گفت: ورود یک شرکت خارجی باعث می شود که ما آن پروژه که می خواستیم خودمان انجام دهیم 40 سال دیگر می رسیدیم الان 5 سال دیگر می رسیم این کار بسیار اهمیت دارد این همانی است که از اول گفته شد این مذاکرات پایانش برد برد خواهد بود.

روحانی ادامه داد: البته عده ای از کشورها هستند که خیلی احساس ضرر می کنند ؛ به هر حال 188 کشور نفع می برند و دو کشور هم ممکن است ضرر کنند این طبیعت دنیا است.

وی گفت: من مطمئنم ملت بزرگ ایران که این موفقیت را به هدف رسانده از ادامه مسیر هم با همان توان و قدرت کار را ادامه خواهد داد.

روحانی اضافه کرد: دنیا امروز کاملا به جمهوری اسلامی ایران و به تعهدات ایران اطمینان داده, به نظر من آنچه که مهم است اعتماد جهانی است, در داخل هم همین طور است آنچه مهم است اعتماد بین مردم و دولت است.

وی خاطر نشان کرد: اعتماد یک سرمایه اجتماعی در داخل کشور و یک سرمایه بین المللی در سطح جهانی است این که امروز روسای جمهوری به ایران می آیند و قراردادهای بلندمدت امضا می کنند, این به معنای اعتماد به ایران است.

روحانی افزود: وقتی کشوری مقابل ایران وعده ای به دنیا می دهد روی وعده خود تا آخر می ایستد ما حتی به آن کسانی که 8 سال جنگ به ما تحمیل کردند و بر ملت خودشان و بر ملت ایران جنایت کردند آن روز گفتیم که صلح می کنیم، (البته هنوز صلح تحقق نگرفته و در آتش بس هستیم). امام فرمود صلح ما صلح واقعی است ما اگر حتی به دشمنانمان قول دادیم به قول مان عمل خواهیم کرد . امام فرمود اگر قاتل جدم امیرالمومنین همان شمشیری که بر فرق آن نواخته اگر ان شمشیر را به امانت بگذارد من آن را پس خواهم داد.

روحانی گفت: حالا که فضای جدید برای ما ایجاد شده برای ادامه این فضا ما نیاز به زیرساخت هایی داریم و یکی از این زیرساخت ها هم همین مکان و نمایشگاه بین المللی است. ما نیازداریم بتوانیم محصولات خود و محصولات دیگران را در این نمایشگاه عرضه کنیم هم برای مردم هم برای میهمانانی که شرکت می کنند.

وی افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب یک مکان تعاملی است که نویسندگان و محققین مختلف مکان تبادل فکری می کنند. تبادل فرهنگی است, تبادل اندیشه است, از شهرهای مختلف این جمعیتی که در نمایشگاه کتاب در طول 10 روز حدود 3 میلیون بیشتر می آیند و بازدید می کنند مربوط به شهرستان ها است. جاذبه این بوستان آنها را جذب می کند.

روحانی گفت: امروز در جهان شهرهایی هستند که معروفیت آن شهرها به مراکز علمی آنها است جاذبه آن شهرها آوازه آن شهرها است به خاطر مرکز علمی و دانشگاهمان است.

وی با بیان اینکه امروز شهرهایی در دنیا وجود دارد که مرکز فرهنگی برای آن شهر و برای آن ملت و برای آن منطقه وگاهی در سطح جهان است ادامه داد: شهر با فرهنگ شناخته می شود با نمایش فیلم های مختلف با جایزه دادن به فیلم های برتر با روی صحنه آمدن تئاتر با اجرای موسیقی با نمایشگاه های مهم نقاشی عکاسی، و ده ها هنر دیگر, شهر به آن نام معروف و مشهور است. ما فکر می کنیم اقتصاد فقط در صنعت است, در بنگاه های بزرگ اقتصادی است فقط در کشاورزی است فقط در خدمات به مفهوم بانک و بیمه و ... است .فرهنگ و صنایع مربوط به فرهنگ یک بازار خلاق است و می تواند یک بازار اقتصادی مهمی برای کشور باشد.

روحانی با اشاره به کتاب هاب قدیمی اظهار داشت: شما همین کتاب های خطی قدیمی را ببینید که چقدر مشاغل در کنار کتاب به وجود می آمد بقیه بخش های فرهنگی هم اینچنین است, آن وقت که سینما آمد, دولت بعدها برخی را بر عهده خودش گرفت, به خاطر فیلم سالن سینما ساخته شده گیشه ساخته شده افرادی آمده اند برای این که این فیلم را چگونه به نمایش آورند. در همه بخش های هنر این چنین است. هنر فرهنگ در بخش های مختلفش می تواند خلاق باشد, می تواند اشتغال درست کند و می تواند تولید را به حرکت درآورد, شما ببینید در این نمایشگاه های مختلف نقاشی چطور به جامعه حرکت درمی آیند مردم می آیند تابلوها را به نمایش می گذارند به مسابقه می گذارند ما باید به بخش اقتصاد فرهنگ هم نگاه کنیم ما فکر می کنیم اقتصاد همیشه پولدار کشور ماست و فرهنگ هم همیشه یک پیرمرد ناتوانی است که از او کمک بگیرد ،فرهنگ خودش می تواند خلاق باشد و سازنده اقتصاد باشد علاوه بر این که فرهنگ و از جمله کتاب قدرت بزرگ بین المللی ما است دنیا چطور ما را می شناسد همین الان بیان کردند اینجا که در روسیه بسیاری از جوان ها در دوران جوانی شان در بخش های مختلف با اشعار مولانا و خیام و ... آشنا می شوند این ارتباط بین ملت ها و فرهنگ ها است. در سفری که به پاکستان داشتم رئیس پاکستان می گفت ما در مدارس هم گلستان و هم بوستان را می خواندیم و همه اینها را در مدارس شبه قاره حفظ می کردند. بعد خودش دیباچه سعدی را حفظ بود و شروع کرد به خواندن آن. این فرهنگ است که می تواند بین ملت ها ارتباط برقرار کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شما می بینید بعد از قرن ها ملت هایی در دنیا هستند که ایران را در سایه گلستان و بوستان و حافظ و فردوسی و شعرای بزرگ و نویسندگان ابن سیناها و فارابی ها و ... می شناسند پس از این دید هم به مساله کتاب نگاه کنیم. کتاب و فرهنگ به عنوان قدرت نرم ما و وسیله ارتباط ما با ملت های دیگر و دولت های دیگر در کنار یکدیگر است. کتاب به ما آرامش می دهد, و آرامش به ما آسایش می دهد, تعبیر امیرالمومین است. کتاب آرام کننده دل ها است, ملتی که با کتاب انس دارد و با کتاب آشنا است قدرت تحلیلش بالاتر است. ملتی که با کتاب انس بیشتر دارد تعمقش در مسایل بیشتر است تفکر, تامل هم در مسایل بیشتر است کتاب به ما قدرت و توانمندی می دهد دنیا را بهتر می شناسیم حوادث را بهتر می شناسیم و اگر ما انس با کتاب داشته باشیم قدرت ما در صحنه جهانی هم بالاتر می رود. قدرت یک ملت با خواندن با نوشتن با تالیف است. البته در دنیای کتاب همه آنهایی که امروز دست اندر کار این کار عظیم هستند, آنهایی که می نویسند یا ترجمه می کنند که خلاق واقعی این آثار هستند آنها بیشتر از ما آزادی می خواهند و امنیت, امنیت آنها را تضمین کنید, آزادی آنها را تضمین کنید.

روحانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری نیز اظهار داشت: دیروز مقام معظم رهبری تاکید کردند آن که نقد می کند مشت به سینه او نکوبید, نقاد را دستگیر نمی کنند نقاد را به زندان نمی برند, نقاد به عنوان یک نعمت است. من نمی خواهم بگویم در پوشش نقد دروغ و اتهام بگوید نه آنها نقادی نیست آنی که دلسوزانه نقادی می کند نباید در پیچ و خم نوشتارش شعرش گرفتار شود من بارها در دولت گفته ام به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفتم, نظر من این است باید کارها را به صاحب نظران واگذار کنیم کتاب خوب است یا بد است کتاب قابل چاپ است یا نیست, قابل نشر است یا نیست, به انجمن نویسندگان واگذار کنید به انجمن ناشران واگذار کنید این نهادهای مدنی کارشان را دقیق تر انجام می دهند آن ناشر به خاطر آبروی خودش حواسش را جمع می کند. اما شما اجازه تصمیم به ناشر را نمی دهید و کارمند و دانشجو تصمیم می گیرد که کتاب چاپ شود.

وی افزود: امور را هرچه شما بیشتر واگذار کنید به نهادها مدنی و مشاوران بهتر اداره می کنند بهتر تشخیص می دهند دولت در هرجا نباید مداخله کند، دولت برنامه ریز است دولت سیاست گذار است البته نظارت هم می کند اما این نظارت می تواند مردمی باشد و ما می توانیم کاری کنیم که کتاب تراوش ذهن و اندیشه و فکر و تجربه یک اندیشمند و دانشمند باشد. امروز زمانی است که ما باید به مولفین مان امنیت و آزادی دهیم و به ناشرانمان فضای رقابت آزاد و شفاف بدهیم تا همه به صحنه بیایند ما باید به ناشران و مولفان کمک کنیم.

روحانی همچنین گفت: فضای پسابرجام با کتاب و تفکر و فرهنگ و تعمق به مقصد نهایی می رسد تنها اقتصاد ما نیست هدف ما تنها دنیای سیاست نیست فرهنگ در راس امور است همان پیامبری که به بعثتش نزدیکیم معجزه او کتاب بود, کتاب نور است راه را نشان می دهد کتاب ما را از تاریکی ها گمراهی نجات می دهد هرچه به سمت کتاب برویم و کتاب را تقویت کنیم به نفع خودمان و نسل آینده مان خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: