* انتقاد مجدد وزیر کشور «عبدربه منصور هادی» از ائتلاف سعودی
پ
کد خبر : ۱۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ -29 October 2019
وزیر کشور دولت مستعفی یمن پس از نجات از سوء قصد، بار دیگر از ائتلاف سعودی - اماراتی انتقاد کرد و خواستار تشکیل دولتی غیر مطیع در یمن شد.
به گزارش«آزادی»، «احمد المیسری» معاون نخست وزیر و وزیر کشور دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» که به دلیل انتقاد از عربستان و امارات، دیروز از یک سوء قصد نجات پیدا کرد، بار دیگر گفت که باید از هرگونه تجاوز نیرو‌های ائتلاف سعودی - اماراتی جلوگیری کرد.

دوشنبه (۲۸ اکتبر) پلیس استان «شبوه» در جنوب شرق یمن اعلام کرد: دو نفر را که قصد داشتند وزیران کشور و حمل و نقل دولت عبد ربه منصور هادی را در مرکز این استان ترور کنند، دستگیر کرده است.

به نوشته پایگاه خبری «الجزیرة»، المیسری دیروز پس از نجات از این سوءقصد، طی نشستی با مقامات مسئول دولت محلی در استان «شبوة»، اظهار داشت که باید مقابل هرگونه تجاوز ائتلاف سعودی - اماراتی علیه یمن چه از طریق دولت آتی یا هریک از کرسی‌های سیاسی در کشور ایستاد.

وی افزود: یمنی‌ها دولتی می‌خواهند که در رأس آن یک رهبر باشد نه رئیس‌جمهوری مطیع. همچنین وزرایی رهبر باید در این دولت باشند.

وزیر کشور دولت مستعفی یمن از هادی خواست که درک کند، دولت آتی نیازمند یک شخصیت ملی و قاطع است که بتواند کشور را اداره کند.

تلاش برای ترور وزیر کشور دولت منصور هادی به دنبال هجمه شدید اخیر وی به عربستان صورت گرفت که در آن المیسری عربستان را دروغگو خواند و مخالفت خود را با آنچه امتیازدهی به متحدان جدایی طلب امارات خواند، اعلام کرد.

المیسری شنبه پیش با انتقاد از توافق تازه میان عربستان و امارات برای جنوب یمن گفت، توافق انجام شده میان این دولت -به ریاست عبدربه منصور هادی- و «شورای انتقالی جنوب» (المجلس الانتقالی الجنوبی) وابسته به امارات را قبول ندارد و آن را ناکافی می‌داند.

المیسری در ادامه خواستار استقلال دولت یمن شد و گفته بود: دولتی را که یک طرف آن سفیر عربستان و طرف دیگر آن افسری اماراتی اداره کند، نمی‌خواهیم.

وزیر کشور دولت منصور هادی تأکید کرد، هیچ «توافق ذلت‌باری» مورد قبول نیست و دولت مستعفی با قدرت به عدن بازخواهد گشت. وی از «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن که دولتش مقیم ریاض است، درخواست کرد همچنان به اصول ملی پایبند باشد و با تشکیل دولتی که امارات و سعودی در آن حکومت می‌کنند، مخالفت کند.

المیسری پروژه امارات در یمن را «ساقط شده» خواند و تأکید کرد: ما ارتشی داریم که اول آن در شقره (در استان ابین جنوب یمن) و آخر آن در سیئون (در استان حضرموت شرق یمن) است.

الجبوانی وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن هم اشاره تلویحی به مقابله با جدایی‌طلبان در شبوه داشته و آن‌ها را پروژه امارات و دست نشانده‌های این کشور خوانده است.
منبع: فارس
برچسب ها: آزادی ، انتقاد ، ائتلاف ، سعودی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: