* حاشیه‌های عکس ترامپ از سمنان و اطلاعاتی که در مورد نحوه جاسوسی آمریکا لو داده است
پ
کد خبر : ۱۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷ -31 August 2019
ترامپ نوشت: ایالات متحده هیچ نقشی در اتفاق فاجعه بار رخ داده طی مرحله آخر آماده سازی پرتاب ماهواره سفیر SLV در سایت پرتابی شماره یک سمنان نداشت. بهترین آرزوها را برای ایران دارم و امیدوارم در تعیین دقیق آنچه در سایت شماره یک رخ داده موفق باشند.

به گزارش «آزادی»، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شب گذشته در توییتر اقدام به انتشار عکسی کرد که تقریبا همانند اغلب توییت های وی سر و صدای زیادی ساخت. تصویر مربوط به پرتاب ناموفق ماهواره ناهید از سوی ایران بود که در خصوص آن دونالد ترامپ نوشت:


ایالات متحده هیچ نقشی در اتفاق فاجعه بار رخ داده طی مرحله آخر آماده سازی پرتاب ماهواره سفیر SLV در سایت پرتابی شماره یک سمنان نداشت. بهترین آرزوها را برای ایران دارم و امیدوارم در تعیین دقیق آنچه در سایت شماره یک رخ داده موفق باشند.


صرف نظر از ماجرای پرتاب ماهواره ایرانی و عدم موفقیت آن، انتشار این عکس و این توییت از سوی دونالد ترامپ از شب گذشته تا کنون بحث های بسیاری را به دنبال خود داشته است. بسیاری از تحلیلگران و متخصصان امر، این توییت دونالد ترامپ ار عدول از قانون و منجر به افشار اطلاعات سری که میتواند آسیب جدی به امنیت اطلاعاتی نهادهای مربوط در آمریکا بزند، ارزیابی کرده اند.
یک مقام دفاعی آمریکایی به CNBC گفته: این توییت عکسی از یک کپی فیزیکی از تصویر ماهواره ای بود که روز جمعه در یک جلسه توجیهی اطلاعاتی به آقای ترامپ ارائه شد. در واقع به گفته این مقام آمریکا ظاهرا دونالد ترامپ از روی این تصویر اقدام به عکاسی با موبایل خود کرده است که در خود تصویر نیز فلش دوربین قابل تشخیص و حتی سایه عکاس نیز تا حدودی مشخص است.


این عکس شفاف شامل چندین نقطه علامت گذاری شده است که در آن به "برج سرویس جرثقیل آسیب دیده" ، دو "وسیله نقلیه پشتیبانی آسیب دیده"، "تریلر حامل سوخت آسیب دیده" ، "پرتاب کننده متحرک سفیر آسیب دیده" اشاره شده است.

حاشیه‌های عکس ترامپ از سمنان و اطلاعاتی که در مورد نحوه جاسوسی آمریکا لو داده است
ملیسا هانهام ، معاون مدیر موسسه پرتاب ماهواره شبکه هسته ای آزاد ، گفته "هرگز تصویری از این شفاف تر ندیده است". وی گفته: "کسی مثل من قرار نیست عکس هایی با این وضوح از چنین حادثه ای ببیند. قرار نیست ترامپ این تصاویر را به اشتراک بگذارد."


آلیسون پوچیونی، متخصص شناخت تصویر در مرکز امنیت و همکاری بین المللی دانشگاه استنفورد در توییتر گفته که چنین وضوحی از تصاویر به شکل دسترسی آزاد (Open Source) یا عمومی در دسترس افراد جامعه نیست.


وی گفته: "انتشار این تصویر با سیاست ایالات متحده در مورد انتشار اینگونه داده ها همخوان نیست. مطمئن نیستم که هدف سیاسی از این انتشار چیست. "


جفری لوئیس ، کارشناس مسائل دفاعی، کارشناس سلاح های هسته ای در انستیتوی مطالعات بین المللی میدلبوری در مونتری گفته: این تصمیمی عجیب و غریب از سوی ترامپ برای توئیت کردن این عکس بوده، خواه تصویر محرمانه بوده باشد یا نه.


وی گفت: "من فکر می کنم بسیار بعید است که ایالات متحده آمریکا هیچ ارتباطی با این انفجار داشته باشد. و این ایده ای علنا بد است که اشاره ای به این نکته شود که احتمالا ما در این انفجار نقش داشتیم."


اما صرف نظر از مساله نقش آمریکا در انفجار نکته بسیار مهم این است که کارشناسان اطلاعات می گویند که ترامپ با این کار ممکن است سطحی از وضوح ماهواره های جاسوسی آمریکا را لو داده باشد که تا قبل از آن ناشناخته بوده، یا اینکه به نوعی، نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده توانسته اند از یک هواپیمای جاسوسی که از فراز سایت پرواز میکرده اقدام به عکاسی از محل پرتاب و در فاصله ای نزدیک داشته باشند.


با این حال، زاویه شدید گوشه های تصویر نشان میدهد که از فضا گرفته نشده، بلکه از یک هواپیما عکاسی شده است. اگر یک هواپیمای بدون سرنشین این عکس را گرفته باشد، به این معنی است که یا در حال پرواز بر فراز آسمان ایران کشف نشده یا به طریقی قادر به گرفتن عکسی با این درجه از وضوح عالی از 120 مایل دورتر بود.


ترامپ به عنوان رئیس جمهور این اختیار را دارد که به راحتی عکس ها و اسناد را فاش کند، مانند تصویر پرتاب ناکام ماهواره ایران. معمولاً این تصمیم مبتنی بر مشاوره با آژانسهای اطلاعاتی آمریكا در مورد خسارت احتمالی ناشی از افشای اطلاعات است. به همین خاطر هم بعد از انتشار این عکس در توییتر و واکنش ها به آن از کرده خود دفاع کرد و گفته است: ایران مشکل بزرگی داشته است. عکسی را منتشر کرده ام که حق و اختیار کامل در خصوص انتشار آن داشته ام.


با این حال ایالات متحده به ندرت عملیات جمع آوری اطلاعات یا جزئیات مربوط به آنها را فاش می کند، زیرا این امر می تواند به دشمنان آمریکا کمک کند تا بفهمند که چگونه ایالات متحده اقدام جاسوسی می کند.


ترامپ خود غالباً از مقامات دولتی مینالد که به گفته او اطلاعات طبقه بندی شده را به مطبوعات میدهند. به شکلی جالب توجه ساعاتی قبل از انتشار تصویر پرتاب ایران، وی چندین توییت منتشر کرده بود که در آنها اقدام به تمسخرجیمز کامی رئیس سابق اف بی آی به خاطر انتشار یادداشتهایش درباره تعاملات با ترامپ کرده بود، که برخی از آن یادداشت ها حاوی اطلاعات طبقه بندی شده بودند.

برچسب ها: ترامپ ، انفجار سمنان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: