* تفاوت همدردی به سبک کانادایی و ایرانی/ شیرزاد: مسئولان ما هفته پرتنشی را داشتند/ کمی هم باید دندان سر جگر گذاشت
کد خبر : ۱۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ -13 January 2020
تصاویری از حضور جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در مراسم یادبود کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی که توسط سپاه پاسداران در آسمان تهران ساقط شد، در فضای مجازی دست به دست می شود. کاربران این رویکرد را در کنار رویه مسئولان ایرانی بعد از این رخداد تلخ قرار داده و سبک همدردی آنان انتقاد می کنند.

تصاویری از حضور جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در مراسم یادبود کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی که توسط سپاه پاسداران در آسمان تهران ساقط شد، در فضای مجازی دست به دست می شود. کاربران این رویکرد را در کنار رویه مسئولان ایرانی بعد از این رخداد تلخ قرار داده و سبک همدردی آنان انتقاد می کنند.

به گزارش «آزادی»، ترودو در مراسم مذکور خطاب به خانواده کسانی که در این حادثه عضوی را از دست داده‌اند گفت که به آنها«اطمینان می‌دهم تا اجرای عدالت از پا نخواهیم نشست». وی خطاب به خانواده‌ها گفت:‌ «شاید احساس تنهایی کنید، اما تنها نیستید. تمام کشورتان در کنارتان است، امشب، فردا و در تمام سالهای پیش رو».


اینکه چرا کلمات ترودو به دل کانادایی های ایرانی تبار می نشیند اما سخنان حسن روحانی درباره گناه نابخشوندی و یا اظهار شرمندگی ظریف در نظر ایرانی ها صادقانه نیست، بحث مفصل دیگری است اما شیوه ابراز همدردی مقامات در دو کشور را می توان با یکدیگر مقایسه کرد. در پی این مقایسه است که می توان گفت شاید حضور در مراسم و گفت و گوی چهره به چهره احساسات را بهتر از یک بیانیه و چند پست اینستاگرامی و توییتری منتقل می کند!


رویه متفاوت مقامات در ایران و کانادا درحالی زیر ذره بین کاربران فضای مجازی است که برخی از سیاسیون رویکرد مسئولان ایرانی را قابل توجیه می دانند. احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح طلب از جمله همین افراد است. او در گفت و گو با «آزادی» در این باره گفت: «کاری مسئولان کانادایی انجام دادند، اقدامی اخلاقی و بسیار خوب و قابل تقدیر بود که نشان داد برای همه شهروندان خود از هر نژادی و بهتر بگوییم برای پاسپورت کانادایی احترام قائل هستند و وقتی کسی تبعه آن کشور باشد از هر نژاد و با هر مذهبی، مورد احترام قرار می گیرد».


وی افزود: «تحسین رویکرد مسئولان کانادایی به این معنا نیست که در ایران کم گذاشته شده یا به کسی بی احترامی شده است. توجه داشته باشید که ما هفته بسیار پر تنشی داشتیم و این تنها حادثه کشور ما نبوده است. در حالی که شاید در کانادا این تنها حادثه مهم بعد از سال ها بوده است».


این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه «باید گرفتاری ها و فشارهایی که اکنون مسئولان ایرانی با آن مواجه هستند را در نظر گرفت» گفت: « توجه داشته باشید که ما شاهدیم برخی اوقات و در برخی اجتماعات، جسارت ها و توهین هایی به مقامات کشور می شود و این ها قابل توجیه نیست. مثل فیلم خبری که درباره آقای جهانگیری پخش شد. در واقع نمی توان مطمئون بود که چنین دام هایی درکار نباشد. بنابراین فکر می کنم که مجموعا رفتار مسئولان ایران نشانگر تاسف و ناراحتی بوده است. همین طور درمورد کسانی که مسئول بودند نشانگر پشیمانی و همدردی بود. »


وی ادامه داد: «به نظر من باید به موقعیت و شرایط متفاوت مسئولین دو کشور توجه داشت. با این حال من برخلاف کسانی که رفتار مسئولین کانادایی را ناشی از ظاهرسازی و فرصت طلبی می دانند، آن را با حسن نیت می بینم و فکر می کنم که که یک رفتار متمدنانه و صادقانه و البته در راستای منافع کشورشان می دانم. ضمن اینکه رفتار مسئولان ایرانی را منهای رویکرد دو، سه روز اول، توام با مشکل عمده و خاصی نمی دانم».


شیرزاد همچنین گفت: « کمی هم باید دندان سر جگر گذاشت. فرمانده محترم سپاه گفتند که به هر صورت ممکن، جبران می کنیم،. البته غیر از جان هایی که نمی توان برگرداند. بنابراین ، اصحاب رسانه و خبرنگاران باید کاملا گوش به زنگ باشند و ببینند که این تعهدات انجام می شود یا خیر. بخشی از آن مربوط به کشورهای دیگر است که خودشان بلدند و حق خود را می گیرند. در این زمینه مشکلی نیست اما درباره ایرانیان عزیر که جان خود را از دست دادند، انتظار می رود رفتار جبرانی صورت بگیرد»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: