* تغییر رویکرد کشورهای منطقه محصول مقاومت ایران است/ اماراتی‌ها گفتند که برای باز شدن حساب‌های ایرانیان در این کشور اقدام می‌کنند
پ
کد خبر : ۹۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰ -14 August 2019

«امنیت و ثبات در خلیج فارس نیازی به نیروهای خارجی ندارد» و «جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای ساحلی این خلیج تاریخی آماده است امنیت منطقه را حفظ کند».

به گزارش «آزادی»، این تازه‌ترین اظهارات رئیس جمهور درباره برقراری امنیت در منطقه است و به نظر می‌رسد برآمده از مشاهده پالس‌های مثبت از سوی کشورهای منطقه در برقراری روابط با ایران باشد. چرخش امارات به سوی ایران و آنچه تحلیل‌گران تمایل عربستان به بهبود روابط با ایران می‌نامند قاعدتا در این موضع‌گیری قاطع بی‌اثر نیست اما این تغییر در رویکرد کشورهای منطقه از چه رو است؟ تحلیل‌گران ایران مقاومت ایران را علت اصلی می‌دانند و به بهبود روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس خوشبین هستند.


سید جلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات پیشین یکی از همین کارشناسان است و در گفت و گو با «آزادی» گفت: «مجموعه‌ای از تحولات و حرکات در این منطقه اتفاق افتاد و موجب این تغییر رویکرد شد».


وی در تشریح مجموعه عوامل موثر در تغییر رویکرد امارات و عربستان گفت: « اصل مساله همان است که ایران تحت عنوان مقاومت از آن یاد می‌کند. مقاومت دربرابر فشارهایی که تا کنون وارد شده و بخش عمده لطمات آن نیز به مردم وارد شده است.»


به گفته این تحلیلگر مسائل بین‌املل، ایالات متحده امریکا تصور می‌کرد که وقتی از برجام خارج شود مجموعه کشورهای خصوصا اروپایی‌ها با او همراه می‌شوند و یک فشار حداکثری مثل قبل از برجام بر ایران اعمال می‌شود اما شاهدیم که چنین نشد. خانم تراز می که کاملا همراه امریکا است به همراه فرانسه و آلمان بیانیه‌های محکمی در حمایت از برجام دادند. حتی در جلسه شورای امنیت که ترامپ رئیس بود و برای محکومت ایران برگزار شد نیز خانم نیکی هیلی کاملا شکست خورد. خانم می هم در آن جلسه در تایید برجام صحبت کرد و حتی یک کشور هم ترامپ را تایید نکرد. این وضعیت باعث آن شد که امریکا دست به تلاش‌های مختلفی برای یار جمع کردن بزند و البته نتوانست.


ساداتیان افزود: « در حوزه اقتصادی نیز علی رغم اینکه بانک‌ها، موسسات و شرکت‌های بزرگ پا پس کشیدند اما دولت‌های اروپایی اینستکس را معرفی کردند. این سازوکار اگرچه اقدام عملی نیست اما اثر وزنی داشت و سبب شد که تحریم آمریکا مورد قبول واقع نشود.»


این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه اتفاقات مذکور با مقاومت ایران همراه شد، گفت: « آمریکا وقتی دید از این طریق به نتیجه نرسیده رو به تهدید آورد. اسرائیل و گروه بی هم تلاش کردند که ایران را با ترس از جنگ مرعوب کنند اما ایران در این زمینه هم مقاومت کرد. این که پهپاد امریکایی را سرنگون کرد یا اینکه وقتی انگلیس کشتی ایرانی را در جبل الطارق گرفت تا شاید پرونده زاغری حل و فصل کند، کشتی آن‌ها را در خلیج فارس توقیف کرد، اقدامات اثرگذاری بود.»


وی با تاکید بر اینکه از نظر حقوقی به این موضوعات نمی پردازد، گفت: « هر کدام از این اقدامات اثر روانی و بیرونی داشت و نشان داد که ایران تقابل می‌کند. این تقابل کشورهای منطقه را نگران کرد. آن‌ها دیدند که ایران این طور در سوریه، یمن و لبنان کمک می‌کند و علنا هم می‌گوید که کمک می‌کنم و آنهایی که وارد عمل شده تا مقاومت را شکسته و گروه‌های تابع ایران را مورد لطمه قرار دهند، هم به نتیجه نرسیدند و خطی که ایران دنبال می‌کند پیش می‌رود. البته خساراتی هم وارد می‌شود. می‌بینیم که در یمن مردم خسارت می‌بینند و کودکان بی‌گناه کشته می‌شوند. با مشاهده مجموعه این‌ها به این نتیجه رسیند که اگر دو موشک در مناطق آن‌ها زده شود همه سرمایه‌ها از امارات فرار می‌کند.»


ساداتیان ادامه داد: «این عدم موفقیت‌ها آمریکا و یارانش و موفقیت‌های ایران موجب تغییر رویکرد در منطقه شد. رویکردی که امارات و احتمالا بعد از آن عربستان را به این وادار می‌کند که با ایران از در سازش درآیند زیرا ایران گفته که امنیت ایران و تنگه و آبراه خلیج فارس به عهده ایران است.»


وی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه «تغییر رویکرد دادند و به سوی ایران آمدند» گفت: «ایران هم اعلام کرده که به امنیت منطقه‌ای احترام می‌گذارد و می‌تواند وارد گفت‌و‌گو شود. امارات هم از همین در وارد شد. دیدیم که در هیات اماراتی هم بیشتر مرزبانان و آنهایی که به دنبال امنیت هستن، بودند. آمدند و گفت‌و‌گو کردند و حسب شنیده‌ها گفتند که اقداماتی در راستای باز شدن حساب‌های ایرانیان در امارات انجام خواهند نداد. به این ترتیب حاصل تغییر رویکرد و همکاری در حوزه امنیت در زمینه اقتصادی نیز مشاهده خواهد شد و همه این‌ها به معنی آن است که کشورهای منطقه از مقاومت ایران تاثیر پذیرفته‌اند».


وی خاطر نشان کرد: « البته این معنی آن نیست که حادثه آفرینی جدیدی نمی شود اما از نظر این روند رو به رشد و پیشرفت است».

برچسب ها: ایران ، خلیج فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: