* بازگشایی پرونده «جنایت جنگی» رژیم صهیونیستی
پ
کد خبر : ۱۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹ -02 September 2019
پرونده حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی «ماوی مرمره» حامل کمک‌های بشردوستانه برای غزه مجددا در دیوان کیفری بین‌المللی به جریان افتاد.
به گزارش«آزادی» ، شعبه تجدید نظر دیوان کیفری بین‌المللی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که پرونده جنایات جنگی در حمله صهیونیست‌ها به کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره در سال ۲۰۱۰ را مجددا گشوده است.

بعد از اینکه تلاش‌های ترکیه برای کشاندن مقامات سیاسی و نظامی اسرائیلی دخیل در حادثه کشته شدن ۱۰ فعال اجتماعی در حمله تکاوران نیروی دریایی رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه در آب‌های نزدیک غزه، به دادگاه‌های داخلی، اروپایی و دیوان کیفری بین‌المللی بی‌نتیجه ماند، این بار شعبه تجدید نظر این دادگاه بین‌المللی وارد عمل شده است.

به نوشته وبگاه روزنامه «جروزالم پست» با اینکه هنوز جزئیات اقدام دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل اعلام نشده، اما شعبه تجدید نظر می‌تواند دادستانی این دادگاه را برای تحقیقات بیشتر به فلسطین اشغالی اعزام کند.

این پرونده که از سوی نهاد ترکیه‌ای «بنیاد کمک‌های بشردوستانه» و با واسطه‌گری دولت محلی «جزایر کومور» در دیوان کیفری بین‌المللی تشکیل شده (به دلیل اینکه هیچ دولت دیگری تمایل به شکایت از رژیم صهیونیستی نداشت)، جزو یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های این دادگاه است که تا کنون بار‌ها درباره آن تجدید نظر شده و هر بار رأی‌های متناقضی برای آن صادر می‌شود.

نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۰ به کشتی ماوی مرمره که از ترکیه برای ارسال کمک‌های انسانی به نوار غزه راهی شده بود، حمله کرده و ضمن مجروح کردن ۶۰ فعال حقوق بشری، ۱۰ تبعه ترکیه را نیز به قتل رساندند. بعد از این حادثه بود که روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی قطع شد.

این در حالی است که شبکه «سی. ان. ان. ترک» در مهر ماه ۱۳۹۵ گزارش داده بود در جریان عادی‌سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، ۲۰ میلیون دلار از سوی تل‌آویو به آنکارا پرداخت شده که در واقع خون‌بهای تلفات حمله به ماوی مرمره بود
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: