* نشست «۵+۱» ابزاری مهم جهت همکاری‌های منطقه‌ای
پ
کد خبر : ۱۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ -22 August 2019
وزارت امور خارجه قزاقستان با اشاره به نشست اخیر وزرای خارجه ۵ کشور آسیای مرکزی در شهر «نورسلطان» اولویت بنیادین سیاست خارجی این کشور را همکاری منطقه‌ای عنوان کرد.
به گزارش «آزادی» ، وزارت امور خارجه قزاقستان با پخش اطلاعیه‌ای نشست کشور‌های آسیای مرکزی و آمریکا موسوم به «۵+۱» را که روز چهارشنبه در شهر «نورسلطان» پایتخت این کشور برگزار شد، ابزاری مهم برای همکاری‌های این منطقه با «واشنگتن» ارزیابی کرد.

در این اطلاعیه آمده است: در محل وزارت امور خارجه قزاقستان نشست سطح بالای «۵+۱» با حضور «بیبوت آتامکل‌اف» وزیر امور خارجه قزاقستان، «رشید مرداف» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان، «چنگیز حیدربیک‌اف» وزیر امور خارجه قرقیزستان، «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان و «دیوید هیل» معاون وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شد.

وزیر امور خارجه قزاقستان در این نشست گفت: «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور این کشور آسیای مرکزی را به عنوان اولویت بنیادین سیاست خارجی کشور تعیین کرده که پایبندی به این رویکرد مبنای استراتژی منطقه‌ای «قاسم جومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان را تشکیل می‌دهد.

آتامکل‌اف اظهار داشت: توسعه مداوم همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه منطقه‌ای با همسایگان برای ما الهام‌بخش می‌باشد.

وزیر امور خارجه قزاقستان همچنین بر علاقه مندی کشورش نسبت به اجرای مطلوب کلیه ابتکارات و توافقاتی که به صورت دو و چند جانبه با کشور‌های منطقه انجام شده، تاکید کرد.

در بخش دیگری از اطلاعیه وزارت امور خارجه قزاقستان آمده است: در نشست «۵+۱» پیرامون زمینه‌های گسترش بیشتر روابط تجاری، جذب سرمایه گذاری و اجرای پروژه‌های اقتصادی چند جانبه در منطقه بحث و گفتگو انجام شد.

طرفین نسبت به توسعه مشترک زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ترانزیتی و حمل و نقلی آسیای مرکزی ابراز علاقه زیادی نشان دادند.

شرکت کنندگان در این نشست در رابطه با مسائل امنیتی طیف گسترده‌ای از چالش‌ها و تهدیدات را که حل آن‌ها نیازمند رویکرد‌های منطقه‌ای است، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

از جمله موضوع کمک به بازسازی افغانستان و همچنین تبادل تجربیات در زمینه بازگشت شهروندان از مناطق درگیری در سوریه و عراق و کمک به برگشت دوباره آنان به جامعه مطرح شد.

در این اطلاعیه همچنین گفته شده است که دیوید هیل با قاسم جومارت تاکایف رئیس جمهور قزاقستان، «عسکر مامین» نخست وزیر، «بیبوت آتامکل‌اف» وزیر امور خارجه و «آسیت اسیکیشوف» مدیر اجرایی صندوق نخستین رئیس جمهور قزاقستان دیدار و در مورد موضوعات مهم همکاری‌های دوجانبه و بین المللی بحث و گفتگو کردند.

در بخش پایانی آن آمده است: نشست «۵+۱» یک مکانیسم تعامل چند جانبه بین ۵ کشور آسیای مرکزی و آمریکا بوده و موضوعات توسعه اقتصادی، همکاری‌ها و امنیت منطقه‌ای محور‌های اصلی گفتگو به شمار می‌رود.

نخستین نشست «۵+۱» با حضور وزرای امور خارجه کشور‌های آسیای مرکزی و آمریکا در اول نوامبر سال ۲۰۱۵ در شهر «سمرقند» ازبکستان برگزار شد.
منبع: فارس
برچسب ها: آزادی ، نشست ، 5 1 ، منطقه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: