* سفر روحانی به ژاپن سبب تقویت روابط می شود؟
پ
کد خبر : ۱۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸ -18 December 2019
پکن- ایرنا- در آستانه سفر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به توکیو، شماری از کارشناسان ژاپنی تاکید کردند این سفر، علاوه بر کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، باعث تقویت روابط دو جانبه تهران - توکیو می‌شود.

به گزارش«آزادی» «توشیهیرو ناکایاما» از مرکز تحقیقاتی ویلسون روز چهارشنبه به شبکه خبری «ان. اچ. کی» گفت: آبه به دلیل داشتن روابط خوب با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و مناسبات نزدیک با ایران و حسن روحانی رییس جمهوری این کشور، می‌تواند عامل مهمی برای رفع تنش‌ها باشد.

او افزود آبه می‌خواهد در نقش یک میانجیگر قرار گیرد کسی که می‌تواند تنش‌ها را کاهش دهد این اقدامی بسیار جسورانه است، اما روابط خوب با دو طرف به او چنین امکانی می‌دهد.

گزارش می‌افزاید ژاپن می‌خواهد شاهد ثبات در خاورمیانه باشد، زیرا این کشور نفت زیادی از این منطقه خریداری و وارد می‌کند اگرچه خرید نفت ژاپن از ایران بسیار کاهش یافته است، اما باز هم ثبات منطقه برای توکیو با اهمیت است.

«کانیهیکو میاکی» دیپلمات سابق ژاپنی نیز در این باره می‌گوید: جدا از مساله کاستن از تنش‌ها باید به روابط دوجانبه با ایران نیز توجه کرد که برای ژاپن مهم است.

او افزود ژاپن می‌خواهد مناسبات خوبی با ایران داشته باشد این کشور چنانچه بتواند مایل است که مناسبات تجاری قوی تری با ایران داشته باشد.

وی گفت: موضوع اینجا است هیچ طرفی نمی‌خواهد تنش‌ها بیش از این افزایش یابد و این یک امکان بسیار خوب به آبه برای میانجیگری می‌دهد.

کارشناسان ژاپنی سفر گذشته آبه به ایران در خرداد سال جاری را که اولین سفر یک نخست وزیر این کشور به تهران در ۴۰ سال گذشته بود نیز برای کاهش تنش‌ها مهم دانسته اند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: