* موضوع تعرض قوه قضاییه به قوه مقننه بود/ مجلس خانه همه ملت است حتی کسی که مشکل امنیتی دارد/ فراکسیون امید پیگیر پرونده فعالان رسانه‌ای است
پ
کد خبر : ۱۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ -01 September 2019

تکلیف پرونده و اتهام دو نماینده ابهر و زنجان مبنی بر فساد مالی و مداخله در بازار خودرو هنوز معلوم نیست اما به لطف علی لاریجانی و پادرمیانی هیات رئیسه مجلس، از بازداشت خلاص شدند. آنطور که محمد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داده بود، دیدار اعضای هیات رئیسه مجلس با شخص رئیس قوه قضاییه باعث شد که آقایان محمد عزیزی و فریدون احمدی تا پایان روند بررسی پرونده به قید وثیقه آزاد باشند و در جلسات مجلس نیز حاضر شوند.

به گزارش «آزادی»، این اقدام عاجل رئیس مجلس برای نجات متهمان به فساد در حالی صورت گرفت و حتی صدای بسیاری از کنشگران مثل احمد توکلی، رئیس دیده‌بال شفافیت و عدالت را درآورد که همین مجلس و همین هیات رئیسه در مقابل بسیاری احکام صادره و برخوردهای سخت قضایی با فعالان اجتماعی، مدنی، رسانه‌ای و کارگری سکوت کرده است. دیدار با ابراهیم رئیسی و مذاکره رخ به رخ که پیشکش اما این آقایان حتی از تریبون مجلس نیز اعتراضی به حبس‌های چندین ساله و آنچه در زندان بر اسماعیل بخشی و امثال او رفت، نکردند!

اینکه خون نمایندگان مجلس از دیگرانی که سروکارشان با دستگاه قضا می‌افتد رنگین‌تر است یا این تفاوت در واکنش دلیل دیگری دارد؛ سوالی است که لاریجانی و همکارانش در هیات رئیسه باید پاسخگوی آن باشند. احمد مازنی، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز اگرچه دلایلی برای این تفاوت رویکرد برمی‌شمارد، تایید می‌کند که لازم است هیات رئیسه در این باره پاسخگو باشد.

او در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: « شما دیدار هیات رئیسه با رئیس قوه قضاییه درباره پرونده دو نماینده مجلس را با رفتار مجلس در موارد دیگری مقایسه می‌کنید که لازم است هیات رئیسه درباره آن پاسخگو باشد. به هر حال هیات رئیسه مجلس، رئیس و سخنگو دارد. تصمیمات را نیز باید بر پایه ماموریت‌هایی که در چارچوب آیین‌نامه داخلی مجلس به آنان محول شده است، بگیرند.

در این باره هم می‌توان از رئیس و سخنگو و اعضای هیات رئیسه سوال کرد و باید پاسخگو باشند».مازنی افزود: «در این خصوص که قوه مقننه باید مدعی و پیگیر حقوق همه مردم ایران باشد، به شما حق می‌دهم. مجلس شورای اسلامی خانه همه ملت و شهروند ایران است حتی اگر متهم باشند و محکوم شده باشد. مجلس فقط خانه کسانی نیست که ویژگی‌های  مثبتی دارند. خانه کسانی که دچار مشکل شده‌اند نیز است حتی اگر مشکل امنیتی باشد. هیات رئیسه و نمایندگان در هر موردی که حقی ضایع شده باشد باید پیگیر باشند. موارد بسیاری نیز بوده که آحاد نمایندگان و به خصوص فراکسیون امید در این زمینه پیگیری‌هایی داشته است».

این نماینده تهران در تشریح دلایل تفاوت برخورد مجلس با بازداشت دو نماینده با بازداشت فعالان مدنی، رسانه‌ای و کارگری گفت: « این بحث تعرض قوه قضاییه به مقننه است. اگر یادتان باشد آقای کروبی به خاطر بازداشت آقای لقمانیان مجلس را تعطیل کرد و مساله را به مقام معظم رهبری سپرد.

آن زمان گفتند که در چنین مواردی رهبری باید موضوع را حل کند و نهایتا با ورود رهبری آقای لقمانیان آزاد شد. اینجا هم هیات رئیسه احساس کرده که در مورد دو نماینده مثل دیگران بخشی از قوه و نمایندگان مردم هستند، به قوه مقننه تعرض شده است.»مازنی با تاکید بر اینکه «برای حفظ حرمت مردم ، نماینده مردم را به زندان نمی‌برند» گفت: « روال کار این است که از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درخواست بررسی موضوع ارائه شود و اگر این هیات تشخیص دهد که تخلفی صورت گرفته نماینده به دستگاه قضایی معرفی و بازجویی می‌شود. به فرض اینکه در نهایت نماینده محکوم شود بازداشت وی به بعد از اتمام دوره نمایندگی موکول می‌شود.

این به اعتبار اهمیت دموکراسی و اهمیت جایگاه مجلس است».نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: « در موضوع دو نماینده ابهر و زنجان از یک اتهام صحبت می‌کنیم و هنوز حکمی صادر نشده است که بتوان گفت مجلس یا هیات رئیسه با یک برخورد صنفی از تخلف یا جرم حمایت کرده است. مجلس چه هیات رئیسه  و چه آحاد نمایندگان معتقد است که باید به اتهامات نمایندگان طبق قانون رسیدگی شود».

وی در ادامه به اقدامات فراکسیون امید در پیگیری پرونده فعالان رسانه‌ای و موارد مشابه اشاره کرد و گفت: « از اقدامات هیات رئیسه خبر نداردم اما در فراکسیون امید کمیته‌ای به همین منظور تشکیل شده است. کمیته‌ای با مسئولیت دکتر صادقی و عضویت بنده، آقای فتحی نماینده تهران، آقای کاظمی نماینده حقوق دان و با حضور آقای الویری از شورای شهر تهران. این کمیته مسئول رسیدگی به پرونده‌ها و مسائل سه گروه مرجع و اثرگذار اجتماعی است. نخست نمایندگان مجلس. دوم اعضای شورای شهر .

مثلا پرونده خانم ناهید خداکرمی که برای او رای صادر شده، یا احضار آقای حق شناس و میرلوحی یا آقای حاجتی عضو شورای شهر شیراز و یکی از اعضای شورای شهر اصفهان که از آقای حاجتی حمایت کرده بود همه در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد».وی ادامه داد: «سومین گروه اثرگذار که هر مساله‌ای پیرامون آنان در جامعه تاثیرگذار است خبرنگاران و اهالی رسانه هستند.  این کمیته در مورد همه پرونده‌هایی که اخیرا در این حوزه مطرح بوده است در حال جمع‌آوری اطلاعات است و طبق آخرین خبری که من دارم آقای دکتر صادقی پیگیر هستند که هرگونه اقدام لازم انجام شود. از جمله احتمال دیدار با آقای رئیسی نیز وجود دارد».مازنی در پاسخ به اینکه آیا درخواستی برای دیدار با رئیس قوه قضاییه و گفت وگو درباره پرونده فعالان رسانه‌ای ارائه شده است؟ گفت: « آقای دکتر صادقی مسئول کمیته است و و در حال پیگیری هستند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: