* مردم ایران سال گذشته چقدر صدقه دادند؟
کد خبر : ۲۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴ -29 November 2021
معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: صدقه تنها در پرداخت پول خلاصه نمی‌شود و ما انواع صدقات را در کشور داریم.

علیرضا عسگریان معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی "ره" در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: هر کسی که صدقه می‌دهد خود را در مسیر امن الهی قرار داده و همچنین افراد صدقه می‌دهند تا همنوعانشان بهره بهتری از زندگی خود ببرند.

وی تصریح کرد: صدقه تنها در پرداخت پول و صندوق صدقات خلاصه نمی‌شود و ما انواع صدقات را در کشور داریم و میزان پرداخت صدقات مردمی طی دو سال اخیر افزایش پیدا کرده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) اضافه کرد: در بحث اکرام برای نخستین‌بار در کشور حمایت تمام ایتام به خود مردم سپرده شده است و این اتفاق یک اتفاق منحصر به فرد بوده است به طوری که در حال حاضر یتیمی در کشور وجود ندارد که صاحب حامی نباشد.

عسگریان در ادامه خاطرنشان کرد: طرح اکرام هم یکی از وجوه صدقات محسوب می‌شود و در سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادی که همه مردم با آن روبرو بودند، باز هم هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم به ایتام صدقه دادند.

وی تصریح کرد: ظرف کمتر از یک سال بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار حمایت جدید و بیش از ۶۰۰ هزار حامی جدید جذب کمیته امداد شدند و این دو اتفاق در تاریخ اجرای دو طرح اکرام و محسنین منحصر به فرد بود و این نشان می‌دهد که مردم نسبت به محرومین توجه و اقبال بیشتری پیدا کرده‌اند.

رشد ۷۰ درصدی سرانه ایتام در کمتر از یکسال!

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) یادآور شد: سرانه پرداخت به هر یتیم در کشور در طرح اکرام از ۳۷۰ هزار تومان در کمتر از یک سال به ششصد و بیست هزار تومان در ماه رسیده است و سرانه محسنین هم در حال حاضر به ۲۹۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده و در مجموع بیش از ۷۰ درصد طی کمتر از یک سال رشد داشته است.

عسگریان اضافه کرد: وجه دیگر صدقات کمیته امداد مراکز نیکوکاری هستند که شبکه‌ای بسیار فراگیر از مساجد و سایر حوزه‌های تخصصی را دربرمی‌گیرد و آمار مراکز نیکوکاری در سال گذشته ۶ هزار مرکز بود و ۷۵ درصد آن‌ها در مساجد مستقر بودند و محله محور بوده و مابقی هم مراکز تخصصی را شامل می‌شد.

وی تاکید کرد: ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در زمینه اشتغال فعال بودند و به عنوان راهبران شغلی فعالیت میکردند و برخی هم در زمینه مسکن و سرپناه محرومین فعالیت داشتند و سایذر مراکز نیکوکاری هم در زمینه‌های مختلف فرهنگی و ... به ارائه خدمات مشغول بودند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی "ره" همچنین افزود: فعالیت مراکز نیکوکاری آورده زیاد و قابل توجهی از صدقات را به کمیته امداد به دنبال داشت و سال گذشته مراکز فوق این قابلیت را پیدا کردند که نزدیک ۳ هزار و پانصد میلیارد تومان به محرومین کمک کردند و این مبلغ نسبت به سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

عسگریان خاطرنشان کرد: تا پایان آبان ماه سال جاری کمک مردم در مراکز نیکوکاری به محرومین از ۴ هزار میلیارد تومان عبور کرده و امیدواریم تا پایان سال جاری با افزایش دو برابری این کمک‌ها نسبت به سال قبل مواجه شویم. در حال حاضر ۸ هزار و ۶۰۰ مرکز نیکوکاری در کشور داریم که این مراکز امید خانواده‌های نیازمند و محروم هستند و به فضل ابهی در یک برنامه‌ریزی انجام شده، امیدواریم تعداد این مراکز به ۲۰ هزار مرکز نیکوکاری برسد.

رشد ورودی منابع ورودی به کمیته امداد طی یک سال!

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی "ره" افزود: کیفی‌سازی، توانمندسازی و ایجاد درآمد پایدار از جنله برنامه‌های مراکز نیکوکاری است. همچنین در مراکز نیکوکاری امکان پرداخت کمک از طریق کد دستوری ussd فراهم شده و برنامه‌های نوین دیگر همچون کد QR در حالا راه‌اندازی است.

وی گفت: مراکز نیکوکاری در شرایط بحرانی کشور بیش از ۶۵ میلیون پرس غذای گرم طبخ و بیش از ۶ و نیم میلیون بسته مواد غذایی از سال گذشته تا کنون میان محرومان و خانواده‌های نیازمند توزیع کردند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) با تقدیر از خیران و مردم نیکوکار تصریح کرد: به طور متوسط طی چهار سال اخیر و به ویژه دو سال ۹۸ و ۹۹ که دو سال سخت برای مردم بود باز هم منابع ورودی به کمیته امداد برای کمک به محرومان طی هر سال ۲ برابر سال قبل رشد داشته است.

عسگریان اضافه کرد: مبالغ ورودی به صندوق صدقات که در سطح معابر و خیابان‌ها مشاهده می‌کنید، طی سال گذشته تا کنون با رشد ۲۴ درصدی همراه بوده است و این نشان از اقبال خیران در توجه به محرومان و فقرا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های کوچک صدقات در منازل مردم و صندوق‌های متوسط معمولا در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارند و صندوق‌های بزرگ هم در معابر و یا در برخی از پایگاه‌ها نصب شده‌اند و مجموع منابع آن‌ها با رشد خوبی روبرو بوده است.

نصب بیش از ۶۰ میلیون QR در کشور تا پایان سال جاری

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: برخی از مردم دوست دارند صدقه را به صورت نقدی در صندوق صدقات بیندازند اما با توجه به شرایط کرونایی و کمبود پول نقد گاهی این امکان وجود ندارد و به همین دلیل امسال در روش‌های پرداخت‌های غیر حضوری متمرکز شدیم.

عسگریان اضافه کرد: در روش پرداخت غیرحضوری با استفاده از کد QR مردم می‌توانند صدقات خود را از طریق کارت‌های بانکی و به صورت غیر حضوری واریز کنند و در مجموع این روش به مرور جایگزین صندوق‌های صدقات می‌شود و تا پایان سال جاری بیش از ۶۰ میلیون QR در بسیاری از نقاط کشور نصب خواهد شد و این روش یکی از راحت‌ترین روش‌های دسترسی به پرداخت صدقه در کمیته امداد است.

وی یادآور شد: ما به تناسب مراکز نیکوکاری و به تناسب کسانی که کار خیر و احسان انجام می‌دهند، روشهای متفاوتی را برای پرداخت صدقات طراحی می‌کنیم و هر مرکز نیکوکاری با توجه به نیازمندان محله که مددجویان تحت پوشش کمیته امداد را هم در برمی‌گیرد مبالغ جمع آوری شده خود را با سیاست‌گذاری هیات امنای مرکز صرف می‌کند.

برچسب ها: صدقه ، کمیته امداد ، یتیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: