* کرونا در عراق؛ امید به مهار و بیم گسترش شیوع آن
پ
کد خبر : ۱۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ -11 April 2020
با گرم‌تر شدن هوا در عراق، امیدواری زیادی در باره مهار «ویروس کرونا» ایجاد شده و همین موضوع مردم را به نقض مقررات ممنوعیت رفت و آمد و خروج از خانه تشویق کرده، در عین حال که مسوولان بهداشتی را نگران از گسترش شیوع این ویروس کرده است.
به گزارش «آزادی» ، وزارت بهداشت عراق و نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در بغداد حاکی است که این کشور روز‌های امیدوار کننده‌ای در خصوص ویروس کرونا در پیش دارد، اما این خوشبینی توام با نگرانی شده است.

استمرار طولانی مدت مقررات ممنوعیت تردد در استان‌های عراق و تمدید پنجمین بار آن، باعث خستگی مردم از خانه‌نشینی و در عین حال نوعی سهل‌انگاری نیرو‌های امنیتی در اجرای این مقررات شده است.

ستاد بحران مهار ویروس کرونا در عراق از ۱۷ مارس (۲۷ اسفند ۹۸) مقررات منع تردد را برای پیشگیری از شیوع این ویروس در این کشور اعمال کرد و تاکنون پنج بار آن را تمدید کرده است.

این ستاد در آخرین بیانیه مقررات منع تردد را در تا ۱۸ آوریل جاری (۳۰ فروردین ماه) تمدید کرده تا به این صورت وضع محدودیت تردد پیشگیری از کرونا در عراق به بیش از یک ماه برسد.

به دلیل طولانی شدن زمان اجرای مقررات و نیاز مردم به امرار معاش و خستگی از خانه‌نشینی، در روز‌های اخیر بغداد و دیگر شهر‌های عراق شاهد تحرکات درون شهری نسبتا زیادی توسط شهروندان بوده است.

رفت و آمد‌های درون شهری و درون محله‌ای در روز‌های گذشته به طور گسترده‌ای در شهر‌های عراق افزایش یافته و اغلب بازار‌ها و مغازه‌ها به سبب مسائل اقتصادی ناچار به از سرگیری فعالیت‌های خود شده‌اند، امری که نگرانی از احتمال افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در عراق را بیشتر کرده است.

این درحالی است که نمایندگی سازمان بهداشت جهانی چندی قبل پیش‌بینی کرده بود که با شروع فصل گرما، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در عراق کاهش خواهد یافت.

مسوول شعبه فوریت‌های پزشکی در نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در بغداد امروز (شنبه) گفت که وضعیت ۸۵ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در عراق خطرناک نیست.

«وائل حتاحت» با وجود این بیان کرد که در سطح جهانی وقتی یک کشور ادعا می‌کند که توانسته ویروس کرونا را مهار کند، احتمال می‌رود در هر لحظه شرایط از کنترل خارج شود.

وی تاکید کرد که سازمان بهداشت جهانی به پایان دادن نهایی به مقررات پیشگیری از شیوع کرونا موافق نیست، اما معتقد به کاستن از شدت این‌گونه تدابیر پیشگیرانه است.

در همین راستا استان نجف که بعد از بغداد بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن ثبت شده، امروز از شناسایی دو مورد جدید ابتلا به این ویروس خبر داده است.

با اعلام این دو مورد جدید، عملا تعداد مبتلایان در عراق به یک هزار و ۲۸۱ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت عراق در آخرین آمار رسمی، دیروز (جمعه) تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور را یک هزار و ۲۷۹ نفر و جان باختگان را ۷۰ نفر و شفایافتگان را ۵۵۰ تن اعلام کرده بود.

مقامات بهداشتی دیوانیه در جنوب عراق که یکی از نخستین استان‌ها در ابتلا به این ویروس بود، امروز اعلام کرد که برای نهمین روز متوالی هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کرونا در این استان به ثبت نرسانده است.

استان کربلا نیز برای پیشگیری از شیوع کرونا تمامی جشن‌های شعبانیه به ویژه جشن میلیونی سالروز میلاد خجسته امام عصر (عج) را لغو کرده است.

این استان همچنین امروز اعلام کرد که مقررات منع تردد و عدم پذیرش مسافران از استان‌های دیگر را تا اواخر ماه جاری میلادی تمدید می‌کند.

در عین حال اتاق بحران در وزارت بهداشت عراق به وزارت امور خارجه این کشور اجازه داد تا با هماهنگی وزارت حمل و نقل و شرکت هواپیمایی این کشور، تمامی اتباع عراقی در خارج را به کشور بازگرداند.

سازمان بهداشت جهانی در بغداد پیشتر گفته بود که اگر عراق تا سه هفته اول ماه جاری میلادی اجازه ندهد تعداد مبتلایان از دو هزار نفر تجاوز کند، در این صورت این کشور در حاشیه امن قرار خواهد داشت.

آیا عراقی که بعد از شش ماه توانست به بحران سیاسی انتخاب نخست وزیر پایان دهد قادر به مهار کرونا می‌شود، ۱۰ روز آینده پاسخگوی این پرسش خواهد بود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، کرونا ، عراق ، شیوع
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: