* ۴۰ درصد مردم ایران درگیر بیماری‌های کبدی
کد خبر : ۲۲۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳ -24 November 2021

فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی گفت: ۴۰درصد مردم ایران درگیر بیماری‌های کبدی هستند و در بسیاری از موارد، این نوع بیماری‌ها علائمی ندارد.

مهران بابایی فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی اظهار کرد: بیش از ۴۰ درصد مردم ایران درگیر کبد چرب هستند و امروز نمی‌توانیم تقریباً خانواده‌ای را پیدا کنیم که یکی از اعضا درگیر بیماری کبدی نباشد. رسیدگی به موقع به کبد مهم است، زیرا خیلی از بیماری‌های کبدی علائم ندارند از این‌ر‌و دانستن اینکه کی باید کبد را چکاپ کنیم برای سلامتی اهمیت دارد.

وی افزود: کبد ارگان مهمی است که کار‌های مهمی می‌کند و دفع سموم یکی از این کارهاست. خیلی چیز‌هایی که ما می‌خوریم، تولید سم می‌کند و این کبد است که این سم را خارج می‌کند. هضم و جذب غذا و ساختن پروتئین‌های بدن و فاکتور‌های انعقادی و ویتامین‌ها از طریق کبد انجام می‌شود.

فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی توضیح داد: در بسیاری از مواقع وقتی علائم بیماری‌های کبدی ظاهر می‌شود نمی‌توان کاری کرد. گاه یک شخص دچار خستگی است و خستگی شاید در خیلی از بیماری‌ها دیده شود، اما شایع‌ترین علامت غیراختصاصی مشکلات کبدی، خستگی است.

بابایی یادآور شد: بی‌حالی، سستی، بی‌اشتهایی، کم‌انرژی بودن و خواب زیاد از علائم بیماری‌های کبدی است. برخی علائم همچون زردی از علائم اختصاصی بیماری کبدی است، این اتفاق یعنی کبد دچار وضعیت بدی است. در مرحله پیشرفته‌تر گاه دیده می‌شود بدن شخص به اصطلاح آب می‌آورد و شکم، پا و برخی اندام‌ها دچار به اصطلاح اِدِم می‌شود.

تغییر دمای بدن خیلی ارتباط با بدن ندارد و ارتباط کهیر با کبد نیز مشخص نیست، اما ممکن است مرتبط باشد. فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی تأکید کرد: گروهی باید حتماً کبدشان را درست چک کنند. دیابتی‌ها در معرض بیماری‌های کبدی هستند و اغلب با آزمایش‌های معمولی خود را چک می‌کنند، اما چیزی نشان نمی‌دهد از این رو باید آزمایش‌ها با دقت چک شود. وی تصریح کرد: کسانی که خالکوبی می‌کنند نیز در معرض بیماری‌های کبدی هستند و ویروس‌های هپاتیت بی و سی از این طریق وارد بدن می‌شود. همچنین کسانی که خون دریافت می‌کنند ممکن است در معرض بیماری‌های کبدی باشند.

به گفته این فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی، زردی چشم، بزرگی کبد، قرمزی کف دست و ورم پا و کاهش سطح هوشیاری، اختلال خواب و حافظه و تغییر شخصیت همه از علائم مشکلات کبدی است.

بابایی گفت: اگر می‌خواهیم کبد سالم داشته باشیم، این است که مردم روی وزن خود دقت کنند و باید وزن ایده‌آل باشد و از افزایش وزن خودداری کنید. اگر وزن را به ایده‌آل برسانند و آن را حفظ کنند، کبد کمتر دچار مشکل می‌شود. ورزش کردن در سلامت کبد اهمیت دارد و فست‌فود کبد را به شدت دچار آسیب می‌کند.

برچسب ها: بیماری کبدی ، گوارش
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: