* تعطیلی فرودگاه‌ها یا نا امن سازی پروازها
کد خبر : ۲۲۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸ -30 March 2022
دستاورد انتخاب سیدی به سرپرستی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران چه خواهد بود؟
با شروع سال نو و قرن جدید و فروکش کردن همه گیری کرونا ، امیدها در برگشت به روال زندگی عادی در کشور دوباره زنده شده است. آمارهای سفرهای نوروزی به خوبی گواه این است. تقاضای سفرهای هوایی نیز شانه به شانه افزایش سفرهای زمینی بطور فزاینده زیاد شده است بطوری که پرواز در بسیاری از مسیرها نایاب شده است.

به گزارش «آزادی» این نیاز و اشتیاق به استفاده از سفرهای پروازی به امید ایمن بودن حداکثری پروازها مرهون تلاش و کوشش ایثارگرانه طیف عظیمی از متخصصان صنعت هواپیمایی در ایران است که با سالیان سال تحریم‌های ظالمانه ضمن رعایت مقررات و دستورالعمل‌های استاندارد جهانی در ایمنی پروازها ، با همت مضاعف، این صنعت را سرپا نگه داشته اند.

سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی قانونگذاری و نظارت و شرکت فرودگاه‌های کشور بعنوان متولی زیرساخت فرودگاهها و فضای کشور ، دو نهاد حاکمیتی اصلی در برقراری و تامین ایمنی پروازها در کشور هستند که انجام وظایف محوله این دو طبق قانون ، بستر اولیه و لاینفک برقراری پروازهای ایمن و خدمت رسانی در حوزه هوانوردی در سرتاسر فضای کشور چه برای ملت عزیز ایران ، و چه برای پروازهای خارجی یا عبوری متعلق به کشورهای دیگر میباشد.

وظایف این دو نهاد حاکمیتی با دقت و حساسیت مضاعف نه فقط توسط قوانین و مقررات داخلی، که منطبق با قوانین جهانی تعریف و تبیین شده است و هر گونه تخطي یا کاستی یا ناهماهنگی در اعمال یا انجام این مقررات و دستورالعمل‌ها نه فقط تبعات کشوری که تبعات و پاسخگویی بین المللی را طلب خواهد کرد. بدلیل پیوستگی زنجیر وار خدمات صنعت هواپیمایی برای برقراری ایمن تنها یک پرواز، هر گونه تخطي یا کاستی یا ضعف در تنها یک حلقه این زنجیر ، می‌تواند به گسست آن انجامیده و خدای نکرده باعث سانحه یا حادثه با تبعات جبران ناپذیری گردد.

نظر به حساسیت‌های بالا، انتخاب مدیران و راهبران این صنعت خود چالش بزرگی در سرتاسر دنیا میباشد و همه کشورها می‌کوشند تا بهترین گزینه ها را چه از حیث تجربه و تخصص و چه از نظر قابلیت‌های مدیریتی از دل خود این صنعت، به این سمت ها بگمارند تا حداکثر ایمنی تعریف شده را در سرتاسر این زنجیره صنعت تامین نمایند.

در این زمینه، انتخاب‌های سیاسی و حزبی و گروهی هیچ جایگاهی نداشته و صرفا تخصص و تجربه و توانایی مدیریت است که در انتخاب مدیران ارشد در این صنعت نقش اصلی را ایفا می‌کند.

با انتخابات پر شور مردمی اخیر، امید تازه ای در بین مردم در حرکت رو به جلوی کشور بوجود آمده که انتظار از این صنعت و ایمنی سفرهای هوایی را نیز دو چندان کرده است.

متاسفانه با انتخاب مدیران ارشد صنعت هوانوردی این امید در بین متخصصان و دلسوزان این صنعت و کشور ، رنگ باخته است.

از این دست انتخاب ها ، انتصاب سیدی به عنوان سرپرست شرکت فرودگاهها باسوابق و پیشینه نه چندان روشن مدیریتی و تخصصی در این صنعت ، بسیار سوال برانگیز شده بطوری که پس لرزه های این انتخاب ممکن است خدای ناکرده به زلزله بزرگتری در این صنعت بیانجامد.

در کمتر از یکماه از استقرار ایشان در سمت سرپرستی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، انجام تغییرات مدیریتی شتابزده و بی حساب و کتاب( قلع و قمع مدیران ) صرفا با افراد نزدیک به خود، معلق نگه داشتن روال های جاری عملیاتی شرکت، معطل نگه داشتن درخواستهای فنی و عملیاتی و موکول کردن اکثر کارهای عملیاتی لحظه ای به آینده نامعلوم بعدی و ... -که همه از عدم درک صحیح از ماموريت های تعریف شده مستمر و بی وقفه و ۲۴ ساعته شرکت در ایمن نگه داشتن پروازها و آسمان پهناور کشور نشأت می‌گیرد- در آستانه شب عید و سال نو و افزایش پرواز ها و شلوغی فرودگاهها و فضای کشور است . در حالیکه در این زمان بیشترین حساسیت و بالاترین سطح هوشیاری و دقت را در انجام وظایف عملیاتی مورد نیاز است.

دستاورد سرپرستی کمتر از یک ماهه ایشان علاوه بر موارد فوق، ظاهرا زمین گیر کردن تنها هواپیمای وارسی پروازی کشور در عملیات وارسی بی وقفه فرودگاهها و سامانه های ناوبری هوایی میباشد. در حالیکه بعلت تحریم‌های ظالمانه، هر ساعت پرواز عملیاتی این هواپیما مرهون تلاش‌های بی وقفه خیل عظیمی از متخصصان کشور و ارزش فوق العاده ای برای کشور و ایمنی پرواز ها دارد ، شنیده ها حاکی از این است که ،ایشان به راحتی و بدون نگرانی یا بدلیل عدم اطلاع از تبعات یا موضوع، یا مشورت با متخصصان یا .... خود خواسته بدون توضیح و بیان علت با معلق نگه داشتن روال های قانونی و عملیاتی و آموزشی متخصصان و کروی پروازی وارسی پروازی، باعث زمین گیر شدن تنها هواپیمای وارسی پروازی، بعلت زمین گیر شدن همه خلبانان و گروه پروازی طبق قوانین

مصرح بین المللی شده است. حال آنکه این آموزش‌ها و روال‌های عملیاتی طی سالیان گذشته در غیاب مدیریت ایشان با تلاش‌های فراوان و با دور زدن تحریم‌های ظالمانه ممکن بوده است. ایشان بدون توجه و مشورت باعث قطع آموزش‌های معلق مانده گروه پروازی شده و عملا از ۲۹ اسفند که آخرین زمان استفاده از معافیت ۲ ساله سازمان هواپیمایی کشوری ( بازه قانونی ۶ ماه میباشد) آن هم بعلت شیوع کرونا بوده است، تماما وارسی پروازی کشور را زمین گیر نموده است بطوری که انجام این آموزش‌ها و روالهای قانونی اگر ناممکن نباشد حداقل ماه‌ها زمان می‌برد. در زمان نبود وارسی پروازی مسوولیت برقراری ایمنی پروازها به عهده چه کسی میباشد؟ آیا ایشان یا متولیان منصوب کننده ایشان عواقب احتمالی آنرا میپذیرند؟ یا اینکه سازمان هواپیمایی کشوری معافیت خودساخته دیگری را برای برطرف کردن ممنوعیت زمین گیری گروه پروازی با مسوولیت خود (بیش از ۴۰۰ درصد بازه ۶ ماهه قانونی) اعطا میکند؟

این در حالی است که بسیاری از فرودگاهها کشور هم اکنون بدون وارسی دوره ای اجباری سامانه های ناوبری و هوایی با استفاده از معافیت های خود ساخته سازمان هواپیمایی کشوری ، با تخطی از قوانین و مقررات جهانی ایکائو، عملیاتی نگه داشته شده ، که در واقع بایستی معلق یا تعطیل می‌شدند.

ذکر فرودگاه‌های عملیاتی با معافیت- که پروازها بدون در نظر گرفتن ایمنی تعریف شده انجام می‌شود- بعلت تبعات تبلیغاتی بدخواهان کشور ذکر نمیشود و در سامانه اطلاعیه های هوانوردی قابل پیگیری است. اما خدای ناکرده در صورت بروز هر گونه مشکل برای یک هواپیما در هر یک از این فرودگاهها و بررسی علل آن، پیدا شدن این حلقه مفقود شده از زنجیره ایمنی در اتاق سرپرستی شرکت فرودگاه‌ها به مدیریت آقای سیدی ، تبعات جبران ناپذیری برای مردم، کشور، نظام و دولت مردمی خواهد داشت. لازم است مسوولان دلسوز دولت و وزارتخانه راه و شهرسازی و صنعت هوانوردی ضمن اقدام فوری و پیشگیرانه در این مورد خاص، من بعد در انتخاب و انتصاب مدیران کلان و حساس این صنعت ، حداقل های تخصصی و مدیریتی را مد نظر قرار دهند تا از بروز این مشکلات یا خدای ناکرده تبعات ناگوار این انتخاب و ایجاد هزینه بی مورد برای مردم، کشور و نظام پرهیز نمایند.

جمعی از متخصصان صنعت هوانوردی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: