* موتورسیکلت زنان را حرکت نکرده پنچر کردند؟
پ
کد خبر : ۹۶۰۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸ -06 August 2019
«نیروی انتظامی موظف به صدور گواهینامه موتور برای زنان است».یک روز پس از اینکه دیوان عدالت اداری،این حکم را صادر کرد، یک مقام قضایی از تقاضای تجدیدنظر نیروی انتظامی در مورد این رای خبر داد.

غلامرضاهاشمی فرد|تحریریه آزادی: شعبه‌ای از دیوان عدالت اداری،یکشنبه سیزدهم مرداد، در رایی، حکم به«الزام پلیس راهور ناجا به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان واجد صلاحیت» صادر کرده بود.


در توضیح خبر آمده است«طبق گردش‌کار این پرونده، زنی مقیم اصفهان به طرفیت نیروی انتظامی دعوایی به خواسته الزام به صدور گواهی‌نامه رانندگی موتورسیکلت مطرح کرده است».


شاکی در شرح دادخواست آورده «اینجانب دارای کلیه شرایط لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی موتورسیکلت هستم اما راهور ناجا از صدور گواهی نامه امتناع می‌کند».

هنوز یک روز از ابراز خوشحالی زنان و به اشتراک گذاشتن تصاویر موتورسیکلت های مورد علاقه شان در فضای مجازی نگذشته بود که دوشنبه یک مقام قضایی از تقاضای تجدید نظر نیروی انتظامی در مورد این رای خبر داد.

محسن قائمی نسب، مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری،غیرقطعی بودن رای یکی از شعب دیوان در خصوص الزام راهنمایی و رانندگی مبنی بر صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان را اعلام کرد.

مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت «این رای، رای شعبه بدوی بوده و غیر قطعی است». بر اساس گفته او، «نیروی انتظامی در مورد این رای تقاضای تجدیدنظر کرده و موضوع در حال گذراندن فرآیند قانونی است».

به دنبال آن،رسانه ها از قول یک مقام قضایی گفتند« بعید به نظر می رسد که این رای در مرحله تجدیدنظر تایید شود».
این در حالی است که یک روز پیش ،دیوان عدالت اداری در حکمی، پلیس ایران را ملزم کرده بود «برای زنان گواهی‌نامه‌ موتورسیکلت‌ صادر کند» و عنوان شده بود «راندن موتورسیکلت به جنسیت ربطی ندارد».حتی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و قیمت خودروها، صدور گواهینامه موتور برای زنان لازم دانسته شد.


«شرایط حاکم بر وضعیت شهر نشینی و عدم امکان مالی جهت تهیه خودرو برای همه اقشار و سهولت رفت و آمد با موتورسیکلت جهت رتق و فتق امور زندگی ،ضرورت صدور گواهینامه را برای آنها بیشتر نمایان می‌سازد».

 

موتورسیکلت زنان را حرکت نکرده پنچر کردند؟

موافقان ومخالفان موتورسواری زنان چه می گویند؟
ماندانا احمدی، حقوقدان در گفتگو با «آزادی» درباره موتورسواری زنان به لحاظ قانونی ،گفت: «در قانون هیچ ماده و تبصره‌ای مبنی بر ممنوعیت موتورسواری خانم‌ها وجود ندارد».

احمدی با تاکید بر اینکه در زمان دریافت گواهینامه رانندگی، درباره جنسیت سوال نمی‌شود،ادامه داد: «در حال حاضر زنانی در کشور هستندکه پشت فرمان تریلی،اتوبوس و تراکتور می نشینند و حتی صداوسیما هم آنها را با عنوان زنان موفق نشان می‌دهد. چطور کسی می‌تواند سوار تراکتور شود اما اجازه سوار شدن بر موتور سیکلت را نداشته باشد؟»

البته مساله موتورسواری زنان، مخالفانی هم دارد. آیت الله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد از مخالفان موتورسواری زنان است. علم الهدی در سال ۱۳۹۱ در خطبه نماز جمعه با اشاره به اینکه به گفته او «زن کارخانه‌ای است که خداوند خلق کرده تا انسان تولید کند»، گفت: «اینکه بانوان در مقابل چشم نامحرم موتور سوار شوند و تک چرخ بزنند خلاف شرع و حرام است».

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
مشکل اینه که بعضیا خودشونو بالاتر از قانون میدونن . نمونه ش همین آقایی که اسمش انتهای همین گزارش اومده
پاسخ ها
Asi
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
آقایون باید همکاری کنن که این حق به خانوما داده شه
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
الانم که قسمت فرهنگی قوه قضاییه اومده یه چیز دیگه گفته. چیزای ساده رو بی خودی سختش میکنن. آخه موتور چیه که ممنوعه؟!!
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
حالا زنها موتور سوار نشن نمیشه؟ خطرناکه
م
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
عقل همیشه بر دین پیروز بوده. البته دین کامل است اما برخی او را خوب تفسیر نمی کنند.
پاسخ ها
پروانه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
این قضیه مشکل شرعی نداره. پس ایراد از دین نیست که از مسلمانی بعضی از تندروهاست
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
موتورسواری آخه چیه مگه که تبدیلش کردن به یه مشکل بزرگ. خانمی که دوست داره موتورسوار شه حقشه که سوار شه نه اینکه منتظر اجازه ی کسی بمونه.
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
واقعا ملت را پنچر کردند با این امل بازیهاشون
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
دیوان عدالت باید پیگیر باشه و حلش کنه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: