* تشدید تدابیر امنیتی در مرز افغانستان و ازبکستان
کد خبر : ۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ -26 April 2016
تشدید تدابیر امنیتی در مرز افغانستان و ازبکستان، سفر 2 مقام ارشد امنیتی آمریکا و روسیه به تاجیکستان و کشته شدن رابط تاجیکی عضو داعش بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در هفته گذشته می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تشدید تدابیر امنیتی در مرز افغانستان و ازبکستان، سفر 2 مقام ارشد امنیتی آمریکا و روسیه به تاجیکستان و کشته شدن رابط تاجیکی عضو داعش، بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در هفته گذشته می‌باشد.

تاجیکستان رابط بین روسیه و طالبان
پس از وقوع حمله مرگبار هفته گذشته طالبان به کابل که بیش از 400 کشته و زخمی به جای گذاشت، توجه رسانه‌های آسیای مرکزی روی احتمال همکاری بین روسیه و طالبان که طی روزهای گذشته از سوی کابل اف مطرح شده بود، معطوف شد.

از جمله مهم‌ترین خبرهایی که بدنبال اظهارات «کابل اف» منتشر شد، انتشار خبر یکی مشاوران «اشرف غنی» بود.

وی گفت: تاجیکستان در برقراری تماس بین روسیه و «طالبان» نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با یک نشریه تاجیکی ادامه داد: طالبان در سال‌های اخیر تلاش می‌کنند تا از طرف جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شوند، از این رو ایجاد تماس‌های دیپلماتیک با مقامات برخی کشور‌ها از اولین گام‌های این گروه در این راستا محسوب می‌شود.

در همین حال، ضمیر کابل اف در سخنانی دیگر و در تائید اظهارات خود در خصوص اوضاع نامناسب امنیتی در شمال افغانستان گفت: کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای جلوگیری از ورود گروه‌های افراطی از افغانستان مرزهایشان را مسدود کنند.

کابل اف با اشاره به تغییر استراتژیک و تاکتیک جنگی طالبان اذعان داشت: «فصل تهاجمی» طالبان در سال جاری از سال‌های قبل هم «گرم» تر خواهد بود.

پس از اظهارات کابل اف، «خدای بردی خالق نظراف» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان در مصاحبه با خبرنگاران این کشور در دوشنبه گفت: در نقشه جدید خلافت داعش تاجیکستان به عنوان یک ناحیه در قلمرو این خلافت پیش بینی شده است.

تدابیر امنیتی در مرزهای افغانستان و ازبکستان تشدید شد

بنابر اعلام رسانه‌های خبری آسیای مرکزی طی هفته گذشته، نظامیان ازبکستان تدابیر امنیتی در مرزهای این کشور با افغانستان را افزایش داده‌اند. افزایش این تدابیر در شرایطی است که گفته می‌شود اخیراً سه تن از شهروندان افغانستان در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی ازبک کشته شده‌اند.

همچنین گفته می‌شود گشت‌ نظامی نیروهای ازبک در سواحل‌ رودخانه مرزی «آمو» افزایش یافته است. برخی مقامات ازبک و افغان گسترش فعالیت‌های تروریستی مخالفان در شمال افغانستان و تهدید‌های امنیتی در سواحل رودخانه آمو را علت این رویکرد ازبکستان اعلام کرده‌اند.

سفر 2 مقام ارشد امنیتی آمریکا و روسیه به تاجیکستان

سفر 2 مقام ارشد امنیتی روسی و آمریکایی به کشور تاجیکستان از جمله مهم‌ترین خبرهای حوزه سیاسی-امنیتی منطقه آسیای مرکزی بود. در روز سی‌ام فروردین، «دورسی د،راجرز» فرمانده نیروهای ویژه فرماندهی مرکزی آمریکا در سفری دوره‌ای و از پیش اعلام نشده با حضور در کشورهای ازبکستان و تاجیکستان با مقامات ارشد امنیتی این کشورها دیدار کرد.

بنا بر اعلام سفارت آمریکا در تاجیکستان، در جریان دیدار راجرز با مقامات امنیتی تاجیک، مسائل مربوط به همکاری‌های مشترک و همچنین راهکارهای برقراری امنیت در منطقه بحث و تبادل نظر شد.

درست 2 روز بعد از این سفر، ژنرال «ولادیمیر زارودنتسکی» فرمانده حوزه نظامی مرکزی روسیه  وارد دوشنبه شد و پیرامون آخرین اوضاع امنیتی منطقه با مقامات ارشد نظامی تاجیکستان گفت‌وگو کرد.

برگزاری رزمایش کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی

برگزاری مانور 4 روزه نظامی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هم‌زمان با بالا گرفتن دوباره بحران قره‌باغ و افزایش روند تهدیدات گروه‌های تروریستی در تاجیکستان، از دیگر خبرهای مهم این حوزه محسوب می‌شود.

کشته شدن رابط تاجیکی عضو داعش

اواخر هفته گذشته نیز، مقامات انتظامی تاجیکستان از کشته شدن یک شهروند این کشور که در اعزام بیش از 100 نفر از شهروندان این کشور به سوریه و عراق دست داشته خبر دادند.

بنا بر اعلام یک منبع آگاه از مقامات انتظامی تاجیکستان، 40 درصد افرادی که از سوریه به تاجیکستان برگشته‌اند، عنوان کرده‌اند که با ترغیب و راهنمایی «انوشیروان عظیم اف» ملقب به «عنس»  جوانان تاجیکی حاضر در مسکو پایتخت روسیه به داعش پیوسته‌اند.

کشته شدن وی، یکی از مهم‌ترین خبرهای هفته گذشته در حوزه تاجیکستان نیز بود.

سفر رئیس جمهور ترکمنستان به عربستان

روزنامه «ترکمنستان بی طرف» چاپ «عشق‌آباد» روز جمعه در گزارشی از سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهوری ترکمنستان به عربستان طی هفته های آینده خبر داد. ترکمنستان یکی از جدی‌ترین گزینه‌های تأثیرپذیری جریان داعش در منطقه محسوب می‌گردد.

ابراز نگرانی سازمان بین المللی از وضعیت آزادی بیان در تاجکستان

بدنبال حجم وسیع تبلیغات غربی در خصوص اوضاع آزادی بیان در کشور تاجیکستان، اوایل هفته جاری سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالیانه خود وضعیت آزادی مطبوعات در تاجیکستان را نگران کننده و خطرناک عنوان کرد.

بنا به این گزارش، دولت تاجیکستان با بهانه مبارزه با تروریسم، مخالفان سیاسی خود را از بین می‌برد و در حال حاضر فشار بر مطبوعات مستقل را افزایش داده است.

همچنین در این گزارش از بازپرسی روزنامه نگاران مستقل توسط مأموران امنیتی گزارش شده، از جمله آمده است که مسدود کردن سایت و شبکه های اجتماعی و کنترل مخابرات در تاجیکستان رو به افزایش است.

بر اساس این گزارش، تاجیکستان در میان 180 کشور جهان در سال 2016 در مقام 150 قرار گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 34 رده نزول داشته است.

داداگاه اعضای ارشد حزب نهضت اسلامی تاجیکستان برگزار شد

پس از یک دوره تعلل چند ماهه در محاکمه اعضا شورای رهبری حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، سرانجام جلسه  رسیدگی به اتهامات 13 عضو حزب نهضت اسلامی تاجیکستان روز گذشته در بازداشتگاه کمیته دولتی امنیت ملی این کشور پشت درهای بسته از سر گرفته شد.

دادگاه محاکمه 13 عضو بازداشت شده شورای ریاست عالی حزب  نهضت اسلامی تاجیکستان به اتهام مشارکت در تشکیل گروه‌های تروریستی، برانگیختن اختلافات قومی، دعوت برای براندازی نظام سیاسی، افراطی‌گری و دست داشتن در شورش «عبدالحلیم نظرزاده» از نهم فوریه پشت درهای بسته و بدون حضور اعضای خانواده و خبرنگاران در بازداشتگاه کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان برگزار می‌شود. گفته می‌شود، اعضا رهبری حزب نهضت، به 15 الی 29 سال حبس محکوم خواهند شد.

کریدور «آسیایی مرکزی- خلیج فارس» اجرایی شد

پس از یک وقفه 5 ساله، سرانجام موافقت‌نامه ایجاد کریدور حمل و نقلی «آسیایی مرکزی- خلیج فارس» به مرحله اجرا درآمد. این موافقت‌نامه در مورد ایجاد کریدور از آسیای مرکزی به خلیج فارس توسط کشورهای(ازبکستان، ترکمنستان، جمهوری اسلامی ایران، عمان و قطر) در ماه آوریل سال 2011 میلادی در عشق‌آباد ترکمنستان به امضا رسید که در سال 2013 قطر از این طرح خارج شود.

افغانستان تامین خط کاسا 1000 را بر عهده گرفت

اواخر هفته گذشته، سفیر تاجیکستان در پاکستان گفت: دولت و ارتش افغانستان تأمین امنیت پروژه انتقال برق« کاسا-1000» را تضمین کرده‌اند.

«شیرعلی جانان اف» در مورد خطرات احتمالی امنیتی پروژه انتقال برق از آسیای مرکزی به پاکستان از طریق افغانستان موسوم به «کاسا 1000» در قلمرو این کشور گفت: کابل پیش‌تر نسبت به تأمین امنیت این طرح تعهد داده است .

اعلام تعهد طرف افغان در حالی است که یکی از مهم‌ترین چالش‌های عدم ارسال انرژی مازاد آسیای مرکزی به مناطق جنوبی، تاکنون مسائل امنیتی بوده است و این دغدغه همچنان در میان کارشناسان مستقل وجود دارد.

کارشناسان منطقه معتقدند: چنین اعلام‌هایی تنها جنبه تبلیغاتی داشته وکاسا 1000 هرگز به مرحله اجرایی نخواهد رسید.


برچسب ها: افغانستان ، پاکستان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: