* ایران تا سال ۲۰۲۸ همچنان واردکننده گوشت خواهد بود
پ
کد خبر : ۱۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ -04 September 2019
بر اساس برآورد‌های OECD، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۸، صادرات ماهی و غذا‌های دریایی به ۱۳۹هزار تن، صادرات گوشت به ۸۲ هزار تن، صادرات گوشت مرغ به ۷۵ هزار تن و صادرات پنیر به ۶۸ هزار تن برسد.
به گزارش«آزادی» ، OECD در گزارشی به بررسی چشم انداز بخش کشاورزی ایران پرداخته است. براساس نتیجه این گزارش، طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، صادرات محصولات دامی و لبنی مورد بررسی در این گزارش شامل ماهی و غذای دریایی، گوشت، گوشت مرغ و پنیر ایران به ترتیب هرکدام با متوسط صادرات سالانه ۱۱۳هزار تن، ۸۱ هزار تن، ۷۲ هزار تن و ۳۵ هزار تن همراه بوده است و بیشترین مقدار صادرات را در این گروه محصولی داشته‌اند. بر اساس برآورد‌های OECD، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۸، صادرات ماهی و غذا‌های دریایی به ۱۳۹هزار تن، صادرات گوشت به ۸۲ هزار تن، صادرات گوشت مرغ به ۷۵ هزار تن و صادرات پنیر به ۶۸ هزار تن برسد.

- طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، تولید محصولات دامی و لبنی ایران مورد بررسی در این گزارش شامل شیر با ۶.۵ میلیون تن، گوشت با ۳ میلیون تن، کنجاله با ۲.۲ میلیون تن و گوشت مرغ با ۲.۱ میلیون تن همراه بوده و بالاترین مقدار تولید را در این گروه محصولی داشته‌اند. بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته توسط OECD، در سال ۲۰۲۸ نیز همچنان این کالا‌ها بیشترین تولید را در میان محصولات دامی و لبنی مورد بررسی در این گزارش خواهند داشت.

- واردات کنجاله و انواع گوشت ایران طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از سایر کالا‌های دامی و لبنی مورد بررسی در این گزارش بیشتر بوده و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط OECD در سال ۲۰۲۸ همچنان واردات این دو محصول از سایر اقلام این گروه بیشتر خواهد بود.

- شایان ذکر است گوشت گاو و گوساله و کره بیشترین رشد مصرف را در میان محصولات لبنی و دامی مورد بررسی در این گزارش در سال ۲۰۲۸ نسبت به متوسط سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۸ خواهند داشت (به ترتیب ۲.۳ درصد و ۲.۱ درصد.) همچنین، در سال ۲۰۲۸ میزان رشد مصرف کنجاله، گوشت مرغ و گوشت گوسفند از میزان رشد تولید این محصولات بیشتر خواهد بود که می‌تواند گویای وابستگی این محصولات به واردات برای تامین نیاز داخلی باشد.

- طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، در میان محصولات نباتی ذکر شده در این گزارش (به غیر از محصولات باغی)، متوسط صادرات سالانه سویا ۱۰۷ هزار تن و روغن‌های گیاهی ۵۶ هزار تن بیش از سایر اقلام بوده و بر اساس پیش‌بینی‌های OECD در سال ۲۰۲۸ همچنان سویا با ۱۱۲ هزار تن و روغن‌های گیاهی با ۱۲ هزار تن بیشترین مقدار صادرات را در این گروه محصولی خواهند داشت.

- طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، بیشترین تولید محصولات نباتی ذکر شده در این گزارش متعلق به برنج و شکر به ترتیب با مقدار تولید ۱.۹ میلیون تن و ۱.۸ میلیون تن است و طبق برآورد‌های OECD در سال ۲۰۲۸ همچنان تولید این دو محصول نسبت به سایر محصولات نباتی بیشتر خواهد بود (شکر ۲.۵ میلیون تن و برنج ۲.۲ میلیون تن).

- شایان ذکر است در میان محصولات عنوان شده در این گزارش در سال ۲۰۲۸ رشد مصرف روغن‌های گیاهی (۲.۲ درصد و پنبه ۱.۷ درصد) از سایر محصولات این گروه بیشتر خواهد بود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که در سال ۲۰۲۸ میزان رشد مصرف سایر دانه‌های روغنی، روغن‌های گیاهی و پنبه از میزان رشد تولید داخلی این محصولات نسبت به متوسط سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۸ بیشتر خواهد بود، لذا به نظر می‌رسد طی سال‌های آتی برای تامین نیاز داخلی این محصولات، نیاز به واردات افزایش یابد.

- با توجه به مغایرت برخی از آمار‌های ارائه شده توسط OECD و FAO با آمار‌های موجود در داخل کشور، پیشنهاد می‌شود بخش آماری وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار نسبت به روزرسانی اطلاعات بارگزاری شده در سایت FAO اقدام نمایند.
منبع: ایلنا
برچسب ها: آزادی ، ایران ، گوشت ، واردکننده
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: