* موضع‌گیری گراهام نسبت به توافق صلح بین آمریکا و طالبان
پ
کد خبر : ۱۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳ -02 March 2020
لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی عنوان کرد: زمان به ما نشان خواهد داد که آیا توافق صلح اعلام شده در روز شنبه میان آمریکا و طالبان به اهدافش رسیده و پابرجا باقی می‌ماند یا خیر.
به گزارش «آزادی» ، روز شنبه توافق صلح آمریکا و طالبان توسط زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا به مذاکرات با این گروه و همچنین عبدالغنی برادر، مسئول سیاسی طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر به هدف پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا در افغانستان امضا شد. آمریکا بر اساس این توافق قبول کرده که روند خروج نظامیانش از افغانستان را کلید بزند و در قبال آن طالبان قبول کرده میزبان تروریست‌هایی نباشند که خواستار حمله به آمریکا هستند.

گراهام تاکید کرد: من بسیار مظنون هستم که طالبان اصلا قانون اساسی افغانستان قبول کرده باشد و به حقوق اقلیت‌های مذهبی و زنان در این کشور احترام بگذارد.

او که عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است در بیانیه‌ای تصریح کرد: زمان به ما نشان خواهد داد که آیا این آشتی در افغانستان قابل تکمیل با شرافت و امنیت خواهد بود یا خیر، اما با این حال بعد از بیش از ۱۸ سال جنگ در افغانستان اکنون زمان تلاش کردن است.

بر اساس این توافق قرار است به تدریج از تعداد نظامیان آمریکا در افغانستان کاسته شده و در مرحله اول از ۱۲۰۰۰ تن به ۸۶۰۰ تن برسد.

گراهام خاطر نشان کرد: کاهش تعداد نظامیان آمریکا به ۸۶۰۰ تن با توجه به وضعیت میدانی فعلی موجه است، اما هر گونه کاهش بیشتر این تعداد باید بر مبنای شرایط صورت بگیرد و در عین حال با فرض وجود قابلیت‌های کافی نزد نیرو‌های امنیتی افغانستان به منظور محافظت از مردم این کشور، سرزمین آمریکا و همپیمانان ما صورت بگیرد.

گراهام یکی از معدود نمایندگان جمهوریخواه است که نسبت به این توافق صلح اظهار نگرانی کرده است. اخیرا ۲۲ جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا تحت رهبری لیز چنی در نامه‌ای به مارک اسپر، وزیر دفاع و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه این کشور نسبت به این توافق صلح با طالبان اظهار "نگرانی جدی" کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: