* ۷۰درصد لوازم آرایش ایران «قاچاق و تقلبی» است
کد خبر : ۲۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳ -04 December 2021
رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان فراورده‌های آرایشی ایران با اشاره به تفسیر "غیر کارشناسانه‌"‌ای که مبنای ممنوعیت واردات این‌گونه کالاها شده می‌گوید، در حال حاضر ۷۰درصد این لوازم در ایران "قاچاق و تقلبی" است.

رئيس هیأت‌مدیره انجمن واردکنندگان فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و عطریات ایران گفت، گردش مالی لوازم آرایشی در بازار ایران یک میلیارد دلار است که از این رقم در حال حاضر ۷۰درصد آن قاچاق و تقلبی است.

حمید مقیمی در گفت‌وگو با ایلنا گردش مالی لوازم آرایشی، کرم‌های مراقبتی و عطریات را مجموعاَ سه میلیارد دلار خواند که از این رقم نیز در حال حاضر حدود ۶۵درصد قاچاق و تقلبی است.

مقیمی با "اسف‌بار" خواندن این وضعیت می‌گوید، به دلیل ممنوعیت واردات رسمی این کالاها در ۳ سال اخیر در حال حاضر واردات رسمی کالاهای نهایی وجود ندارد و تنها مواد اولیه وارد می‌شود. این مواد اولیه نیز به گفته او، عمدتا از کشورهای چین و هند و مقدار محدودی نیز از اروپا وارد می‌شوند.

در ۳۱ اردیبهشت سال ۹۸ وزیر وقت صنعت معدن و تجارت بر مبنای تفسیری که از سوی مقیمی "غیر کارشناسانه" خوانده شده واردات فراورده‌های بهداشتی و آرایشی را ممنوع اعلام کرد. در سال ۹۹ نیز واردات رسمی عطریات توسط این وزارتخانه با همین تفسیر ممنوع شد.

او با تأکید بر این که مصرف کالاهای فیک و قاچاق سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد گفت، در حال حاضر کالاهای عرضه‌شده شامل "بخش اندکی از محصولات تولید داخل" می‌شود. بقیه کالاهای این عرصه "قاچاق و فیک است که یا از طریق دریا از امارات یا از مناطق آزاد و یا از کردستان" عراق وارد ایران می‌شوند.

کارشناسان بارها نسبت به خطرات لوازم آرایشی تقلبی یا فاسد هشدار داده‌اند. در شرایطی که فقر در جامعه ایران رو به گسترش است ارزانی این قبیل‌ کالاهای تقلبی بسیاری از مصرف‌کنندگان را جذب خود می‌کند تا بدون توجه به خطرات مصرف چنین کالاهایی اقدام به خرید آن کنند.

از عوارض مصرف این‌گونه کالاها می‌توان به مشکلات پوستی و تنفسی، مسمویت‌های کبدی و کلیوی، کم‌کاری غده فوق کلیوی، تغییر رنگ و صدمه به مو و ناخن، آسیب دیدن جنین و اثرات سرطان‌زا اشاره کرد.

مقیمی می‌گوید، برای کمک به افزایش تولید و تجارت لوازم بهداشتی و آرایشی و کاهش قاچاق در کشور از جمله باید سیاست‌های واقع‌بینانه را جایگزین ممنوعیت‌های غیرکارشناسانه کرد و برنامه تولید را نیز باید از طریق همکاری مشترک با برندهای معتبر خارجی در داخل کشور احیا کرد.

او معتقد است که شرکت‌های بخش خصوصی فعال در این حوزه می‌توانند، ظرف ۲ سال اقدام به تولید مشارکتی کنند و در روندی پنج ساله حتی "بازار انحصاری منطقه را از ترکیه بربایند."

برچسب ها: لوازم آرایش ، قاچاق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: