* یک میلیون و هشت صد هزار نفر در کشور به اعتیاد دچار هستند
پ
کد خبر : ۱۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳ -05 February 2020
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق مطالعه ستاد مبارزه با موادمخدر کشور به سفارش دانشگاه علوم بهزیستی و متخصصان دانشگاهی با عنوان " ارزیابی سریع " در سال گذشته تعداد معتادان کشور یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.
به گزارش «آزادی» دکتر فرید براتی روز افزود: طبق پیمایشی در سال ۹۳ نیز که به صورت خانه به خانه و با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان بهزیستی کشور اجرا شد، ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف کننده دائمی (افرادیکه بیش از یکبار در هفته مواد مخدر مصرف می‌کنند) گزارش شد.

وی یادآوری کرد: بر این اساس هم اکنون برنامه ریزی و اقدامات دستگاه‌های متولی امر از جمله سازمان بهزیستی بر اساس همین ۲ آمار ارائه شده، انجام می‌شود.

این مسؤول ادامه داد: سازمان بهزیستی با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی در بحث پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌ها و صیانت از سال گذشته در بحث معتادان متجاهر وارد عمل شده و فعالیت‌های مربوطه را انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: رویکرد این سازمان اجتماع محور بوده و با اجرای طرح‌های مختلف مشارکت مردم را در محله‌های شهری و روستایی در اولویت قرار داده و با در نظر گرفتن مهد‌های کودک، محیط‌های صنعتی و اداری به جمعیتی بیش از ۱۶ میلیون نفر در قالب نزدیک به چهار هزار تیم اجتماعی خدمات لازم را ارائه کرده است.

این مسؤول یکی از طرح‌های سازمان بهزیستی را مصون سازی کودکان در مهد‌های کودک اعلام کرد و گفت: این طرح به دلیل منابع محدود چندان گسترش نیافته که امیدواریم با تزریق منابع این مهم با جدیت بیشتری برای گروه‌های هدف اجرایی شود و تلاش می‌شود آموزش‌های لازم به مربیان و والدین کودکان در برابر اعتیاد داده شود.

براتی به اجرای طرح ارتقای مهارت‌های شناختی و رفتاری ساکنان محلات کم برخوردار سطح کشور با همکاری موسسات خیریه نیز اشاره کرد و افزود: بر این اساس در چند استان و با مشارکت خیرین آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به گروه‌های هدف در این بخش ارائه خواهد شد.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی کشورمان این است که چندان به گروه‌های در معرض خطر مصرف موادمخدر، توجه یا برنامه ریزی و حتی آموزش‌های لازم ارائه نمی‌شود و در این میان ساکنان محلات کم برخوردار از ریسک بالایی برخوردار هستند.

این مسؤول با اشاره به ارائه بسته‌های آموزشی با کمک خیران برای مناطق کم برخوردار ادامه داد: این برنامه سال گذشته و با همکاری خیرین در چهار شهر کشور بصورت نمونه اجرا و ارزشیابی لازم انجام شد که امسال این تعداد به ۱۰ شهر رسیده که امیدواریم در شهر‌های دیگر کشور نیز گسترش بیشتری یابد.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشوربا بیان اینکه طرح "کیان" به منظور پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری اجرا می‌شود، ادامه داد: این طرح در راستای یکی از مهمترین ماموریت‌های اصلی این معاونت و برای پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های اداری است که این طرح در کوتاه مدت به کاهش اثرات منفی استرس شغلی، افسردگی و یادگیری‌های مهارت‌های زندگی کمک می‌کند.

وی، در خصوص اقدامات درمانی این معاونت نیز گفت: هم اکنون یک هزارو ۲۶۰ مرکز اقامتی میان مدت "کمپ" در کشور وجود دارد که جدیترین خدمات این مراکز ساماندهی معتادان متجاهر است که هم اکنون بیش از ۴۰۰ مرکز در این بخش فعالیت و خدمات رسانی می‌کنند.

براتی افزود: طبق آمار‌های اعلام شده طی ۹ ماهه امسال حدود ۳۵۰ هزار نفر از این مراکز اقامتی میان مدت "کمپ" خدمات لازم را دریافت کرده اند و پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۴۰۰ هزار نفر برسد.

وی با بیان اینکه این سازمان سال گذشته با تخصیص اعتبارات خود بر کمپ‌ها نظارت جدی دارد، گفت: بر این مبنا بیش از هفت هزار بازدید نظارتی از این کمپ‌ها انجام و موارد به سازمان بازرسی نیز منعکس شده و این در حالی است که طی سال‌های گذشته تخلفات این مراکز بسیار نمایان بود که اکنون حجم شکایات کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هم اکنون ۳۳ مرکز اجتماع درمانمدار در کشور فعالیت می‌کنند که این سازمان با پرداخت یارانه خدمات تخصصی به گروه‌های هدف تحت پوشش ارائه می‌کند که مدت اقامت سه ماهه بوده و امسال الگوی جامع درمان و بازتوانی اعتیاد لحاظ شده که تمامی خدمات را پوشش می‌دهد.

وی اضافه کرد: تا کنون ۲ مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در کشور تصویب و ۲ مرکز دیگر نیز در استان‌های اصفهان و کرمانشاه فعالیت کاری خود را آغاز کرده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال در چهار استان دیگر نیز چنین مراکزی ایجاد و به تدریج در تمامی استان‌های دیگر گسترش یابد.

براتی افزود: بازتوانی، یکی از حلقه‌های مفقوده توانبخشی اعتیاد در کشور محسوب می‌شود که از سال گذشته طرح مدیریت اجرا می‌شود و باید توجه داشت که طبق قانون برنامه ششم توسعه نه تنها بهزیستی بلکه شهرداری‌ها نیز به ایجاد مراکز توانمندسازی و صیانت ملزم شده اند که اصلی‌ترین وظیفه تامین محل اسکان بوده که تا کنون چنین مراکزی در ۲۲ استان کشور ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: ۱۴۰ مرکز گذری کاهش آسیب (دی آی سی) فعال است که به معتادان پر خطر خدمات ارائه می‌دهد و از این تعداد ۲۸ مرکز به زنان آسیب دیده اختصاص دارد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، اعتیاد ، ایران ، بهزیستی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: