* «میدل ایست فروم» گزارش داد: ایران تبدیل به ابرقدرت پهپادی شده است
پ
کد خبر : ۹۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷ -03 August 2019
در هر درگیری آینده با ایران که ممکن است یک سوی آن ایالات متحده و متحدانش و سوی دیگر ایران و متحدان آن باشد، تهدید هواپیماهای بدون سرنشین موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این پهپادها نماد روشنی از ردپای رو به رشد ایران در خاورمیانه اند.

ایران بی سر و صدا زرادخانه ای از هواپیماهای بدون سرنشین تولید شده در داخل را ایجاد میکند که به متحدین خود در منطقه صادر کرده و علیه دشمنانش در عراق، اسرائیل و عربستان سعودی آزمایش می کند. در تاریخ 10 ژوئیه ، ایران هواپیماهای بدون سرنشین را برای حمله به یک گروه مخالف کرد در شمال عراق و پس از اینکه این گروه را به قتل اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متهم کرد، مورد استفاده قرارداد. رسانه های ایرانی اعلام کردند که در این حمله از یک واحد جدید هواپیمای بدون سرنشین سپاه استفاده شده است، اتفاقی که تنها سه هفته پس از سقوط یک هواپیمای بدون سرنشین پیچیده آمریکایی بر فراز خلیج عمان رخ داده.


به گزارش «آزادی»، تهدید هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی محدود به آبهای ساحلی ایران یا کشورهای همسایه نیست. این زرادخانه در حال تبدیل شدن به یک تهدید منطقه ای علیه متحدان ایالات متحده است. متحدان ایران، از حوثیها در یمن تا حزب الله در لبنان، از دانش فنی پهپادهای ایران بهره مند می شوند. به عنوان مثال، ایالات متحده معتقد است كه حمله هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیسات نفتی سعودی در ماه مه، توسط گروههای طرفدار ایرانی در عراق انجام شده است.


حزب الله که طی سال های گذشته پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین (UAVs) را بر فراز آسمان اسرائیل به پرواز درآورده است، هواپیماهای بدون سرنشین دریافت کرده از ایران را بهبود بخشیده و اکنون تهدید می کند که در جنگ آینده، از آنها علیه اسرائیل استفاده خواهد کرد. رهبر حزب الله، حسن نصرالله در 12 ژوئیه بیان کرد که حزب الله دارای هواپیماهای بدون سرنشین جدید و پیشرفته است. حزب الله برای اولین بار از پهپاد مرصاد استفاده کرده که براساس یک مدل ایرانی شبیه به هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی ابابیل و مهاجر ساخته شده است.


در یمن، نیروهای حوثی حملات پهپادی را علیه فرودگاههای عربستان سعودی در نزدیکی مرز یمن انجام داده اند. 9 نفر در اوایل ماه ژوئیه در حمله به فرودگاه ابها زخمی شدند. حوثی ها از یک هواپیمای بدون سرنشین به نام Qasef-2K استفاده می کنند که مبتنی بر پهپاد ابابیل-ت ایران است.


به طور کلی استفاده حزب الله ، حوثی ها و شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق از فناوری پهپادی تهران، یک پله بزرگ برای ایران در افزایش توانایی اش در تهدید آمریكا و متحدان آن است. همچنین به نظر می رسد فناوری پهپادهای ایران نیز پیشرفته تر شده اند. از دهه 1980 ایران به دنبال ایجاد نیرویی از هواپیماهای بدون سرنشین داخلی بوده است.


در ماه ژانویه ایران مجموعه ای از پهپادهای جدید را به نمایش گذاشت. به گفته رسانه های ایرانی این مجموعه شامل هواپیمای بدون سرنشین رادار گریز شاهد 171 مجهز بخ موشک های هدایت شونده دقیق و هواپیمای بدون سرنشین کمان 12 است که می تواند تا 10 ساعت به مسافت 200 کیلومتر پرواز کنند. برخی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی اساساً کپی های مهندسی معکوس از نمونه های آمریکایی هستند. پهپاد صاعقه و شاهد 171 نسخه ای از Sentinel RQ-170 است که ایران در سال 2011 توقیف کرده است. پهپاد شاهد 129 شبیه به MQ-1 Predator است.


همه ادعاهای ایران مبنی بر ساخت هواپیماهای بدون سرنشین فوق العاده دوربرد و رادارگریز صحت ندارد، اما اغراق کردن تهران دلیلی برای تمسخر توانایی های این کشور نیست. ایران نه تنها نشان داده است که قادر به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین است - مانند حمله به مخالفان کرد در عراق و پرواز دادن یک هواپیمای بدون سرنشین در آسمان اسرائیل در فوریه 2018 - بلکه نشان داده که می تواند هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده را ساقط کند.


ایران می خواهد هواپیماهای بدون سرنشین خود را در داخل و خارج از کشور نمایش دهد تا نشان دهد که میتواند تحریم های ایالات متحده را در راستای پیشبرد این توانایی نظامی دور بزند. به همین دلیل است که از ژانویه تا ژوئیه، ایران مانورهای هواپیماهای بدون سرنشین را انجام داده و گفته است که حتی تحرکات یک ناو هواپیمابر آمریکایی را نیز زیر نظر داشته است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که واشنگتن آن را یک سازمان تروریستی معرفی کرده است، در حال پیشبرد این تلاش های اخیر در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین است.


ایجاد واحد پهپادی ویژه و استفاده از آن علیه گروههای کرد در 10 ژوئیه نشان می دهد که تخصص سپاه در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین می تواند به راحتی با نقش ایران در خاورمیانه مرتبط شود. در هر درگیری آینده با ایران که ممکن است یک سوی آن ایالات متحده و متحدانش و سوی دیگر ایران و متحدان آن باشد، تهدید هواپیماهای بدون سرنشین موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این پهپادها نماد روشنی از ردپای رو به رشد ایران در خاورمیانه اند.

برچسب ها: پهپاد ، پهپاد ایرانی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: