* آقای توکلی سال‌ها است کلی‌گویی می‌کند و نتوانسته کار مهمی انجام دهد/ حکومت ظرفیت مبارزه با فساد و محاکمه افراد بزرگ را ندارد
پ
کد خبر : ۱۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸ -22 September 2019

احمد توکلی از جمله افرادی است که نام خود را با موضوع مبارزه با فساد گره زده است. او سال‌ها از فساد سیستماتیک و ضرورت مقابله با آن سخن گفت و سازمان دیده‌بان شفافیت را نیز از همین رو تشکیل داد. مصاحبه اخیر او با روزنامه ایران اما حاوی نکات جدید و قابل توجهی است.

به گزارش «آزادی»، اول از همه اینکه جناب توکلی از موضع خود درباره سیستماتیک بودن فساد عقب نشسته و می‌گوید «من معتقد نیستم که فساد کشور سیستمی است چرا که اگر بدین معنا سیستمی بود ما نمی‌توانستیم با فساد مبارزه کنیم.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند فساد در ایران سیستمی نیست که اگر می‌بود یعنی کل نظام فاسد است» یک پیشنهاد قابل توجه ارائه کرده است. به اعتقاد توکلی « در وضعیت کنونی نمی‌توان تنها به فعالیت سازمان بازرسی کل کشور، نهاد قوه قضائیه یا دیوان محاسبات کل کشور اکتفا کرد بلکه ضرورت دارد تا یک نهاد و سازمان مستقل از این‌ها تشکیل شود که بر چگونگی فعالیت نهادهای کنونی نظارت کند. این سازمان باید مستقل از سایر نهادها و سازمان‌ها، به دور از نگاه‌های سلیقه‌ای و تحت نظر عالی‌ترین مقام کشور یعنی رهبر انقلاب فعالیت کند.»


سوال اینجا است که اگر قوه قضاییه که رئیس آن از سوی رهبری منصوب می‌شود در مبارزه با فساد موفق نباشد، موفقیت یک نهاد دیگر زیر نظر رهبری چه تضمینی دارد؟ به عبارت دیگر، آیا مشکل ما در فرایند مبارزه با فساد نبودن یک نهاد خاص است؟ عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب، معتقد است که خیر. او در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: «تشکیل هر نهاد جدیدی برای مبارزه با فساد، فساد را در کشور بیشتر و پیچیده‌تر می‌کند. مشکل ما در مبارزه با فساد نبودن یک نهاد نیست. مشکل ساختار نظام اداری و قوانین و مقرراتی است که باید اصلاح شود»


وی ایجاد یک نهاد جدید زیر نظر رهبری را مفید نداست و گفت: «تنها راه مبارزه با فساد اصلاح ساختار است. قانون اساسی همه چیز را تعیین کرده است و در همه دنیا قوای مربوطه با احتساب تفکیک قوا کار خود را انجام می‌دهند. اصلا یکی از دلایلی که ما در کشور هدر رفت منابع مالی داریم و فساد ساختاری شده است، همین وجود دستگاه‌های موازی است. ما در بخش فرهنگ عمومی ده‌ها دستگاه و در بخش نظارتی بیش از 10 دستگاه داریم. به نظر من تا زمانی که اصلاح ساختار صورت نگیرد و نتیجه آن کوچک شدن نظام دیوان‌سالاری از جمله قوه قضاییه نباشد، مبارزه با فساد به جایی نمی‌رسد».


ناصری تاکید کرد: «تا زمانی که نظام دیوان سالاری ما کوچک نشود و دستگاه‌های موازی از بین نرود، هیچ اتفاقی نمی‌افزاد. مبارزه با فساد با شفاف شدن تبصره‌ها و ردیف‌ها و با اراده دستگاه ذی‌ربط صورت می‌گیرد.»

ناصری: تشکیل هر نهاد جدید فساد را بیشتر و پیچیده‌تر می‌کند/ آقای توکلی سال‌ها است کلی‌گویی می‌کند و نتوانسته کار مهمی انجام دهد/ تنها راه مبارزه با فساد کوچک شدن نظام دیوان سالاری است/ حکومت ظرفیت مبارزه با فساد و محاکمه افراد بزرگ را ندارد
وی افزود: «آقای احمد توکلی سال‌ها است که خود را دیده‌بان مبارزه با فساد دانسته‌اند و نتوانستند اتفاق خاصی را هم شکل بدهند. آقای توکلی تا امروز هنوز یک پرونده مهم مثل پتروشیمی آنچنان که آقای زاکانی افشاگری کرد هم افشا نکرده و از این دست کارهای مهم هم انجام نداده و فقط کلی گویی کرده است».


این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا گام اساسی در مسیر مبارزه با فساد و اصلاح ساختار برداشته نمی‌شود؟ گفت: « اراده جدی در کشور و در شرایط الان جمهوری اسلامی برای مبارزه با فساد وجود ندارد. مبارزه با فساد نیازمند جراحی‌های بزرگ و محاکمه یک سری آدم‌های بزرگ است که به نظر می‌رسد حکومت ظرفیت آن را ندارد. من خیلی بعید می‌دانم که این روندی که آقای رئیسی در پیش گرفته است، هم به جایی برسد».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: