* صدورحکم جایگزین حبس در جرائم زیست محیطی
پ
کد خبر : ۱۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ -18 September 2019
رئیس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: ۱۰ حکم جایگزین حبس در مورد جرائم زیست محیطی طی دو سال گذشته در محاکم قضایی خراسان‌جنوبی صادر شده است.
به گزارش«آزادی»فرشید رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چند سالی از ورود مجازات‌های جایگزین حبس به احکام قضات و روند قضائی کشور می‌گذرد و شاهد تأثیرات مثبت آن در حوزه‌های مختلف به ویژه در مورد جرائم زیست محیطی بوده‌ایم

رئیس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: براساس قانون از بین حدود، قصاص، دیات و تعزیرات تنها برای جرائم از نوع تعزیر می‌توان مجازات جایگزین حبس با شرایط خاص و ویژه‌ای تعیین کرد.

رفیعی با اشاره به اینکه برای حبس‌های بلند مدت نیز مجازات‌های جایگزین حبس تعیین نمی‌شود، ادامه داد: قانونگذار جهت پیشگیری از آسیب‌های حبس بر افراد و تأثیرگذاری بیشتر بر مجرم مجازات جایگزین حبس را وارد قانون کرده است.

وی گفت: طبق ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی مجازات‌های جایگزین حبس شامل مواردی چون دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی و جزای نقدی روزانه می‌شود.

رئیس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در مورد جرائم زیست محیطی با توجه به نوع نیاز و نوع کار سازمان بعد از جلسات متعدد با قوه قضائیه و در جهت اجرایی شدن آئین نامه ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی خدمات عمومی رایگان به عنوان یکی از مجازات‌های جایگزین حبس در نظر گرفته شد.

رفیعی با اشاره به اینکه قضات در خراسان‌جنوبی در مورد جرائم زیست محیطی به موضوع مجازات‌های جایگزین حبس توجه ویژه‌ای دارند، بیان کرد: در مواردی در خراسان‌جنوبی برای مجرمان زیست محیطی قاضی حکم به تأمین و توزیع علوفه به مقدار مشخص برای حیات وحش منطقه‌ای خاص ساخت آبشخور برای حیات وحش و تهیه بنر با شعار زیست محیطی داده است.

وی با تأکید بر اینکه در راستای مختومه اعلام شدن پرونده الزاما مجازات جایگزین حبس باید اجرایی شود، ادامه داد: در دو سال اخیر قضات خراسان‌جنوبی در حدود ۱۰ مورد حکم به مجازات جایگزین حبس برای متخلفان زیست محیطی دادند.

رئیس اداره حقوقی محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: البته تمایل به حکم دادن به مواردی چون همکار و همیار محیط بان شدن یک شکارچی متخلف نداریم چون با این کار آن فرد مجرم از نقاط مهم از نظر زیست محیطی که اطلاع نداشته نیز آگاهی می‌یابد.

رفیعی اظهار کرد: مجازات‌های جایگزین حبس از جنبه‌های مختلف به ویژه تأثیری که بر فرد متخلف می‌گذارد بسیار ارزشمند است و بی شک درگیر کردن یک متخلف زیست محیطی با مسائل حیات وحش بیش از حبس او را متوجه خطایش می‌کند.

رئیس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به پروند مجروح شدن یک محیط بان خراسان‌جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز شکارچی متخلف دستگیر نشده نمی‌توانیم جزئیات پرونده را رسانه‌ای کنیم ولی وضعیت جسمی محیط بان رو به بهبودی و از بیمارستان مرخص شده است.
منبع: مهر
برچسب ها: آزادی ، صدور ، حکم ، حبس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: