* حضور زنان در ورزشگاه برای مسابقات ملی؛ حرکت گام‌به‌گام یا عقب‌نشینی از مطالبه
پ
کد خبر : ۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ -13 August 2019
ذوالقدر، نماینده مجلس در تشریح اقدامات مجلس برای زمینه‌سازی ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز گفت: «اخیرا در مجلس اساسنامه وزارت ورزش که طی 50 سال گذشته دست نخورده بود، را انجام داده و تصویب کردیم.»

دو سال بیشتر تا پایان دولت باقی نمانده و علی‌رغم همه وعده وعیدها هنوز هم درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان بسته است. شاید آقایان و مسئولان مربوطه به اجازه حضور موردی و تماشای چند مسابقه والیبال و بسکتبال اکتفا کنند و بخواهند با همین اقدامات اندک سر و ته قضیه را هم آورند اما این وضعیت از کف مطالبات جامعه زنان هم پایین‌تر است. زنانی که در بحبوحه انتخابات 92 به وعده‌های کاندیدای اعتدال‌گر دلبسته و تاثیر به سزایی در موفقیت او داشتند امروز برنمی‌تابند که بعد 6 سال یکی از ساده‌ترین مطالبات آنان روی زمین مانده باشد و جناب معاون وزیر هم بگوید : «برای حضور زنان در بازی های لیگ برتر خیلی اعتقادی نداریم».

به گزارش «آزادی»، داورزنی، معاون وزیر ورزش در حالی با افتخار از بی‌اعتقادی خود به حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات لیگ می‌گوید و تماشای مسابقات ملی را موکول به فراهم شدن شرایط می‌کند که چوب فیفا بالای سر این وزارتخانه است و به گفته رفیعی، وکیل بین المللی ورزش «براساس مصوبه سال ۲۰۱۸ فدراسیون جهانی فوتبال زنان باید در تمام مسابقات فوتبال کشور‌ها اجازه حضور در ورزشگاه را داشته باشند. حضور زنان در ورزشگاه‌ها فقط مربوط به بازی‌های ملی نیست و آنها خواهان حضور زنان در تمام مسابقات فوتبال هستند.»


انتظار جامعه زنان این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص اعضای فراکسیون زنان در برابر این تناقض میان وعده‌های رئیس جمهور و بدنه وزارت ورزش از وزیر مربوطه سوال کند. تفکیک مسابقات ملی و لیگ در مسیر فراهم کردن شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها چه ضرورتی دارد؟ با وجود این دیدگاه در سطح معاونت‌ وزارت ورزش چطور باید به چند اقدام امیدوار کننده و حضور موردی زنان در ورزشگاه‌ها دل بست؟


زنان مجلس دهم اما توجه مورد انتظار را به موضوع نشان نداده‌اند. نمایندگان مجلس در تعطیلات دو هفته‌ای خود به سرمی‌برند و اگر هم احیانا پاسخگوی خبرنگاری باشند چنان سرسری از مساله عبور می‌کنند که نمی‌توان به واکنش موثر آن‌ها امیدوار شد. به عنوان مثال فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون زنان در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: «به صحبت‌های معاون وزیر کاری ندارم اما ما همین اخیرا در جلسه‌ای فراکسیون زنان با وزیر ورزش مسائل حوزه زنان را پیگیری کردیم. درباره ورزش زنان و مشکلات این حوزه، تامین کردن زمینه ورزش همگانی، تقویت حضور زنان در فدراسیون‌ها و همین‌طور ورزشگاه‌ها صحبت کردیم. آقای وزیر هم گفتد که پروسه حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حال طی شدن است.»


ذوالقدر گفت: «تاکید آقای سلطانی‌فر روی مسابقات ملی بود و با توجه به اینکه اکنون مطالبه فیفا نیز همین است گفتند که به تدریج در همکاری با نیروی انتظامی، شورای تامین و ... موانع حضور زنان برداشته می‌شود و شرایط مناسب دخول و خروج زنان، جایگاه مجزا و ... آماده می‌شود».


وی در پاسخ به اینکه چرا باید مسابقات ملی و لیگ را از هم مجزا دانست؟ گفت: «فراهم شدن شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها در مسابقات ملی گام رو به جلویی است و باید گام به گام مطالبات را پیگیری کنیم».


این نماینده مجلس در تشریح اقدامات مجلس برای زمینه‌سازی ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز گفت: «اخیرا در مجلس اساسنامه وزارت ورزش که طی 50 سال گذشته دست نخورده بود، را انجام داده و تصویب کردیم. یکی از موارد این اساسنامه وزارت ورزش را موظف می‌کند که زیرساخت ورزشگاه‌ها را برای حضور زنان آماده کند. البته این مصوبه نهایی نیست و شورای نگهبان باید تایید کند اما امیدواریم که نهایی و قانونی شود.»


ذوالقدر نسبت به توجه و تمرکز دولت برای تحقق این مطالبه ابراز امیدواری کرد و گفت: «اکنون در خیلی از مسابقات بسکتبال و والیبال شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستیم. امیدواریم که به تدریج زمینه حضور زنان در مسابقات ملی فوتبال نیز فراهم شود. اول بازی‌های ملی تا بعد ببینیم چه تصمیمات دیگری گرفته می‌شود».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: