* نکند دستاورد مذاکرات هسته ای دولت، فقط تغییر مکان مذاکرات باشد!
کد خبر : ۲۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶ -26 June 2022
فقط در دولت سابق نبود که مردم باید محرم شمرده می شدند و از جزییات مذاکرات مطلع می شدند؛در دولت جدید هم علی القاعده مردم محرم هستند و باید بدانند بیش از یک سالی که از توافق عراقچی می گذرد،ما چه به دست آورده ایم و چه از دست داده ایم.نکند ثمره مذاکرات در دولت سیزدهم توافقی پایین تر از توافق عراقچی باشد با این همه زیانی که در طول این بیش از یک سال مردم متحمل شده اند!

آزادی امروز: با آغاز دولت سیزدهم و شروع مذاکرات هسته ای، یکی از مهم ترین برنامه های تیم مذاکراتی دولت، تغییر محل مذاکرات از وین به بروکسل بود. علاوه بر این، مسوول تیم هسته ای ایران تمایل داشت که به جای مذاکره با ۱+۴ با سه کشور اروپایی مذاکره کند.

 

با این وجود در همان ابتدا تیم ایران متوجه شد که حتی امکان تغییر در  فرم و مکان مذاکرات وجود ندارد، تنها به این دلیل ساده که تیم ایران فراموش کرده بود و یا نمی خواست بپذیرد که برای مذاکرات احیای برجام اعزام شده و نه مذاکرات جدید برای توافقی جدید.

تنها خبر قابل اعتنایی که پس از سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران در روزهای گذشته منتشر شده این است که مکان مذاکرات تغییر خواهد کرد و به جای وین احتمالا پایتخت یکی از کشورهای منطقه میزبان مذاکرات خواهد بود.

مساله اکنون اینجاست که اکنون ما توافقی به نام توافق عراقچی روی میز داریم که سال گذشته در همین ایام به دست أمده بود و به صورت مکتوب هم در گزارش وزیر خارجه وقت دکتر ظریف به مجلس هم آمده است.آن گزارش در آن زمان، تنها گزارش مستند در باره توافق ایران در مذاکرات بازگشت أمریکا به برجام بود و توسط هیچ نهادی و از جمله شورای امنیت ملی نیز که خود نهاد بالا دستی مذاکرات بود،رد یا تکذیب نشد.

تیم مذاکراتی دولت جدید که بیش از یک سال است آن توافق را کنار گذاشته است تا توافق بهتری را به دست آورد باید به مردم ایران پاسخ داد که می خواهد در مذاکرات جدید به چه دستاورد بهتری برسد که میلیاردها دلاری که در یک سال اخیر کشور می توانست با استفاده از توافق عراقچی از محل فروش نفت و سایر مبادلات اقتصادی به دست آورد را به این بهانه از دست داده است. فراموش نکنیم پس از حمله روسیه به اوکراین و افزایش بی سابقه قیمت نفت،میلیارد ها دلار از خزانه ملت ایران،پرکشیده است.در مورد سایر فرصت های دیگر از دست رفته دیگری سخنی به میان نمی آوریم.

خلاصه کلام این است که فقط در دولت سابق نبود که مردم باید محرم شمرده می شدند و از جزییات مذاکرات مطلع می شدند؛در دولت جدید هم علی القاعده مردم محرم هستند و باید بدانند بیش از یک سالی که از توافق عراقچی می گذرد،ما چه به دست آورده ایم و چه از دست داده ایم.نکند ثمره مذاکرات در دولت سیزدهم توافقی پایین تر از توافق عراقچی باشد با این همه زیانی که در طول این بیش از یک سال مردم متحمل شده اند!

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: