* نوسان ارز، بازار صادراتی عراق و افغانستان را از ما گرفت
پ
کد خبر : ۱۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ -26 August 2019
ما در سال‌های قبل به عراق و افغانستان صادرات داشتیم، اما به دلیل نوسان قیمت ارز و عدم مشخص شدن قیمت نهایی اکنون تبدیل به یک مسیر ترانزیتی برای موتورسیکلت‌های چینی به عراق و افغانستان شده‌ایم.
به گزارش «آزادی»  ابوالفضل حجازی، عضو هیئت مدیره انجمن موتورسیکلت در نشستی خبری با اشاره به خروج آمریکا از برجام و افزایش تورم در کشور گفت: از اردیبهشت ماه سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد موجی از تورم داشتیم که باعث شد قدرت خرید قشر وسیعی از جامعه کاهش پیدا کند و امروز شاهد هستیم که سبد خرید مرم نسبت به دو سال گذشته متفاوت شده است.

وی با اشاره به برگزاری دادگاه‌های مختلف گفت: وقتی نماینده مجلس که باید حافظ منابع شهروندی باشد در فساد میلیاردی نقش دارد چه انتظاری از بخش خصوصی داریم که سرمایه و عمرش را در راه کشور گذاشته، اما می‌بیندکه یک شبه یک کارمند به اندازه تمام عمر او صاحب ثروت و سرمایه می‌شود. امروز اگر قوه قضائیه، دفاع و وزارت اطلاعات با دولت همکاری نمی‌کردند و با مفسدین در رده‌های بالا برخورد نمی‌شد شاهد ثبات در بازار نبودیم و باز هم این موج تورم ادامه داشت.

وی در خصوص استیضاح وزیر صمت گفت: ما باید ببینیم ایشان در چه شرایطی وزارتخانه را تحویل گرفته، اما چیزی که من به عنوان رئیس انجمن یک صنعت تولیدی شاهد آن هستم این است که جلوی واردات هر کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود گرفته شده و برای اولین بار حمایت از تولید داخلی از قالب شعار خارج شده و عملیاتی شده است.

وی افزود: امروز ما در صنعت قطعات موتورسیکلت خودکفا شده‌ایم و می‌توان گفت: بیش از ۸۰ درصد قطعات آن در داخل تولید می‌شود، اما به دلیل اینکه خریداران موتورسیکلت عموما از قشر ضعیف جامعه هستند و آن‌ها نیز در تورم اخیر به میزان زیادی قدرت خرید خود را از دست دادند بازار در رکود رفته است. اما از سوی دیگر شاهد هستیم که بازار موتورسیکلت‌های گران‌قیمت ۴۰ درصد افزایش داشته است.

حجازی با اشاره به میزان تولید موتورسیکلت در سه سال اخیر گفت: در سال ۹۵ که پایان تولید موتور کاربراتوری بود ما نزدیک به ۸۵۰ هزار موتورسیکلت تولید کردیم، اما در سال ۹۶ این عدد به ۱۴۰ هزار، در سال ۹۷ به ۱۶۰ هزار و تا پایان تیرماه امسال به ۴۰ هزار دستگاه رسیده است که علت اصلی روند کاهش تولید به دلیل تولید بالای سال ۹۵ بود که به اندازه دو سال کشور موتورسیکلت تولید شد و هنوز در انبار‌ها موجود است در حال حاضر مصرف سالیانه موتورسیکلت ۱۲۰ هزار دستگاه است این در حالی است که بیشتر مصرف‌کنندگان به سمت بازسازی موتور‌های فرسوده روی آوردند و تا جایی که بتوانند از خرید موتور جدید خودداری می‌کنند.

وی ادامه داد: این فضای رکود باعث شده که ۹۰ درصد تولیدکنندگان قطعه فعالیت خود را تعطیل کنند و از ۴۲ واحد کارخانه تولید موتورسیکلت فقط ۲۰ واحد با ظرفیت ۳۰ درصد مشغول به کار هستند.

وی در خصوص صادرات گفت: ما در سال‌های قبل به عراق و افغانستان صادرات داشتیم، اما به دلیل نوسان قیمت ارز و عدم مشخص شدن قیمت نهایی اکنون تبدیل به یک مسیر ترانزیتی برای موتورسیکلت‌های چینی به عراق و افغانستان شده‌ایم.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: