* آزمایش هفت بیمار مبتلا به کرونا در کرمان مثبت شد
پ
کد خبر : ۱۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ -15 March 2020
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه آزمایش هفت بیمار مبتلا به کرونا طی ۴۸ ساعت گذشته مثبت اعلام شد گفت: چهار مورد از این تعداد مرد و سه نفر زن بوده‌اند.
به گزارش «آزادی» مهدی شفیعی روز یکشنبه در نشست خبری مجازی با موضوع ویروس کرونا افزود: ۶ مورد از هفت مورد مبتلا شده به ویروس کرونا طی دو روز گذشته مربوط به شهر کرمان و یک مورد آن نیز مربوط به شهربابک بوده است و همچنین از چهار مورد فوتی در ۲۴ ساعت گذشته سه مورد مربوط به شهر کرمان و یک مورد هم مربوط به رفسنجان بوده است.

وی با بیان اینکه در استان کرمان از ابتدای آغاز این اپیدمی، ۱۰ فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا داشته ایم اظهار داشت: تمام این افراد مسن و دارای میانگین سنی ۷۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای قلبی و عروقی بوده اند.

شفیعی همچنین تعداد بهبود یافتگان از ابتدای شیوع این بیماری در استان کرمان ۲۶ مورد اعلام و تصریح کرد: چهار بیمار نیز که در نقاهتگاه بوده اند مرخص شده و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۶ مورد از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

ویروس کرونا دلیل افزایش چشمگیر بیماران تنفسی نسبت به سال قبل

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با توجه به مراجعه ۷۴ بیمار حاد تنفسی به مراکز درمانی و بیمارستان‌های این استان گفت: ۸۵۹ نفر تاکنون در بیمارستان‌های سطح این استان بستری شده اند که از این تعداد ۴۸ مورد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا بوده اند.

شفیعی افزود: نسبت بستری بیماران حاد تنفسی از ابتدای فصل سرد سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است به طوری که در سال گذشته حدود ۱۳۰ بیمار تنفسی داشتیم و اکنون افزون بر ۸۰۰ نفر و این تغییر الگوی اپیدمی چیزی جز وارد شدن ویروس جدید کووید ۱۹ نیست.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به این وضعیت که شاهد استقرار اپیدمی در استان کرمان هستیم باید بتوانیم دامنه اپیدمی را کوتاه و تعداد موارد مبتلایان به این ویروس را کم کنیم تا گروه‌های حساس جامعه کمتر در معرض خطر قرار گیرند.

شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا ماندن در خانه / عدم حضور در اجتماعات

مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی از راه‌های شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا را عدم حضور در اجتماعات و ماندن در خانه اعلام کرد و گفت: ضد عفونی کردن دستان و گندزدایی سطوح برای مقابله با این بیماری امری حیاتی و بسیار مهم است.

شفیعی با بیان اینکه احتمال ابتلا به این ویروس در تمام اقشار جامعه وجود دارد گفت: تنها احتمال مبتلا شدن کودکان زیر ۱۰ سال به این ویروس کمتر است ضمن اینکه فوتی‌های مبتلا به این ویروس در استان کرمان در رده سنی، میانسالان بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه گفت: ما در اپیدمی‌ای قرار داریم که فراتر از مرز‌های استان‌ها و کشورهاست و هم اکنون تمامی شهر‌ها و استان‌های کشور را درگیر کرده است و بحث فروکش شدن آن در هیچ جای کشور دیده نمی‌شود و در مرحله استقرار در شهر‌ها قرار گرفته است.

محلول وایتکس با غلظت مناسب تایید شده است

وی محلول وایتکس را برای گندزدایی سطوح مناسب اعلام کرد و گفت: این محلول اگر با غلظت مناسب تهیه شود بخارات آن زیاد نبوده و آزاردهنده نیز نخواهد بود و تائید شده است.

شفیعی با اشاره به اینکه تمام ظرفیت استان در تلاش برای تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز از طریق تولید و واردات است گفت: تنها افرادی که در معرض خطر هستند باید از ماسک استفاده کنند و اینکه اکثر افراد جامعه متقاضی استفاده از ماسک هستند تقاضا‌های کذب است.

مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آمار اعلام شده مبتلایان در کرمان توسط وزارت بهداشت که روز گذشته صفر اعلام شده بود گفت: این آمار به معنی مهار شدن بیماری نبود و صرفا دلیل آن تعطیلی و استراحت کارکنان آزمایشگاه کرمان در روز جمعه بوده است.

جواب مثبت یا منفی آزمایشات نشان دهنده کنترل بیماری نیست

وی همچنین تاکید کرد: جواب مثبت یا منفی آزمایشات نیز نشان دهنده کنترل بیماری نیست و نمی‌توان یک شبه ویروس کرونا را کنترل کرد و حالت خوشبینانه این اپیدمی این است که ممکن است سه هفته به طول انجامد تا به اتمام برسد که در مورد این ویروس ناشناخته قطعیتی وجود ندارد.

شفیعی در رابطه با تدفین افراد فوتی مبتلا به ویروس کرونا گفت: اجساد این افراد به دو دسته عفونی و غیرعفونی تقسیم می‌شوند که اجساد غیرعفونی به صورت عادی دفن شده و اجساد عفونی نیز تدفین خاص خودشان را دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: برای اجساد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا اگر جواب آزمایش تشخیصی آن‌ها مثبت شده یا منفی یا هنوز جواب آزمایش آن‌ها نیامده باشد طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی دفن عمل خواهیم کرد که و هیچ سرایتی صورت نخواهد گرفت بنابراین هیچ منعی برای دفن اجساد کرونایی در آرامستان‌ها عمومی وجود ندارد.

معطل ماندن برای جواب آزمایش تشخیصی کرونا در روند درمان بیماری تاثیری ندارد

وی همچنین تصریح کرد: جواب آزمایش تشخیصی کرونا در روند درمان بیماری افراد تاثیری نداشته و ما به صورت تلفنی از اطرافیان فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ پیگیری لازم را انجام می‌دهیم و تمامی روند درمانی برای این افراد مشکوک را نیز همانند افراد مبتلای قطعی انجام می‌دهیم و اگر به مرحله بحران برسیم قطعا آزمایشگاه تشخیصی کرونا در استان سه شیفت کار خواهد کرد.

شفیعی با بیان اینکه اگر مردم موارد بهداشتی را رعایت کنند کمبودی در تخت بیمارستانی در استان کرمان نخواهیم داشت گفت: خانه امن‌ترین مکان برای پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کروناست و مردم تنها نباید منتظر دستورات از سوی نهاد‌های حکومتی برای حضور در مکان‌های عمومی از جمله بازارها، مراسمات و تجمعات باشند و صف خارج از استانی و درون استانی نباید روی تصمیم مردم مبنی خارج نشدن از خانه تاثیری بگذارد چرا که در شرایط فعلی در خانه ماندن است که سلامت افراد را به خطر نمی‌ا. ندازد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، هفت ، بیمار ، مبتلا ، کرونا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: