* راه اندازی بخش نگهداری نسخ خطی در آستانه اشرفیه
پ
کد خبر : ۱۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵ -19 September 2019
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از راه اندازی بخش نگهداری نسخ خطی و قدیمی در کتابخانه عمومی اهل بیت (ع) آستانه اشرفیه خبر داد.
به گزارش«آزادی»  پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی آستانه اشرفیه در محل فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: با راه اندازی این بخش، کلیه نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه نگهداری می‌شود.

وی با تاکید بر حفظ آثار و نسخ خطی قدیمی افزود: ایجاد یک فضای مناسب و استاندارد در کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه می‌تواند در حفظ نسخ خطی استان موثر بوده و از آسیب به این آثار قدیمی جلوگیری کند.

به گفته مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، مقدمات راه اندازی این بخش در کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه با جدیت در حال پیگیری است.

کرمی در ادامه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه را ضروری دانست و اظهار داشت: توجه به این فرهنگ، کاهش بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه را به همراه داشته و موجب توسعه آن می‌شود ضمن آنکه برای انجام فعالیت‌های فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی بایستی برنامه ریزی مناسبی را با توجه به فضا‌های موجود داشته باشیم.

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه نیز در این جلسه به نقش سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی در توسعه فرهنگ کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان اشاره و تصریح کرد: ترویج کتاب خوانی در جامعه از کار‌های مهم فرهنگی است که ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگی جامعه را به همراه دارد.

رحیم حیدری با بیان اینکه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از کودکان آغاز شود، افزود: نظام آموزشی در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقشی موثر دارد و مدارس در این زمینه باید دانش آموزان را تشویق کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتباط مردم با کتاب باید پررنگ شود افزود: توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه جلوگیری می‌کند، ضمن آنکه استفاده از ظرفیت‌های خیرین در این بخش ضروری است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی آستانه اشرفیه نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه این شهرستان از وجود چهار کتابخانه در مناطق شهری آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر و روستا‌های چهارده و دهنه سر سفید رود بهره‌مند است اظهار داشت: در مجموع این کتابخانه‌های عمومی دارای یکهزار و ۲۰۰ مترمربع فضای مطالعه هستند و یکهزار و ۹۴۵ نفر عضو ثابت دارند.

رقیه زرگری مساحت کتابخانه عمومی اهل بیت (ع) شهر آستانه اشرفیه را حدود ۷۰۰ متر مربع اعلام و تصریح کرد: ۲۹ هزار و ۵۱۴ نسخه کتاب با موضوعات مختلف در این کتابخانه موجود است.

وی گفت:: همچنین حدود ۱۵۰ نسخه خطی چاپی، سربی و سنگی قدیمی با موضوعات ادبی و دینی نیز در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت نگهداری از این نسخ خطی قدیمی، ایجاد یک فضای مناسب در کتابخانه عمومی اهل بیت (ع) آستانه اشرفیه به منظور حفظ این آثار با ارزش در حال انجام است.

زرگری با اشاره به اینکه این بخش برای اولین بار در کتابخانه‌های عمومی گیلان راه اندازی می‌شود اظهار داشت: با راه اندازی این بخش، دیگر نسخه‌های خطی کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در کتابخانه اهل بیت (ع) آستانه اشرفیه نگهداری خواهند شد.

شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر در شرق استان گیلان قرار دارد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، راه اندازی ، نسخ ، خطی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: