* مکر جدیدعلیه ایران /طعنه ظریف موثر بود
پ
کد خبر : ۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴ -01 August 2019
اعلام تحریم ظریف از سوی آمریکا با واکنش ها رسانه های دنیا و همچنین موضوع گیری شخصیت های مختلف قرار گرفته است.
به گزارش «آزادی» ابوالفضل خدائی: وزارت خزانه داری آمریکا که به اتاق جنگ اقتصادی این کشور علیه مردم ایران تبدیل شده است سرانجام بامداد پنجشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریمی خود قرار داد. در اطلاعیه روز چهارشنبه دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا دلیل تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تبعیت مستقیم یا غیر مستقیم از رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پیامی توییتری با مطرح کردن ادعاهایی به تحریم شدن وزیر امور خارجه ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا موضع گیری کرده و با اشاره به اعمال تحریم‌های چندی پیش رئیس جمهور آمریکا علیه رهبر معظم انقلاب، ظریف را مدافع مهم رهبری دانست. این اقدام خصمانه آمریکا که در ماه های اخیر از آن صحبت می شد با واکنش رسانه های دنیا و شخصیت های مختلف روبرو شده است که در ادامه برخی از آنها را می خوانید:

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در واکنش به اقدام خزانه داری آمریکا علیه ظریف و با اشاره به اینکه دولتی که خود را ابرقدرت جهان می داند از مصاحبه وزیر خارجه ما می ترسد، گفت: ارکان کاخ سفید از سخنان منطقی یک انسان دانشمند دیپلمات آگاه می لرزد و این سخنان سران آمریکا را نگران می کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به این اقدام در توئیترش نوشت که اوج تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره ای نمی دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم او می زنند! آمریکایی ها از منطق دکتر ظریف و هنر مذاکراتی او به شدت واهمه دارند.

طعنه وزیر امور خارجه کشورمان به کاخ سفید نیز در نوع خود جالب بود. ظریف با انتشار توئیتی نوشت که ما می دانیم گفت گو و صلح خواهی تهدیدی برای موجودیت «تیم بی» است؛ و از آنجا که دلیل تحریم من را سخنانم عنوان کرده اند، آیا مردم آمریکا به مجوز اوفک برای خواندن نوشته های من و یا گوش دادن به مصاحبه هایم نیاز دارند؟

ظریف در توئیتی دیگر نیز نوشته بود: دلیل اصلی ایالات متحده برای قرار دادن من در لیست تحریم ها این است که من «سخنگوی اصلی ایران در جهان» هستم. آیا حقیقت اینقدر دردناک است؟ از آنجا که من هیچ دارایی یا منفعتی در خارج از ایران ندارم این تحریم بر من یا خانواده ام هیچ اثری ندارد. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای پیاده کردن اهداف و برنامه های تان قلمداد می کنید.

وبسایت انگلیسی هافینگتن پست در واکنش به خبر تحریم ظریف نوشت که دولت ترامپ با تحریم وزیر خارجه ایران در حقیقت درهای مذاکره با تهران را بست.

در همین حال شبکه سی سی تی وی چین نیز گزارش داد که واشنگتن با این کار درهای مذاکره احتمالی دو کشور را بست و خطر افزایش تنش ها را بیشتر کرد. این تلویزیون هم چنین گزارش داد که این تحریم ها هیچ اثری بر ظریف ندارد.

رادیو بین المللی چین نیز در مطلبی تحلیلی به موضوع تحریم «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا پرداخته و از این موضوع به عنوان «مکر و حیله ای جدید» یاد کرده است.

روزنامه لبنانی الاخبار نیز طی گزارشی نوشت که اقدام خزانه داری آمریکا علیه ظریف وحدتِ گروه های مختلف ایران را بیشتر خواهد کرد. این روزنامه اضافه کرد که تحریم ظریف تاکید ایران را مبنی بر اینکه گفتگو تحت فشار به معنی تسلیم است، قوت می بخشد.

در ادامه واکنش ها شخصیت های مختلف نیز موضع گیری کردند. وندی شرمن مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا در توئیتی با اشاره به ادعای ترامپ درباره مذاکره بدون پیش شرط، نوشت که تصمیم دولت او برای تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران کمکی به دیپلماسی نمی کند.



جارت بلانک، هماهنگ کننده سابق اجرای توافقنامه هسته ای ایران در وزارت خارجه آمریکا ضمن انتقاد از برخی افراد دولت ترامپ برای تحریم ظریف از سوی واشنگتن، آنان را احمق، دروغگو و خطرناک نامید.

مسئول تحریم های ایران در دوره اوباما، اقدام اتاق جنگ اقتصادی دولت ترامپ برای تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را مضحکترین اقدامی دانست که تاکنون دیده است.



ریچارد نفیو در یادداشت توئیتری خود نوشت: این اقدام بر دیپلماسی ظریف تاثیری نخواهد گذاشت و تاثیر زیادی از لحاظ ایجاد دردسر برای او یا توقیف اموال نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام فقط سایر سران جهان را به خشم می آورد.

در ادامه «هوا چون اینگ» سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری خلق چین به تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا واکنش نشان داد و گفت: موضع چین در این مورد خیلی مشخص و واضح است ما مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا علیه تهران و تحریم وزیر خارجه ایران هستیم.

"رابرت هانتر" مشاور پیشین بین الملل وزارت خارجه آمریکا و سفیر اسبق این کشور در پیمان ناتو تحریم وزیر امور خارجه ایران را "شخصی" کردن اختلافات دو کشور دانست و گفت این اقدام بر خلاف اصول تاریخی دیپلماسی برای یافتن کانال گفت وگو است.

وی که با ایرنا مصاحبه می کرد با اشاره به ادعای مقام های آمریکا که گفته اند ظریف "تصمیم گیر" نیست، تصریح کرد: اگر واقعا از نظر دولت ترامپ، آقای ظریف فردی بدون اختیارات است و نماینده قدرت اصلی در ایران نیست، پس چرا او را تحریم کردند؟ این کاری بی معناست.

هانتر افزود: تنها چیزی که می توانم بگویم این است در حالی که تلاش می شود راهی برای گفت وگو پیدا شود، اما درهای آن یکی پس از دیگری بسته می شود، این کاری عاقلانه نیست. محدود کردن یک شخص برای انجام ماموریتش برای کاهش تنش ها با ایران سودمند نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ظریف نشان نمی دهد که در عمل، دولت ترامپ به دنبال گفت وگو و دیپلماسی نیست، اظهار کرد: من نمی دانم واقعا در ذهن مقام های دولت ترامپ چه می گذرد که این کار را کردند. آیا این کار یک تاکتیک برای چانه زنی ها در گفت وگوهای آینده است یا اینکه این پاسخی به سخنانی است که پیشتر بین ظریف و پمپئو رد و بدل شد.

لازم به ذکر است که حدود یک ماه پیش مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که قصد دارند ظریف را تحریم کنند ولی برخی از رسانه‌های غربی در آن موقع گزارش دادند که آمریکا احتمالا به خاطر عواقب این موضوع در تصمیم خود تجدیدنظر خواهد کرد ولی روز چهارشنبه به وقت محلی آمریکا وزیر امور خارجه کشورمان را در لیست تحریمی خود قرار دادند.

آمریکایی‌ها همچنین در سفر اخیر ظریف به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل محدودیت‌هایی را برای تردد او وضع کرده بودند. چنانکه او فقط می‌توانست به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، ساختمان سازمان ملل و همچنین محل اقامت خود در نیویورک تردد داشته باشد.

شکست های متعدد آمریکا در مجامع بین المللی و ناتوانی وی برای اجماع سازی علیه ایران که در سایه دیپلماسی قوی و کارآمد محمد جواد ظریف و تیم وی به دست آمده است، عرصه را برای آمریکایی ها تنگ کرد تا تصمیمی را اعلام کنند که در عمل کوچکترین تاثیری بر عملکرد دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ندارد و ثابت می کند به دولت فعلی آمریکا حتی در ادعای مذاکرات بدون پیش شرط هم نمی توان اعتماد کرد.
برچسب ها: آزادی ، مکر ، ایران ، ظریف
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: