* اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در اصفهان کاهش یافت
پ
کد خبر : ۱۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲ -13 April 2020
مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: شیوع بیماری کرونا در اواخر بهمن و ماه اسفند سال گذشته، آمار اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در این استان را کاهش داد.
به گزارش «آزادی» مریم خلیفه‌سلطانی افزود: تعداد بیماران مرگ مغزی که در سال گذشته از آن‌ها اهدای عضو صورت گرفت ۴۲ نفر بود که نسبت به سال ۹۷ که ۴۹ مورد بود، کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر و تا اطلاع ثانوی هرگونه پیوند عضو به‌دلیل شیوع بیماری کرونا ممنوع است، خاطرنشان کرد: این کار از اواخر بهمن سال گذشته در اصفهان ممنوع شد و با توجه به اینکه میزان اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در ماه‌های پایانی سال بیشتر است، نقش بسزایی در کاهش آمار داشت.

خلیفه‌سلطانی تصریح کرد: اواخر بهمن و ماه اسفند سال گذشته موارد بسیاری از مرگ مغزی با قابلیت اهدای عضو در استان داشتیم، اما پیوند عضو ممنوع بود حتی برخی خانواده‌ها خودشان خواهان اهدای عضو بودند که این کار میسر نبود.

وی با اشاره به اینکه از بیماران مرگ مغزی در اصفهان در سال گذشته ۶۲ کلیه، ۱۲ کبد و ۲ قلب به بیماران نیازمند پیوند شد، اظهار داشت: ۶۱ مورد پیوند کلیه از افراد زنده نیز در سال گذشته ثبت شد.

خلیفه سلطانی با بیان اینکه ۳۱۲ نفر در استان اصفهان دارای پرونده فعال در فهرست انتظار کلیه هستند، افزود:، اما تعداد بیماران نیازمند به پیوند کلیه بسیار بیشتر از این آمار است و حدود ۷۰۰ نفر ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه پیوند عضو از اواخر بهمن سال گذشته با توجه به برخی موارد مشکوک به کرونا در اصفهان متوقف شد، درباره دلیل ممنوعیت پیوند عضو در زمان شیوع این بیماری توضیح داد: افراد گیرنده عضو باید دارو‌های سرکوب‌کننده ایمنی مصرف کنند و همین امر باعث می‌شود که هر عفونتی از جمله ویروس کرونا برای آن‌ها خطرناک و حتی مرگ‌آور باشد.

وی با اشاره به اینکه اوائل اسفند سال گذشته بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت پیوند عضو در برخی استان‌ها از جمله اصفهان که آمار بالاتری از ابتلا به کرونا داشتند ممنوع شد، گفت:، اما پس از همه‌گیری بیماری در کشور به‌نظر می‌آید که این کار در همه استان‌ها متوقف است.

خلیفه سلطانی با تاکید بر اینکه افرادی که نارسایی کلیه و سایر ارگان‌های حیاتی دارند به‌دلیل سیستم ایمنی ضعیف به شدت مستعد ابتلا به بیماری کرونا هستند، افزود: لازم است که آن‌ها در خانه بمانند و ضوابط فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر نیازی به مراجعه آن‌ها برای بروز رسانی پرونده‌های فهرست انتظار نیست، ادامه داد: برای تایید داروی سالانه مورد نیاز این بیماران با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بیمه‌ها هماهنگ شد تا داروی آن‌ها بدون نیاز به مراجعه حضوری، تایید شود.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان همچنین با بیان اینکه کارت اهدای عضو در زمان حاضر به صورت حضوری صادر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: افرادی که مایل به دریافت این کارت هستند می‌توانند به سامانه اینترنتی اهدای عضو مراجعه کنند.

شاخص اهدای عضو (در یک میلیون نفر جمعیت) در استان اصفهان ۱۲ است. شاخص اهدای عضو (PMP) شامل تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر جمعیت است که این نرخ در کشورمان تا پایان سال گذشته ۱۱.۵ بود. این رقم در کشور اسپانیا به عنوان پیشتاز اهدای عضو در جهان ۴۶ است.

اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده (پانکراس) و کلیه‌هاست.
علاوه براین، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از چهار هزار نفر رسیده است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، اهدا ، عضو ، اصفهان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: