* جدیدترین اقدام اسلام آباد علیه هند
پ
کد خبر : ۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳ -09 August 2019
پاکستان در جدیدترین اقدامات خود علیه هند، اقدام به قطع همه ارتباطات فرهنگی با دهلی نو کرد.
به گزارش«آزادی» ، دولت پاکستان از قطع همه ارتباطات فرهنگی با هند به شکل کامل از جمله لغو همه فعالیت‌های مشترکی که در این زمینه برنامه ریزی شده بود، خبر داد.

«فردوس عاشق اعوان» مشاور ویژه عمران خان نخست وزیر پاکستان اعلام کرد: ما تصمیم به توقف به کارگیری همه نوع برنامه‌ها با محتوای هندی کردیم. شورای امنیت ملی پاکستان تصمیم به ایجاد اداره ویژه مبارزه با ایدئولوژی هندی در همه زمینه‌ها کرد. برنامه‌های هندی تبلیغاتی کاذب است و ذهن جوانان پاکستانی را مسموم می‌کند.

این در حالی است که مشاور ویژه عمران خان روز گذشته از ممنوعیت نمایش فیلم‌های هندی در سینما‌های پاکستان خبر داده بود.

گفتنی است که پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که سطح روابط دیپلماتیک خود با هند را کاهش می‌دهد.

بر اساس اعلام رویترز، وزارت خارجه پاکستان در این باره اعلام کرد که همچنین روابط دوجانبه تجاری خود با دهلی نو را در اعتراض به تنش‌های اخیر در کشمیر تحت کنترل هند به حالت تعلیق درمی آورد.

وزارت خارجه پاکستان بیان کرد: اسلام آباد، سفیر هند را اخراج کرده و سفیر خود در دهلی نو را نیز به کشور فرا می‌خواند.

منابع پاکستانی اعلام کردند که این تصمیمات به دنبال نشست کمیته امنیت ملی به ریاست عمران خان نخست وزیر و با حضور وزیران دفاع، کشور و خارجه اتخاذ شده است.

وزارت خارجه پاکستان همچنین از کشاندن موضوع به مجامع بین المللی هم خبر داد.

این درحالیست که مجلس سنای هند اخیرا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن منطقه جامو و کشمیر به دو واحد و منطقه جداگانه از نظر تقسیمات کشوری تبدیل می‌شود.

تصویب این طرح در سنای هند پس از آن صورت گرفت که مجلس نمایندگان این کشور نیز پیشتر و طی چند روز گذشته این طرح را به تصویب رسانده بود.

از میان ۴۳۴ سناتور مجلس سنای هند، ۳۶۷ نفر به تقسیم جاموکشمیر رای مثبت داده و تنها ۶۷ نفر به این طرح رای منفی دادند.

همچنین دولت هند اصل ۳۷۰ قانون اساسی این کشور را لغو کرد، ماده‌ای که برای کشمیر هند امتیازاتی ویژه در حوزه خودمختاری قائل می‌شد و لغو آن با واکنش تند مقامات پاکستانی روبرو شد تا آن‌جا که فرمانده ارتش پاکستان از آمادگی برای دفاع همه جانبه از این منطقه خود خبر داد.

خودمختاری جاموکشمیر باعث شده بود تا این منطقه قانون اساسی و پرچم خودش را داشته باشد و بتواند قانون وضع کند، اما امور خارجی، دفاعی و مخابراتی در دست دولت مرکزی هند بود.

جامو کشمیر همچنین پیش از لغو خودمختاری، می‌توانست قوانین خود را درباره اقامت دائم، مالکیت خصوصی و حقوق پایه وضع کند و همچنین مانع شود که هندی‌های بیرون ایالت در آن خانه بخرند یا ساکن شوند، اما با لغو خودمختاری جاموکشمیر، حال دولت محلی این منطقه کلیه این اختیارات را از دست داده و تصویب تجریه این منطقه نیز به دو منطقه اداری و سیاسی جدا در عمل وضعیت جاموکشمیر را بسیار متفاوت و محدودتر از گذشته خواهد کرد.

هم هند و هم پاکستان مدعی مالکیت کل کشمیر هستند، اما هر کدام بخشی از آن را در کنترل دارند. پاکستان جاموکشمیر را یک منطقه واحد به شمار می‌آورد و انتظار می‌رود تقسیم این منطقه از سوی هند با واکنش تند مقامات اسلام‌اباد روبرو شود.
منبع: مهر
برچسب ها: آزادی ، اقدام ، اسلام آباد ، هند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: