* ۱۳ معدن سنگ گچ در اصفهان تعطیل شد
پ
کد خبر : ۱۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ -15 September 2019
رییس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: ۱۳ معدن سنگ گچ در شرق و محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان با هدف کاهش آلایندگی هوا و ریزگرد‌ها تعطیل شد.
به گزارش «آزادی» محمد سلجوقیان روز یکشنبه در جلسه شورای معادن استان اصفهان در سالن اجتماعات استانداری افزود: یکی از واحد‌های معدنی سنگ گچ تا سال ۱۴۰۰ مجوز کار داشت، اما به دلیل تاکید مدیریت استان بر مقابله با عوامل آلایندگی هوا، این واحد نیز با توافق صورت گرفته تعطیل شد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر در شرق اصفهان هیچ معدن گچ خاکی فعال نداریم، اظهار داشت: یک واحد معدنی گچ خاکی در خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان فعالیت می‌کند.

سلجوقیان با اشاره به اینکه با وجود تعطیلی معادن گچ، کوره‌های گچ پزی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان فعالند، تصریح کرد: این واحد‌ها با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و دست به برداشت‌های غیر مجاز شبانه می‌زنند که به دلیل نداشتن نیروی انسانی کافی در ارگان‌های مربوطه این موضوع، قابل کنترل و نظارت نیست.

وی با بیان اینکه تعدادی از آن‌ها پلمب‌های انجام شده توسط دادستانی و نیروی انتظامی را شکستند، تاکید کرد: اگر اجماع نظر کلی درباره آلایندگی کوره‌ها وجود دارد لازم است نظارت مستمر و جدی بر فعالیت آن‌ها انجام شود.

رقیه پور حسینی رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در این زمینه گفت: در جلسه‌ای که درباره پدیده گرد و غبار در فرمانداری اصفهان برگزار شد، تعدادی از اعضای انجمن معادن گچ حضور یافتند و درباره تغییر کاربری این واحد‌ها موافقت شد، اما دیگر مراجعه‌ای در این زمینه صورت نگرفت و برخی شواهد حاکی است که شبانه و با شکستن پلمب از این معادن، گچ برداشت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این جلسه گفت: نظارت کافی و پیوسته بر کوره‌های گچ پزی در اطراف اصفهان وجود ندارد و هرگاه خودرو‌های ارگان‌های نظارتی و پلیس به آن‌ها نزدیک می‌شوند، اقدام به جمع آوری گچ‌ها می‌کنند.

ایرج حشمتی با تاکید بر اینکه لازم است مراقبت شبانه روزی در مکان استقرار این کوره‌ها صورت گیرد، افزود: در زمان حاضر بسیاری فشار می‌آورند که اجازه ادامه کار به این واحد‌ها داده شود.

وی با بیان اینکه ما با واحد‌های مجوز دار مشکلی نداریم، تصریح کرد: مشکل اصلی ما با واحد‌های آلاینده بدون مجوز است که از سال ۸۸ تا کنون نتوانستیم مصوبه‌ها و احکام صادر شده درباره آن‌ها را به طور کامل اجرا کنیم.

حشمتی با اشاره به اینکه از یک ماه آینده با پدیده اینورژن و بحث افزایش آلایندگی هوای اصفهان مواجه خواهیم شد، اظهار داشت: آیا همه معادن گچ در دنیا مانند کشور ما و بدون استفاده از فیلتر کار می‌کنند.

به گفته وی، مردم شهر‌هایی در استان اصفهان مانند سین (از توابع شهرستان برخوار) از افزایش ریزگرد‌ها و آلودگی هوا به ستوه آمده اند.

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان در این شورا گفت:: هر کوره گچ پزی حدود یک تُن گرد و غبار وارد هوا می‌کند و لازم است به آن‌ها اجازه تغییر کاربری داده شود تا برداشت‌های شبانه آن‌ها تعطیل شود.

محمد حسین شاملی افزود: در زمان حاضر بسیاری از این کوره‌ها در روز فعالیت می‌کنند و در مناطقی مانند سگزی از معادن گچ بهره برداری می‌شود و اگر تعطیل شدن همه معادن گچ خاکی به ما ابلاغ شود، نیرو‌های گشت منابع طبیعی مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند.

کلانشهر اصفهان، یکی از شهر‌های آلوده کشور است بطوریکه از طرفی در فصول سرد سال بدلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روز‌ها به دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می‌رسد.

برخی از کارشناسان مسائلی مانند خشک شدن بستر زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی، تردد زیاد خودرو‌های شخصی، استفاده از سیستم‌های گرمایشی گاز سوز و وجود صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری این کلانشهر را از جمله دلایل افزایش آلایندگی هوا ذکر کردند.

تعدادی از شهر‌های بزرگ استان اصفهان نیز با چالش آلودگی هوا مواجه هستند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، معدن گچ ، سنگ ، لصفهان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: