* ترقی: منظور حداد عادل مرزبندی نبود/ همه کارهای دولت مستقر مبتنی بر اسلام نیست
پ
کد خبر : ۹۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸ -10 August 2019
این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به اینکه مرزبندی بین جریان‌های سیاسی و تاکید بر اسلام در جهت ایجاد انسجام ملی نیست، گفت: «مرزبندی صورت نگرفته است. بحث آقای حداد عادل این است که نارضایتی موجود نارضایتی از اسلام نیست و صرفا نارضایتی از روش‌های فعلی است».

بسیاری از اصولگرایان به نارضایتی موجود در جامعه دل بسته و گمان می‌کند سوار بر موج مشکلات مردم از پیچ تند انتخابات‌های آتی عبور خواهند کرد.

به گزارش «آزادی»، برخی از سیاسیون این جریان اما از دیگران ذوق‌زده ترشده و برای همین در اظهارنظرهای‌ هیجان‌زده خود از تعابیر قابل تاملی استفاده می‌کنند. مصداق این مدعا سخنان اخیر غلامعلی حداد عادل است. او با بیان اینکه «بخش زیادی از مشکلات امروز ناشی از تحریم‌هاست و هر دولت دیگری هم بود درگیر این مشکلات می‌شد» گفت: «نارضایتی کنونی جامعه برای جریان اسلامگرا در انتخابات پیش‌رو یک فرصت است.»


همین یک جمله جناب حداد عادل را می‌توان مدخل دو بحث اساسی و مفصل دانست. نخست اینکه آیا نارضایتی موجود لزوما به نفع اصولگرایان خواهد شد؟ دوم اینکه استفاده از واژه «اسلام‌گرا» به جای «اصولگرا» به معنی یک مرز بندی جدید با جریان رقیب است و به ظن آقای حداد و حامیان وی اصلاح‌طلبان با اسلام در تضاد هستند. البته آنطور که از ادامه سخنان این عضو مجمع تشخیص مصلحت برمی‌آید همه اصولگرایان هم در حلقه اسلام‌گرا قرار نمی‌گیرد. شاهد آنکه وی می‌گوید:« اگر در انتخابات آینده جریان انقلابی و اسلامگرا نتواند به فهرست واحد برسد هیچ امیدی به پیروزی وجود ندارد». بر این اساس آن طیف‌ها اصولگرا که با شورای وحدت و فهرست مورد نظر آن همراه نشوند مانع از پیروزی جریان اسلام‌گرا شده و قاعدتا از حلقه برون می‌افتند. حال سوال اینجا است که بیان چنین اظهاراتی در شرایطی که همه فعلان سیاسی و اجتماعی با هر تفکر و گرایش سیاسی از ضرورت انسجام ملی می‌گویند چه ضرورت و صد البته چه پیامدهایی دارد؟!


اظهارات اخیر حداد عادل با واکنش‌هایی همراه بوده و برخی از اصولگرایان نیز درصدد تعدیل سخنان وی هستند. به عنوان مثال حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌گویی با «آزادی» در این باره گفت: «‌فکر می‌کنم منظور ایشان (حداد عادل) بازتر از جریان اصولگرا است. یعنی نارضایتی مورد بحث فراگیرتر است. همه کسانی است که گرایش به اسلام دارند، نارضایتی دارند و این‌ها می‌توانند هم اصلاح‌طلب باشند و هم اصولگرا».


وی افزود: «نارضایتی عمومی موجود در جامعه در واقع نارضایتی از کسانی است که توجهی به اسلام ندارند و عملکرد آن‌ها مبتنی بر اسلام نیست».


ترقی در پاسخ به این سوال که بر این اساس باید دولت مستقر را غیراسلام‌گرا دانست؟ گفت: « به هرحال همه کاریهای دولت مستقر مبتنی بر اسلام نیست و ممکن است برخی از کارهای آن با اسلام فاصله داشته باشد. مردم الان می‌گویند که ما از انقلاب خود که اسلامی است ناراضی نیستیم، از انتخاب خود ناراضی هستیم و این نشان می‌دهد که مردم با اسلام مشکلی ندارند بلکه با روش‌های غیر اسلامی مشکل دارند».


حداد عادل از ضرورت رسیدن جریان اسلام‌گرا به یک لیست واحد می‌گوید اما ترقی اصرار دارد که «این موضوع اصلا ربطی به انتخابات ندارد. شاهدیم که نارضایتی در جامعه وجود دارد و حتی برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب هم انتقاد می‌کنند. نقد وضع فعلی عمومیت دارد و حدود 80 درصد مردم ناراضی هستند.»


این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به اینکه مرزبندی بین جریان‌های سیاسی و تاکید بر اسلام در جهت ایجاد انسجام ملی نیست، گفت: «مرزبندی صورت نگرفته است. بحث آقای حداد عادل این است که نارضایتی موجود نارضایتی از اسلام نیست و صرفا نارضایتی از روش‌های فعلی است».

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: