* ساختمان 1 میلیارد دلاری ایران در منهتن نیویورک از مصادره آمریکا گریخت
پ
کد خبر : ۹۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ -11 August 2019
حكم قضایی که به دولت آمريكا اجازه داده بود يك برج اداري را در منطقه منهتن مصادره کند، روز جمعه توسط دادگاه تجديدنظر فدرال، كه به چندین اشتباه حقوقی توسط قاضي بدوی استناد كرد، لغو شد.

حكم قضایی که به دولت آمريكا اجازه داده بود يك برج اداري را در منطقه منهتن كه گفته مي شود به طور كامل توسط ايران كنترل شده بوده، مصادره کند، روز جمعه توسط دادگاه تجديدنظر فدرال، كه به چندین اشتباه حقوقی توسط قاضي بدوی استناد كرد، لغو شد.


به گزارش «آزادی»، تصمیم دومین دادگاه تجدیدنظر در منطقه منهتن یک شکست برای وزارت دادگستری آمریکا است که امید به فروش این ساختمان 36 طبقه در خیابان پنجم شاید به رقمی نزدیک به 1 میلیارد دلار (829.26 میلیون پوند) داشت، تا درآمد حاصل را برای قربانیان بمبگذاری و سایر حملات ادعایی منتسب به ایران هزینه کنید.


اعضای هیئت منصفه دادگاه بدوی در ژوئن سال 2017 رای دادند که بنیاد غیرانتفاعی علوی که 60٪ از مشارکت این ساختمان را در اختیار داشته است، تحریم های آمریکا را که در سال 1995 علیه ایران وضع شده بود نقض کرده زیرا می دانست که مالک 40٪ دیگر ساختمان، یعنی Assa Corp یکی از وابسته های بانک ملی ایران است.


اما در تصمیم روز جمعه ، قاضی منطقه منهتن، ریچارد وسلی ، قاضی بدوی کاترین فارست را، که اکنون در یک نهاد خصوصی است، به خاطر "الگوی نگران کننده ای از خطاها در مسائل نسبتاً ساده" در رای بدوی مقصر دانست و حکم وی را لغو کرد.


وسلی گفت كه این موارد شامل عدم استناد به نوارهای ویدئویی اعضای هیئت مدیره سابق بنیاد علوی كه بارها از حق قانونی خود در برابر این اتهام استفاده کرده اند، و همچنین امتناع از اجازه دادن به بنیاد علوی در ارائه شواهد ادعایی برای نشان دادن این نکته که دولت آمریکا خیلی دیر دست به شکایت زده است، میشود.


وسلی نوشته: "اگر این پرونده به محاکمه بازگردد، هیئت منصفه ممکن است شواهدی به نفع دولت پیدا کرده یا نتواند پیدا کند - موضوعی که درباره آن هیچ نظری نداریم. اما دستیابی به هر نتیجه ای نیاز به یک روند منصفانه و روال مناسب دارد ، کاری که در این مورد پرونده فاقد آن بوده است. هیچ کلید میانبر در نص قانون وجود ندارد."


به طور جداگانه همین هیئت دادگاه تجدید نظر نظر 155 صفحه ای فارست را که پس از محاکمه غیر منصفانه به نفع قربانیان حملات تروریستی منصوب به ایران صادر شده، که به دنبال کسب خسارت از بنیاد علوی و شریکش بودند، رد کرد.


دادگاه گفته قربانیان می توانند برخی از ادعاها را دوباره به واخواهی بگذارند، اما دیگران نه، به این دلیل که بر خلاف نتیجه گیری اشتباه فورست ،شریک بنیاد علوی یک "دولت خارجی" نبوده است.


سخنگوی دادستان ایالات متحده، جفری برمن در منهتن ، که دفتر وی نماینده دولت آمریکا در این پرونده بود، از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است. دانیل روزمنا و جان گلیسون وکلای بنیاد علوی در بیانیه ای مشترک گفتند: "ما کاملاً خوشحالیم. همه آنچه که تاکنون خواسته ایم و درخواست کردیم، یک محاکمه منصفانه بوده است."


گفتنی است در فروردین سال 1393 اضی دادگاه منطقه منهتن در شهر نیویورک آمریکا رأی به مصادره این آسمان‌خراش در این شهر داد. قاضی «کاترین فارست» با صدور این حکم جدید با اشاره به شرکت‌های یادشده گفته‌ بود: «بنیاد علوی و شرکت آسا می‌دانستند که کسب‌وکارشان در ارتباط مستقیم با دولت ایران است و سرمایه‌های شناور از طریق بانک ملی هدایت می‌شد.»


به گفته این قاضی، بنیاد علوی هرچند امور خیریه مختلفی نیز انجام داده‌ است، اما اقداماتی که به وکالت از شرکت‌های «آسا»، بانک ملی، و حکومت ایران انجام داده «گناهکار» بودن این بنیاد را مسجل می‌کند. بنیاد علوی که از مالکان ساختمان یادشده است در دهه ۱۹۷۰ توسط دولت شاه و تحت عنوان «بنیاد پهلوی» ایجاد شد، اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ نام آن به بنیاد علوی تغییر یافت و به یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان تبدیل شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: