* دهمین روز تظاهرات در لبنان؛ از پویایی روز‌های قبل خبری نیست
پ
کد خبر : ۱۲۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ -26 October 2019
یک روزنامه لبنانی با اشاره به اینکه سخنرانی روز جمعه دبیر کل حزب الله لبنان به روشنی بیانگر موضع این حزب در قبال تکاپوی مردمی بود، نوشت: اکنون تظاهرات در بسیاری از میدان‌ها و مراکز تجمع، پویایی خود را از دست داده اند.
به گزارش«آزادی»  سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان بر خلاف تمام پیش بینی‌ها و اخباری بود که در این خصوص درز کرده بود، زیرا تا پیش از سخنرانی اخباری با این مضمون منتشر شد که حزب الله در صدد استقرار حامیان خود در میادین و خیابان‌های تجمع است و در نظر دارد با گروه‌های مخالف مقاومت برخورد داشته باشد.

اما سخنان نصرالله کاملا بر خلاف این اخبار و پیش بینی‌هایی بود که جزئی از نقشه شیطنت و بدخواهی علیه حزب الله به شمار می‌آمد و بخشی از آن را رسانه‌هایی مانند الجزیره و العربیه هدایت کرده اند.

سید حسن نصرالله همچنین در سخنرانی روز گذشته سوال‌هایی را مطرح کرد از جمله اینکه چگونه می‌توان بدون قانون انتخاباتی مصوب پارلمان، انتخابات زودهنگام برگزار کرد؟ سرنگونی تمام نهاد‌ها چه حاصل و نتیجه‌ای جز بروز خلأ و هرج و مرج در کشور خواهد داشت؟

وی سپس حامیان مقاومت را به ترک میدان‌ها و خیابان‌های تجمعات اعتراض آمیز فراخوند؛ پس از سخنرانی ایشان خروج حامیان مقاومت به تدریج از میادین آغاز شد تا جایی که میدان‌های ریاض الصلح، الشهداء در بیروت و مراکز تجمع در صیدا، نبطیه و صور در جنوب به میزان زیادی پویایی خود را از دست دادند.

برنامه جامع ارتش لبنان برای تضمین بازگشایی راه‌ها و تسهیل رفت و آمد مردم

در این میان منابع امنیتی اعلام کردند، فرماندهی ارتش و نیرو‌های امنیتی لبنان برنامه کاملی را برای تضمین آزادی برگزاری تجمعات در میدان‌ها و راه‌های فرعی در نظر گرفته است که امروز و فردا به اجرا می‌گذارد و آزادی رفت و آمد مردم در راه‌های ارتباطی را تضمین می‌کند.

بر اساس برنامه کامل ارتش، از هرگونه تظاهرات تنش آمیز که پیش از این در برخی میدان‌ها رخ داد، جلوگیری می‌شود به ویژه در میادینی که "نیرو‌های لبنانی" به رهبری سمیر جعجع هدایت تظاهر کنندگان را در دست دارند.

این در حالی است که گفته می‌شود حزب سوسیال ترقیخواه به رهبری "ولید جنبلاط" نیز پس از سخنرانی سید حسن نصرالله سرگرم خروج از تکاپوی مردمی است تا از هرگونه برخورد و رویارویی در محل حضور خود یعنی مناطق ارتباطی بین جنوب و بقاع با بیروت جلوگیری کند.

شبکه تلویزیونی المنار لبنان نیز اعلام کرد: پس از ۹ روز گفتگو، ارتش لبنان برای بازگشایی راه‌های ارتباطی وارد تعامل جدیدی می‌شود و از امروز راه‌های ارتباطی را بازگشایی خواهد کرد.

ادامه مسدود بودن راه ارتباطی شمال بیروت

در این میان تظاهرات حامیان نیرو‌های لبنانی و "الکتائب" در "جل الدیب" واقع در شمال بیروت ادامه دارد و تظاهرکنندگان در این منطقه ضمن مسدود کردن راه ارتباطی منتهی به بیروت و برقراری ایست و بازرسی، از مردمی که قصد عبور از این نقطه را دارند کارت شناسایی می‌خواهند؛ این اقدام موجب بروز مشکلات متعدد بین عابران و تظاهرکنندگان شده است.

همچنین روز گذشته برای دومین روز پی در پی، بین آن دسته از تظاهر کنندگان در میدان ریاض الصلح که برکناری تمام طبقه سیاسی حاکم را خواستار هستند و حامیان حزب الله که آنان نیز در این میدان حضور داشتند، برخورد‌ها و اختلافاتی پیش آمد.
این در حالی است که عصر روز گذشته پس از سخنرانی سید حسن نصرالله و فراخواندن حامیان مقاومت به ترک میادین تجمع و اعتراض، آنان خیابان‌ها را ترک کردند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، دهمین ، لبنان ، روز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: