* «شمشير بر شمشاد» ؛ قاچاق صدها اصله درخت شمشاد
پ
کد خبر : ۱۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸ -24 December 2019
مازندران رییس اداره منابع طبیعی عباس آباد از قطع و قاچاق تدریجی ۳۳۰ اصله درخت شمشاد در جنگل‌های نشتارود این شهرستان خبر داد.
مازندران رییس اداره منابع طبیعی عباس آباد از قطع و قاچاق تدریجی ۳۳۰ اصله درخت شمشاد در جنگل‌های نشتارود این شهرستان خبر داد.

به گزارش «آزادي» جواد جلالی در گفتگويي با اشاره به انتشارشایعه قطع بیش از هزار اصله درخت شمشاد در جنگل‌های نشتارود اظهار کرد: با توجه به بروز بیماری بلایت و آفت شپ پره شمشاد بخش اعظمی از توده‌های شمشاد حوزه استحفاظی و سایر نقاط از جمله سیسنگان و هتل هایت طی سال‌های گذشته به قطر‌های ۵ الی ۲۵ سانتی‌متری خشک شد.

وی تصریح کرد: در این سال‌ها بعضی از پایه‌ها بر اثر عوامل طبیعی ریشه کن و مابقی با توجه به وجود ۷ روستای محاط در جنگل و ۸ روستای حاشیه نشین حوزه واحد نشتارود به صورت تدریجی مورد قاچاق قرار گرفت.

رییس اداره منابع طبیعی عباس آباد با بیان اینکه ساکنان ۷ روستای محاط و ۸ روستای حاشیه نشین جنگل در حوزه عباس آباد تاثیر زیادی در برداشت چوب از جنگل دارند، گفت: طبق شمارش پایه‌های مقطوعه حدود ۳۳۰ پایه در قطر‌های متعدد بوده که از این میزان برای ۱۵۰ پایه با توجه به شناسایی متخلفین و کشف و ضبط چوب آلات تنظیم تخلف و به مراجع قضائی ارسال شده است.

جلالی به شناسایی ۸۳ متخلف حرفه‌ای قاچاق چوب درحوزه نشتارود اشاره کرد و افزود: این افراد با ۱۵۰ رأس دواب (اسب و قاطر) و ۵۵ دستگاه نیسان و پیکان وانت مبادرت به قاچاق چوب آلات جنگلی می‌کنند.

وی با اشاره به کمبود شدید نیروی حفاظتی در حوزه عباس آباد به‌خصوص نشتارود خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها ۶ نگهبان در حوزه منابع طبیعی نشتارود وجود دارد که با توجه به وسعت منطقه ۱۰ نیروی دیگر نیاز است.

رییس اداره منابع طبیعی عباس آباد با اشاره اینکه نیرو‌های حفاظت مجری جنگل‌داری بیش از ۹ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند، تصریح کرد: مشکلات معیشتی اهالی یکی از علل اصلی قاچاق چوب در این منطقه است و ضرورت دارد با توجه به کمبود نیرویی که وجود دارد حوزه مقاومت بسیج، شورا‌ها و دهیاران در جلوگیری از قطع درختان و برخورد با قاچاقچیان با منابع طبیعی همکاری کنند.

جلالی یادآور شد: حوزه استحفاظی واحد نشتارود از ضلع غربی رودخانه کاظم‌رود تا ضلع شرقی رودخانه ازارود حدود ۱۰ هزار هکتار وسعت دارد که این افراد در این حوزه مبادرت به قاچاق چوب می‌کنند و برای مقابله با این قاچاقچیان علاوه بر تأمین نیرو و امکانات بیشتر همکاری و تعامل سایر دستگاه‌های امنیتی، انتظامی، قضائی، سازمان‌های مردم نهاد و افراد طبیعت دوست نیز ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲۷ ماه اخیر با وجود کمبود نیرو و امکانات اقدامات موثری در آزاد سازی ساحل، تثبیت اراضی ملی جنگلی، ایجاد رسوب‌گیر، نصب بنج مارک و برخورد با متخلفان صورت گرفته است و ۵۷ هزار قلمه شمشاد نیز در یکی از نهالستان‌های منطقه تکثیر شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: