* ترکیه ۴ انگلیسی عضو داعش را به کشورشان بازگرداند
پ
کد خبر : ۱۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ -14 December 2019
ترکیه اعلام کرد که چهار عضو انگلیسی گروه تروریستی داعش از ترکیه به کشورشان بازگردانده شدند.
به گزارش «آزادی» ، وزارت کشور ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: چهار نفر از اعضای انگلیسی گروه تروریستی داعش به کشورشان بازگردانده شدند. براساس این بیانیه روند بازگرداندن جنگجویان خارجی گروه‌های تروریستی از ترکیه به کشورهای‌شان ادامه خواهد یافت.

ترکیه روند بازگشت داعشی‌های بازداشت شده را در اوایل ماه گذشته میلادی (نوامبر) آغاز کرد.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه پیش‌تر گفته بود که ترکیه، هتلی برای تروریست‌های داعشی نیست.

ترکیه منتقد برخی کشور‌های اروپایی‌ها به خاطر عدم پذیرش شهروندان داعشی خود در سوریه و عراق و لغو تابعیت بعضی از آنان است.

دولت انگلیس به صراحت مخالفت خود را با عدم پذیرش شهروندان این کشور که به داعش پیوسته اند، اعلام نکرده، اما به نظر می‌رسد به دنبال راهکاری است که این افراد در چارچوب دادگاه بین‌المللی محاکمه شوند.

دولت انگلیس تمایلی به برگشت این افراد ندارد و جرمی هانت وزیر امور خارجه سابق انگلیس نیز پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود، حاضر به ارائه خدمات کنسولی به انگلیسی‌های داعشی سرگردان در سوریه نیست.

مقامات دولت لندن و آنکارا توافق کرده‌اند که استرداد اعضای داعش به این کشور مشروط به انجام رایزنی و توافق میان مقامات دو کشور است.

ترکیه آمار دقیقی از داعشی‌های انگلیسی در زندان ارائه نداده است. مقامات این کشور می‌گویند مقدمات انتقال داعشی انگلیسی دیگری در حال انجام است، اما اطلاعاتی درباره هویت وی اعلام نشده است.

دولت ترکیه پنجشنبه گذشته نیز یک شهروند انگلیسی را به ظن ارتباط با گروه تروریستی داعش از این کشور اخراج کرد. پلیس لندن سپس اعلام کرد فرد یاد شده را در فرودگاه هیترو دستگیر کرده است.

وزارت کشور ترکیه یک ماه پیش از آغاز روند بازگرداندن اعضای اروپایی گروه تروریستی داعش به کشور‌های متبوع خود خبر داد. «اسماعیل چاتاکلی» سخنگوی وزرات کشور ترکیه این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگار آناتولی بیان کرد.

چاتاکلی با اشاره به اینکه اعضای اروپایی داعش پس از انجام مراحل تشریفات قانونی اخراج، به کشور‌های متبوع خود بازگردانده می‌شوند تأکید کرد: روند اخراج اعضای اروپایی گروه تروریستی داعش، به دنبال اظهارات هفته گذشته «سلیمان سویلو» وزیر کشور آغاز شد.

سوریه از اسفند ماه ۱۳۸۹ درگیر بحران ناشی از حمایت برخی کشور‌های غربی، عربی و رژیم صهیونیستی و همسایگان از تروریست‌هایی از ۱۳۰ کشور جهان است.

طبق کنوانسیون مصوب سال ۱۹۶۱ نیویورک، سلب تابعیت افراد غیرقانونی محسوب می‌شود، با این حال برخی کشور‌ها مانند فرانسه و انگلیس این کنوانسیون را تصویب نکرده‌اند.

پرونده‌های اخیر باعث جنگ‌های طولانی مدت شده است. آمریکا به تنهایی بیش از یکصد نفر از اتباع خود را به دلیل پیوستن به گروه‌های تروریستی در خارج از کشور سلب تابعیت کرده است.

در سال‌های اخیر بر اساس توافق‌های انجام شده بین دولت سوریه و تروریست‌ها با میانجیگیری کشور‌های ضامن شامل ایران، روسیه و ترکیه شماری از تروریست‌ها به استان ادلب در شمال غرب سوریه منتقل شده اند و اکنون به خاطر تنگ شدن عرصه بر آنان در مناطق اشغالی سوریه این افراد به دنبال فرار و اقامت در دیگر کشور‌های جهان از جمله افغانستان و برخی کشور‌های افریقایی هستند.

برخی از این تروریست‌ها نیز به کشور‌های خود بازگشته و شماری از آنان از سوی ترکیه به خاطر ورود به این کشور بازداشت و تحویل کشورهایشان می‌شوند.

پیش از این نیز ترکیه شماری از این افراد را به برخی کشور‌های اروپایی تحویل داده بود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، ترکیه ، داعش ، کشور
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: