* برخی افراد مبتلا به کرونا حس بویایی خود را از دست داده‌اند
پ
کد خبر : ۱۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ -14 March 2020
یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: برخی افراد مبتلا به ویروس کرونا حس بویایی و در مواردی حس چشایی خود را از دست داده‌اند و لازم است هرچه سریع‌تر گایدلاین و روش درمان استاندارد این عارضه اعلام شود.
به گزارش «آزادی» محمد علی اکبری با اشاره به افزایش مراجعه بیمارانی که در روز‌های اخیر حس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اند، افزود: این رخداد برای همه افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند نمی‌افتد و برای افراد معدودی اتفاق می‌افتد، اما از طرفی خیلی از افراد در سطح جامعه هستند که به کرونای خفیف مبتلا بوده اند و تنها علامت آن‌ها از دست رفتن حس بویایی و چشایی است که در صورت تشخیص و درمان فوری، بهبود می‌یابند و نیازی به بستری در بیمارستان‌ها ندارند.
وی گفت: اکنون که با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، نیاز به یک گایدلاین تازه برای درمان این بیماران، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و وزارت بهداشت با همکاری متخصصان عفونی و گوش و حلق بینی باید پروتکل درمانی مشخصی را برای درمان عارضه نابویایی بعد از کرونا تعیین و اعلام کنند.

اکبری ادامه داد: یکی از درمان‌های نسبتا موثر برای رفع عارضه نابویایی بعد از کرونا استفاده از کورتن است، اما چون کورتن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، باید دید آیا می‌توان از این درمان برای افرادی که دچار ویروس کرونا شده اند استفاده کرد یا نه این پرسشی است که وزارت بهداشت و متخصصان مربوطه باید به آن پاسخ دهند.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: مساله مهم در درمان نابویایی سرعت عمل در شروع درمان است. لازم است بعد از مشخص شدن این عارضه حداکثر ظرف دو هفته درمان شروع شود. البته در بسیاری از افراد مبتلا به نابویایی این مشکل بعد از مدتی خود به خود بهبود می‌یابد، اما در برخی افراد ممکن است بدون درمان ماندن این عارضه خطر طولانی مدت شدن نابویایی افزایش یابد.

وی افزود: برای درمان مبتلایان به نابویایی سوال اول این است که چه نوع دارویی باید برای این بیماران تجویز شود؟ آیا استفاده از آنتی بیوتیک مجاز است؟ آیا مجاز به تجویز کورتون برای درمان این بیماران هستیم؟ پاسخ این سوالات در گرو ارائه یک گایدلاین جدید از سوی متخصصان است، اما با توجه به عوارض کورتن حتما باید این کار زیر نظر پزشک و با تجویز پزشک متخصص و بر اساس پروتکل‌های تایید شده انجام شود.
اکبری گفت: در حوزه تحقیقات بویایی و چشایی در کشور ما کم کار شده است در حالی که اختلالات بویایی و چشایی یک عارضه جدی در کشور و رو به افزایش است و باید برای رفع این مشکل اقدامات بیشتری انجام شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، مبتلا ، کرونا ، حس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: