* لوکاشنکو امیدوار به دریافت کمک از آمریکا در مقابله با روسیه
پ
کد خبر : ۱۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵ -06 February 2020
رئیس جمهوری بلاروس کشوری که با تحریم‌های متعدد از سوی واشنگتن در سالیان اخیر مواجه بوده است، در اظهارنظری جدید گفته است که آمریکا از مشکلات روسیه و بلاروس اطلاع دارد و به مینسک وعده کمک داده است.
به گزارش «آزادی» ، الکساندر لوکاشنکو در جریان سفر به شهر «دوبروش» بلاروس در جمع خبرنگاران درباره دیدار اخیر خود با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت: ما درباره همه موضوعات، آنچه که ما می‌دانیم و آنچه که آن‌ها می‌دانند گفتگو کردیم.

وی افزود: پمپئو به صراحت در مورد سیاست کشورش گفت و من هم آنگونه که این سیاست را درک می‌کنم صحبت کردم. او حتی برخی مشکلات در روابط بین ما (بلاروس) و روسیه را حتی بهتر از من می‌داند.

لوکاشنکو گفت: وزیر خارجه آمریکا به من گفت که نگران نباشیم چرا که واشنگتن قصد دارد در این زمینه به مینسک کمک کند.

وی ادامه داد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دوره تیرگی روابط بلاروس و امریکا به من توصیه کرد که روابط با آمریکا را بهبود بخشم و انعطاف پذیرتر باشم، امروز این موضوع تحقق یافته است. اما امروز شاهد هستیم روسیه (بخاطر نزدیکی بلاروس و آمریکا) نگران شده است، معلوم نیست ما برای چه کسی مشکل ایجاد کردیم؟

رئیس جمهور بلاروس در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دوره سردی روابط بلاروس و امریکا بسر آمده است.

لوکاشنکو گفت: من نمی‌توانم آمریکا را دوست بزرگ بخوانم، اما دوره‌ای که دو کشور با سردی با یکدیگر رفتار می‌کردند به پایان رسیده است.

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در چارچوب برنامه سفر منطقه‌ای از بلاروس دیدار کرد.

وی در دیدار با رئیس جمهوری بلاروس مدعی شد که آمریکا می‌تواند تمام نفت مورد نیاز بلاروس را که اکنون از روسیه وارد می‌شود، تامین کند.

براساس گزارش رسانه‌های بلاروسی، «مایک پمپئو» روز شنبه در مینسک و در دیدار با الکساندر لوکاشنکو با بیان این مطلب افزود: با این وجود آمریکا هرگز از مینسک نخواهد خواست که بین ما یا مسکو یکی را انتخاب کند چرا که می‌دانیم بلاروس روابط دیرینه و طولانی با روس‌ها دارد.

وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که روابط آمریکا با بلاروس ازجمله در حوزه سرمایه‌گذاری توسعه یابد و این همکاری‌ها به تقویت حق حاکمیت و استقلال بلاروس کمک کند، اما این را هم گفت که هنوز زمان برداشته شدن تحریم‌های بلاروس فرانرسیده است.

روابط بلاروس و آمریکا در دو دهه اخیر و در دوره حکومت لوکاشنکو پرتنش بوده و واشنگتن بار‌ها این کشور را تحریم کرد و لوکاشنکو را دیکتاتور خواند.

لوکاشنکو هم که در برابر آمریکا کشور خود را تنها می‌دید تلاش کرد بیش از پیش به روسیه نزدیک شود و هر روز روابط خود را با پوتین بیشتر کند، اما در چند سال اخیر به دلیل آنکه روسیه پول بیشتری بابت انتقال نفت به بلاروس درخواست کرد، روابط دو کشور رو به تیرگی گذاشت تا اینکه رسانه‌های بلاروسی خبر دادند روسیه نفت آلوده وارد لوله‌های انتقال به بلاروس کرده و ضرر‌های زیادی به این کشور زده است.

اگر چه دولت روسیه بلافاصله خاطیان را شناسایی و جریمه کرد، اما روابط مینسک و مسکو از دو سال پیش تاکنون هر روز با حاشیه‌های مختلفی همراه بوده است و بلاروس هر از گاهی از علاقه خود برای اصلاح روابطش با غرب سخن گفته است واکنشی که خیلی‌ها آن را در روسیه تهدید قلمداد می‌کنند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، کمک ، آمریکا ، روسیه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: