* اصرار دولت فرانسه بر استفاده از فلش بال علیه جلیقه زرد‌ها
پ
کد خبر : ۱۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵ -28 August 2019
دولت فرانسه به رغم انتقاد‌های شدید، همچنان بر استفاده پلیس از اسلحه بسیار خطرناک فلاش بال (ال. بی. دی) برای مقابله با معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولتی موسوم به جنبش «جلیقه زردها» اصرار دارد.
به گزارش «آزادی» رادیو "ب. اف. ام" فرانسه روز چهارشنبه گزارش کرد: وزیر کشور فرانسه می‌گوید، آماده بازبینی کلیات نظم عمومی است، اما از استفاده فلاش بال دفاع می‌کند.

«کریستف کاستانر» که امروز (چهارشنبه) میهمان رادیو «ب. اف. ام» بود از دکترین جدید در قانون برقراری نظم عمومی خبر داد.


در حالیکه هفت ماه از حرکت اعتراضی جلیقه زرد‌ها علیه سیاست‌های اقتصادی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور گذشته بود، وزیر کشور فرانسه ۱۲ کارشناس را برای بررسی خشونت‌های پلیس علیه تظاهرکنندگان مامور کرد.

ماموریت این افراد علاوه بر بررسی خشونت‌های پلیس علیه تظاهرکنندگان، بررسی دکترین گسترش جنبش جلیقه زرد‌ها بود.

کاستانر در واکنش به آسیب‌های ناشی از تظاهرات جنبش جلیقه زرد‌ها گفت: طبق آمار‌های ما، ۲۴۴۸ نفر از تظاهرکننده‌ها و ۱۷۱۷ نفر از بین نیرو‌های پلیس در جریان درگیری‌ها زخمی شده اند.

به گفته وی، در مجموع، بازرسی کل پلیس ملی فرانسه به جرم استفاده غیرقانونی از پلیس، ۲۶۵ پرونده دریافت کرده که از این تعداد ۱۰۵ مورد به دادستانی ارجاع شده است.

وزیر کشور فرانسه ادامه داد: ما بین دو گروه قرار نداریم که با هم درگیر هستند. از یک سو پلیس که مجاز به استفاده از زور بوده و در طرف دیگر افرادی هستند که برای خشونت آمده اند.

وی گفت: من آماده هستم که کل نظم عمومی را در فرانسه بررسی کنم. من تابو ندارم.

وزیر کشور فرانسه افزود: استفاده از فلاش بال بر اساس آنچه می‌دانم همیشه برای محافظت از پلیس است. اگر می‌توانستیم به پلیس آموزش دهیم که از طریق «گربه بازی» و ضربه زدن به شانه، سارقان را دستگیر کنیم، مقبول به نظر می‌رسید، اما این غیرواقعی است. اگر شما فلاش بال ندارید چاره‌ای جز از استفاده از سلاح‌های اعمال قانون باقی نمی‌ماند.

کاستانر گفت: در تظاهرات‌ها ما به افراد آموزش دیده بهتر برای استفاده از فلاش بال و انواع دیگر سلاح‌ها نیاز داریم و این مستلزم آموزش بهتر است.


وزیر کشور فرانسه افزود: من در هفته‌های آتی دوباره با متخصصان دیدار خواهم کرد. از هر دو طرف زخمی شده اند و جراحت‌ها بیش از حد است.

کاستانر همچنین به دو مورد خاص مرگ بحث برانگیز «زینب رودوئان» و «استیو مایا کانیچو» اشاره کرد.

رودوئان پس از مجروح شدن بر اثر اصابت نارنجک گاز اشک آور در منزل، در بیمارستان جان خود را از دست داد. یک نارنجک گاز اشک آور روی بالکن افتاد و او را مجروح کرد که در نتیجه جان باخت.

کاستانر گفت: این بسیار جدی است، او مرده است، اما ما پلیس را به قتل کسی متهم نمی‌کنیم.


او درباره مرگ «استیو مایا کانیچو» هم که در پی یک جشنواره موسیقی در نانت با مداخله پلیس ناپدید و جسد او پس از چند هفته در "لوآر" پیدا شد، گفت: روز سه شنبه پس از جشنواره من مقابل مجلس شورای ملی صحبت کردم و احتمال پیوند این مرگ با مداخله پلیس را اعلام کردم.

از آغاز جنبش موسوم به جلیقه زرد‌ها در فرانسه بیش از ۹ ماه است که می‌گذرد؛ معترضان ۴۱ هفته متوالی و در روز‌های شنبه در خیابان‌های این کشور دست به تجمع و تظاهرات زده اند.

اعتراضات جلیقه زرد‌ها از زمانی شروع شد که دولت مکرون طرح افزایش مالیات بر سوخت شامل بنزین و گازوئیل را در بودجه سال ۲۰۱۹ ارائه کرد.

جلیقه زرد‌ها با اشاره به شرایط سخت معیشتی خود افزایش مالیات سوخت را موجب افزایش قیمت‌ها و فشار بیشتر بر خود تلقی می‌کنند و از همان زمان در روز‌های شنبه و یکشنبه هر هفته با حضور در خیابان‌های شهر‌های مختلف علیه اقدامات دولت مکرون و سیاست‌های اقتصادی وی اعتراض می‌کنند.

در پی استفاده از فلش بال از سوی نیرو‌های پلیس، بیش از یکصد نفر از معترضان از نواحی مختلف آسیب دیده و ۲۴ نفر از آنان تاکنون از ناحیه یک یا دو چشم، بینایی خود را از دست داده اند.

پیشتر، دفتر سازمان حقوق بشر در فرانسه و اتحادیه کارگری این کشور در بیانیه‌هایی خواستار خودداری پلیس فرانسه و منع استفاده از گلوله‌های فلش بال علیه معترضان شده بودند، اما با این حال، شورای دولتی فرانسه، وجود خشونت بسیار در تظاهرات جلیقه زرد‌ها را توجیهی برای استفاده از این اسلحه‌ها و گلوله‌ها دانسته و اعلام کرده که این سلاح «ابزار مناسبی» برای مقابله با تظاهرات کنندگان و «مجاز» است.

این نخستین بار نیست که استفاده از چنین سلاح‌هایی برای مقابله با معترضان از سوی مقامات فرانسه مورد حمایت قرار می‌گیرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: