* تحقیقات درون دانشگاه می بایست کاربردی شود
پ
کد خبر : ۱۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶ -06 February 2020
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی برای رفع مشکلات و معضلات جامعه باید کاربردی شوند.
به گزارش «آزادی» فرهاد ابول نژادیان روز پنجشنبه در ششمین کنگره دانشجویی پژوهشی جنوب غرب کشور در شوشتر بیان کرد: بیماری‌های غیر واگیر عامل بسیاری از مرگ و میر‌ها هستند که باید تلاش شود پژوهش‌های دانشگاهی در راستای کنترل این مشکل هدایت شوند.

وی با اشاره به دستاورد‌های کشور در حوزه بهداشت و درمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: اوایل انقلاب امید به زندگی ۵۲ تا ۵۴ سال بود، اما اکنون برای زنان ۷۶ و مردان ۷۲ است و این رشد به این معنا است که توانسته‌ایم امید به زندگی را ۲۰ سال افزایش دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه کنترل بیماری‌های عفونی در این زمینه نقش مهمی دارد، گفت: ۲۵ درصد مرگ و میر‌های ما در زمینه بیماری‌های عفونی است، اما ۷۵ درصد مرگ و میر‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر (NCDs) است.

وی افزود: تمرکز حوزه سلامت باید به کنترل بیماری غیر واگیردار (قلبی عروقی، سرطان ها، تنفسی و دیابت) اختصاص پیدا کند و همان طور که در ۴۰ سال گذشته بیماری‌های عفونی و واگیردار کنترل شدند این بیماری‌ها نیز کنترل شوند.

ابول نژادیان بیان کرد: ابتدای انقلاب حتی خانه بهداشت هم نداشتیم، اما با تلاش‌های انجام شده خانه‌های بهداشت، مراکز روستایی و شهری شکل گرفتند و ساختار نظام مندی ایجاد شد.

وی افزود: بیماری‌های تنفسی در استان خوزستان به ویژه شهر‌های آبادان، ماهشهر و اهواز به دلیل صنعتی بودن بیشتر از بقیه مناطق کشور است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در نخستین بارندگی‌های پاییز در مدت زمان ۲ الی سه ساعت به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی گفت: سال ۹۲ حدود ۲۰ هزار بیمار در یک شب به مراکز درمانی استان مراجعه کردند، اما با تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده توانستیم این بیماری‌ها را کنترل کنیم به طوری که آمار از ۲۰ هزار به ۵۰۰ نفر کاهش پیدا کرد.

شهرستان شوشتر در هفدهم و هجدهم بهمن میزبان ششمین کنگره دانشجویی پژوهشی جنوب غرب کشور است و حدود ۵۷۷ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، دانشگاه ، کاربردی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: