* حجم تجارت غیرقانونی جهان ۲.۲ تریلیون دلار اعلام شد
پ
کد خبر : ۱۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ -09 March 2020
در اولین نشست کشور‌های عضو کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد حجم و اندازه تجارت غیرقانونی جهان تقریبا ۲.۲ تریلیون دلار یعنی حدود ۳ درصد از حجم اقتصاد جهانی عنوان شد.
به گزارش «آرادی» اولین نشست کشور‌های عضو کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) در زمینه تجارت غیرقانونی از جمله قاچاق با حضور نماینده کشورمان در ژنو برگزار شد.

اولین نشست جهانی در زمینه تجارت غیرقانونی از جمله قاچاق در چهار محور؛ شناخت حجم و اندازه تجارت غیرقانونی، تاثیر تجارت غیرقانونی بر اهداف توسعه پایدار کشورها، تجارت غیرقانونی و گردش مالی آن و نقش بخش خصوصی در مبارزه با تجارت غیرقانونی با حضور کشور‌های عضو کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) در ژنو برگزار شد.

در این نشست که دبیرکل آنکتاد، مدیرکل سازمان غیردولتی اتحاد فراملی برای مبارزه با تجارت غیرقانونی و وزیر تجارت میانمار از سخنرانان افتتاحیه آن بودند بر ضرورت مقابله فعالانه با تجارت غیرقانونی هم به عنوان پدیده‌ای که می‌تواند مسیر توسعه پایدار کشور‌ها را در معرض ریسک قرار دهد و هم اینکه چالش‌ها و موانع جدیی برای تجارت رسمی و قانونی فراهم آورد، تأکید شد.

بر اساس آمار‌های ارائه شده در این نشست و همچنین از سوی مجمع جهانی اقتصاد، حجم و اندازه تجارت غیرقانونی تقریبا ۲/۲ تریلیون دلار یعنی تقریبا ۳ درصد از حجم اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد.

همچنین سهم تجارت کالا‌های تقلبی در اقتصاد و تجارت جهانی در حال افزایش است و از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ به ۵۰۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش داشته و نیز تجارت غیرقانونی چوب نیز بین ۵۱ تا ۱۵۲ میلیارد دلار است که از این حیث، این تجارت، سودآورترین تجارت زیست محیطی است.

بنا به درخواست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از وزارت امور خارجه، نماینده کشورمان در ژنو نیز با حضور در این نشست مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه به خصوص از حیث دستاورد‌های کشور در سالیان گذشته و تلاش‌های انجام شده برای کمک به افزایش دامنه تجارت رسمی و قانونی را اعلام کرد.
برچسب ها: آزادی ، تجارت ، حجم ، غیر قانونی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: