* انفعال پالایشی ایران در ترکیه
پ
کد خبر : ۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ -07 August 2019
شرکت دولتی نفت آذربایجان برای تامین نفت مورد نیاز پالایشگاه جدید ۶.۳ میلیارد دلاری خود در ترکیه قادر به خرید از ایران نشد و به روسیه روی آورد.
به گزارش«آزادی» ، با آغاز تحریم‌های اقتصادی ایران از سوی آمریکا، صادرات نفت کشور نیز با کاهش مواجه شد. هر چند تحریم‌های اقتصادی برای ایران مقوله تازه‌ای نیست و طی ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی وجود داشته است. در دوره جدید تحریم‌های اقتصادی، سیاست‌های تقریبا جدیدی برای صادرات روی میز وزارت نفت قرار گرفت. سیاستی که با مجوز سران سه قوه جامه عمل پوشید. در نتیجه این مجوز، نفت خام روانه رینگ بین المللی بورس انرژی شد. این اقدام که با هدف متنوع سازی روش‌های فروش نفت ایران ایجاد شد، راهی بود تا بخش خصوصی با شفافیت بیشتری وارد عرصه خرید و فروش نفت خام شود. یکی از امتیازاتی که طی این مجوز به خریداران نفت از بورس داده شد، امکان خریدارانی غیر از پالایشگاه داران بود. چرا که پیش از این نفت ایران تنها به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شد.

چندی پیش خبرگزاری بلومبرگ طی خبری اعلام کرد که شرکت دولتی نفت آذربایجان برای تامین نفت مورد نیاز پالایشگاه جدید ۶.۳ میلیارد دلاری خود در ترکیه، قادر به خرید از ایران نشد و به روسیه روی آورد. پالایشگاه استار توافق کرد یک میلیون تن نفت اورال روسیه را از شرکت رزنفت خریداری کند. این مقدار تقریبا یک دهم نفتی است که به صورت سالانه در این پالایشگاه فرآوری می‌شود.

شرکت نفت دولتی آذربایجان (سوکار) در ماه اکتبر پالایشگاه استار را با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز راه‌اندازی کرد تا در بحبوحه محدود شدن واردات نفت، نیاز روز افزون ترکیه را به نفت پالایش شده تامین کند. این در حالی است که ترکیه هنوز مقصد اصلی گاز طبیعی آذربایجان است.

ترکیه به لطف این پالایشگاه جدید، واردات دیزل را تا ۴۰ درصد نسبت به ۶۰ درصد سال گذشته کاهش می‌دهد. پالایشگاه استار می‌تواند تمام نیاز سوخت جت داخلی این کشور را تأمین کند. ولی رشد آینده تقاضا برای محصولات نفتی بیشتر بر محصولات پتروشیمی متمرکز خواهد بود تا سوخت حمل و نقل؛ بنابراین این پالایشگاه بر اساس نیاز‌های بلندمدت ترکیه به محصولات پتروشیمی ساخته شده است.

فرصتی که سوخت

مراسم افتتاح پالایشگاه نفت استاردر تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸ میلادی (مهر-آبان ۹۷) در ازمیر ترکیه برگزار شد. کل ظرفیت تصفیه خانه پالایشگاه ۱۰ میلیون تن خواهد بود و شرکت دولتی نفت آذربایجان سوکار تامین کننده اصلی نفت برای پالایشگاه است. این پالایشگاه وابستگی ترکیه به واردات محصولات پتروشیمی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

پالایشگاه STAR به منظور تصفیه روغن آذری، نفت کرکوک و URALS به منظور تولید ۴.۸ مگابایت سوخت دیزل گوگرد فوق العاده کم، ۱.۶۳ مایت سوخت جت و ۳۲۰،۰۰۰ تن LPG در سال ساخته شده است.

صادق کریمی، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایران روابط مناسبی با جمهوری آذربایجان دارد، گفت: با توجه به روابط خوبی که با این کشور داریم و همچنین با در نظر گرفتن نزدیکی ترکیه به ایران (پالایشگاه تبریز) چنین فرصت حضوری می‌توانست برای ایران مغتنم باشد.

وی مهم‌ترین جز تامین نفت مورد نیاز این پالایشگاه‌ها را انتقالات مالی عنوان کرد و ادامه داد: ایران با وجود شرایط تحریم قادر به انتقال مالی است. به ویژه در کشور ترکیه که روابط تجاری با آن بر قرار است.

وی گفت: بورس انرژی و عرضه نفت خام در این بورس که امکان خرید و حضور بخش خصوصی را فراهم کرده است می‌تواند فرصت مناسبی برای حضور بخش خصوصی در این عرصه باشد؛ حال اینکه چرا نفت مورد نیاز پالایشگاه استار نه از بخش دولتی و نه از طریق بورس انرژی تامین شده است، پرسشی قابل تامل است. به نظر می‌رسد با وجود اینکه شرایط تحریم هوشمندی و هوشیاری بالایی را می‌طلبد، مجموعه امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و همچنین بخش خصوصی فعال در این زمینه، اقدامات به موقعی انجام نداده اند.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: