* مرگ«دختر آبی» ؛ از عشق آتشین به فوتبال تا سوختن در آتش تبعیض جنسیتی
پ
کد خبر : ۱۱۳۲۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷ -14 September 2019
«دختر آبی» به دلیل عشق آتشینش به فوتبال، سروکارش به دادگاه کشیده شد.او که بخاطر تلاش برای ورود به ورزشگاه و اتهاماتی چون «پوشش نامناسب» و «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» دستگیر و بازداشت شد،در نهایت با خودسوزی به زندگیش پایان داد.

غلامرضاهاشمی فرد| تحریریه آزادی: در ایران مرگ زنی جوان تایید شد که یک هفته پیش جلوی دادسرا خود را به آتش کشید. حادثه ای که تکان دهنده بود و پر از واکنش. «سحر خدایاری» که به دلیل عشق آتشینش به فوتبال و تلاش برای ورود به ورزشگاه،تحت تعقیب قضایی قرار گرفته بود، با خودسوزی به زندگی اش خاتمه داد.


طی روزهای اخیر که افراد بسیاری از سراسر جهان در شبکه های اجتماعی با هشتگ «دختر آبی»،به دلیل علاقه ‌ش به تیم استقلال،نسبت به این حادثه ابراز همدردی می کردند، برخی رسانه ها اما واکنش متفاوتی نشان دادند.


خبرگزاری میزان(قوه قضاییه): «رسانه‌های ضد انقلاب با استفاده از مطالب دروغ سعی در سواستفاده از این حادثه دارند اما حقیقت این است که این مرحومه که به گفته پدرش دچار بیماری اعصاب و روان بوده، در اسفندماه نودوهفت و در حالیکه «پوشش نامناسب» داشته است، با مامورین نیروی انتظامی درگیر می‌شود. بر همین اساس برای متهم،با عنوان «جریحه دار کردن عفت عمومی» و «توهین به مامورین» پرونده قضائی تشکیل شد. او در هنگام مراجعه ، چون رئیس دادگاه در مرخصی به سر می‌برد،مقرر می‌شود در وقت دیگری به مرجع قضائی مراجعه نماید.اما پس از خروج از واحد قضائی با بنزینی که از قبل تهیه کرده بود، مبادرت به خودسوزی می‌نماید».


روزنامه کیهان: «این دختر علاقمند به فوتبال طی چهار-پنج سال اخیر دچار مشکل روحی روانی شده بود و دارو مصرف می کرد».صداوسیما:«شبکه های لندنی و سعودی به این خبر دامن زدند و برخی در داخل کشور،بر این موج سوار شدند.این پروژه مانند ده سال پیش (اشاره به کشته شدن ندا آقا سلطان)به دنبال کشته سازی و ساختن نمادی دیگر برای مبارزه با تبعیض است و نامش را می گذارند دختر آبی.در نهایت،ضد انقلاب می خواهد با تحریک احساسات زنان، بهره برداری جنسیتی دلخواه خود را رقم بزند».


یکی از کاربران توییتر به نام «مرجان» ضمن استفاده از هشتگ دختر آبی ،در واکنش به نوع پوشش صداوسیما از این اتفاق نوشت:«من کاری به رسانه های خارج از کشور ندارم اما شما رسانه ی مثلا ملی که با پول بیت المال برنامه می سازید می شود لطفا بفرمایید چرا باید ما تنها کشوری در جهان باشیم که زن و شوهر اجازه ندارند باهم به ورزشگاه بروند؟»


در همین حال، از بازیکنان فوتبال تا بازیگران سینما و حتی برخی مقامات کشور،مرگ او را «تبعیضی ناروا» و «ظلمی آشکار» خواندند.


رییس فراکسیون جوانان مجلس،سید فرید موسوی، در حساب توییترش این واقعه را زخم مهلکی به جامعه دانست و نوشت: «مردسالاری،تبعیض جنسیتی،منع ورود زنان به ورزشگاهها و نهایتا مرگ دردناک دختر آبی،حلقه های یک زنجیرند. تا دیرتر و فاجعه بارتر نشده،این تبعیضهای ناروا باید مرتفع شود».


پروانه سلحشوری،دیگر نماینده مجلس،دختر آبی را دختر ایران خواند و نوشت:«در جایی که مردانش برای زنان تکلیف تعیین می کنند و ابتدایی ترین حقوق انسانی را از آنها سلب می کنند و حتی زنانی علیه زنان در این ظلم آشکار،مردان را همراهی می کنند،همه ما در حبس و سوختن سحرهای این سرزمین مسئولیم».


روابط عمومی معاونت زنان ریاست جمهوری از درگذشت دختر آبی اظهار تاسف کرد و از ارسال نامه به رییس قوه قضاییه خبر داد .در ضمن از توضیحات وزیر ورزش و جوانان در مورد اقدامات صورت گرفته برای حضور زنان در مسابقات در جلسه دولت در روز یکشنبه خبر داد.


سازمان عفو بین الملل از سازمان فدراسیون جهانی فوتبال و فدراسیون فوتبال آسیا خواست تا فورا نسبت به منع ورود زنان به استادیوم در ایران،واکنش نشان دهند و مطمئن شوند که زنان بدون تبعیض و منع تعقیب،اجازه ورود به ورزشگاهها را خواهند داشت. در همین حال،فیفا از ایران خواست تا به مممنوعیت ورود زنان به ورزشگاهها پایان دهد. روز چهارشنبه نیز،بازیکنان استقلال،تیم آبی پوش پایتخت،تمرینشان را با یک دقیقه سکوت به یاد دختر آبی آغاز کردند.


همچنین فیفا به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که هیئت اعزامی آنها برای بررسی آماده سازی ورزشگاه‌ها به ایران سفر خواهد کرد.


به هر حال، خودسوزی سحر خدایاری و مرگ او خشم بسیاری را برانگیخت و به بحثهای زیادی دامن زد.برخی گفتند باید رفتن به ورزشگاه را تحریم کرد.برخی دیگر هم معتقدند باید به ورزشگاهها رفت و با شعار و فریاد خواستار اجازه ورود زنان به ورزشگاهها شد.


تا چند روز دیگر،تمام این بحثها فروکش می کند ولی تبعیض جنسیتی علیه زنان سرزمینمان همچنان به قوت خود باقیست.در این رابطه گفتگویی داشتیم با سارا باقری،وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان که در ادامه می خوانید.

وکیل دادگستری:ورود زنان به ورزشگاه منع قانونی ندارد


باقری با اشاره به اینکه در مورد ورود زنان به ورزشگاه منع قانونی وجود ندارد،گفت:«در قوانین کشور،موردی پیدا نمی شود که زنان را از ورود به مکانهای عمومی مثل ورزشگاه منع کند».  این وکیل دادگستری با برشمردن اصول نوزده،بیست و بیست و یک قانون اساسی،تشریح کرد:«در اصل نوزده  بر بهره مندی تمام مردم ایران از حقوق مساوی با هر رنگ،نژاد،زبان و جنسیت تاکید شده است».


او ادامه داد:«اصل بیست قانون اساسی،برابری حقوق انسانی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تمام افراد جامعه اعم از زن و مرد را به طور صریح اعلام کرده است و در اصل بیست و یک نیز حقوق حمایتی برای شخصیت زنان و احیای حقوق مادی و معنوی به وضوح مشخص کرده است».


باقری افزود:«اما سوال اینجاست که در عمل تا چه اندازه شاهد برابری و احیای حقوق بانوان در جامعه هستیم؟» این فعال حقوق زنان با اشاره به ماجرای دختر آبی گفت:«سحر نمونه ی بارزی از زنان آزادی خواهی است که نه تنها در خانواده پدر سالار خود جایگاهی ندارند بلکه در جامعه نیز صدایشان به جایی نمی رسد مگر با روی دادن چنین حادثه ی دردناکی».


باقری در پایان با تاکید بر اینکه خدایاری خواسته ی عجیب غریبی نداشت،گفت:«درخواست سحر چیزی نبود جز اینکه مانند مردان جامعه حق انتخاب داشته باشد و مثل همه زنان در کشورهای دیگر،وارد ورزشگاه شود و تیم مورد علاقه اش را تشویق کند اما متاسفانه او در آتش تبعیض جنسیتی سوخت و برای همیشه از میان ما رفت».

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
پناهی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
درود بر شما. با این فضای عجیب و غیرانسانی که تندروها علیه این مرحوم درست کردن ،خیلی باید یه سایت، شریف باشه که بر خلاف جهت آب حرکت کنه. درود بر شما. آزادی ممنون
نازنین
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
اینا قانونی که خودشون گذاشتن هم قبول ندارن. آخه چرا باید من و همسرم و دخترم نتونیم با هم بریم استادیوم؟!!
ناشناس
-
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
برای گرفتن حقش مجبوربه سوختن شد. . در میانه ی سوختن میگفت و زندگی بدون حق، ارزش ندارد
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
نذارید این دختر مظلوم فراموش بشه. باز هم راجع بهش بنویسید
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
نذارید این دختر مظلوم فراموش بشه. باز هم راجع بهش بنویسید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: