* مجلس شورای اسلامی؛مجلس مردم یا مجلس علیه مردم؟!
کد خبر : ۲۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸ -24 June 2022
اگر مجلسیان کنونی پذیرفته اند که شکایت مردم در دیوان عدالت اداری،بر اساس قوانین جاری کشور صورت می گیرد و قضات نیز بر اساس قوانین موجود، شکایت مردم را بررسی می کنند،پس از چه نگران هستند؟چه اشکالی دارد که اگر بر اساس قوانین موجود کشور،مصوبه ای از شوراهای مذکور،خلاف منافع مردم تشخیص داده شد،باطل شود؟

آزادی امروز: مجلس یا پارلمان برای این تشکیل شد که به عنوان نماینده مردم قدرت دولت را محدود کند.پارلمان به ویژه با قانونگذاری و نظارت بر اعمال دولت،می تواند تمایل دولت ها برای بسط یا حرکت به سمت قدرت نامحدود را کنترل کند و تا جایی که قانون اجازه دهد،قدرت دولت را به نفع نظارت مردمی محدود می کنند.

گویا نمایندگان مجلس کنونی،هنوز فلسفه تشکیل پارلمان را متوجه نشده اند و کاملا بر عکس از قدرت مردم کم می کنند و به قدرت نهادهای دیگر اضافه می کنند.تصمیم مجلس برای حذف حق مردم برای شکایت از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی نزد دیوان عدالت اداری،توسط مجلس شورای اسلامی،حرکتی مخالف و متضاد وظیفه نمایندگی نمایندگان است.

به هیج عنوان پذیرفته نیست که وکیلی علیه منافع موکلان خود اقدام کند و حقی از آنان را سلب و به طرف دیگر اعطا کند.این بدعتی است که ممکن است به تدریج به سایر امور و سایر نهادها نیز تسری پیدا کند و تعجب نخواهیم کرد که روز دیگر مصوب کنند که افرادی که در فلان دادگاه محکوم شده اند،حق تجدید نظر نخواهند داشت.یا اگر مقامی یا مسئولی ظلم و تجاوزی در حق شهروندی به عمل آورد،آن شهروند حق اقامه دعوا علیه او را نخواهد داشت.

اگر مجلسیان کنونی پذیرفته اند که شکایت مردم در دیوان عدالت اداری،بر اساس قوانین جاری کشور صورت می گیرد و قضات نیز بر اساس قوانین موجود، شکایت مردم را بررسی می کنند،پس از چه نگران هستند؟چه اشکالی دارد که اگر بر اساس قوانین موجود کشور،مصوبه ای از شوراهای مذکور،خلاف منافع مردم تشخیص داده شد،باطل شود؟اصولا چرا باید به سمتی حرکت کرد که مصوبات یک شورا در حکم وحی تلقی شود.

حتی اگر بپذیریم مشکلاتی از ناحیه شکایت مردم از این مصوبات در دیوان عدالت اداری پیش آمده است،راه این نیست که حق مردم را سلب کنیم و به نهادی قدرتمند واگذار کنیم.مجلسیان باید به یاد داشته باشند که دوران آنان نیز تمام می شود و عملکرد امروز آنان در تاریخ این سزمین خواهد ماند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: