* اگر مجلس در راس امور است نماینده هم باید درباره همه امور اظهار نظر کند/ هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مانع طرح شکایت‌های «هردن بیر» شود
پ
کد خبر : ۹۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ -01 August 2019

رای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پرونده شکایت از حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و الیاس حضرتی را به خاطر اظهارنظرهایی درباره «مذاکره» طرح شده بود، بست اما پرونده طرح شکایت از وکلای ملت به خاطر یک اظهار نظر را نباید به سادگی بست چراکه این رویه آفتی است به جان دموکراسی و نتیجه‌ای غیر از تک صدایی در جامعه ندارد.


به گزارش آزادی، دليل شكايت از فلاحت پیشه و حضرتی مغايرت اظهارات اين دو نماينده با مصوبه شوراي عالي امنيت ملي درباره ممنوعيت صحبت از مذاكره با آمريكا و سوءاستفاده رسانه‌هاي خارجي از اين اظهارات اعلام شده بود اما مگر می‌توان از نماینده‌ای که از ملت رای گرفته خواست که اظهارات و نظرات خود را با مصوبه شورای عالی امنیت ملی تطبیق دهد؟ اگر این طور است تکلیف اصول 84 و 86 قانون اساسی چه خواهد شد؟


نعمت احمدی، حقوق دادن در پاسخ به این سوال به نظر تفسیری شورای نگهبان اشاره می‌کند. او در گفت‌و‌گو با «آزادی» گفت: «این موضوع همیشه مورد اختلاف بوده، تا جایی که یکی از نمایندگان مجلس (حاج سعید امانی ) در سال 60 سوال کرده بود که آیا من به عنوان نماینده مجلس می‌توانم در مورد جنگ، امورد اقتصادی و ... سوال کنم؟ شواری نگهبان در تاریخ 6 / 11/ 60 خطاب به ایشان پاسخ داده که «جنابعالی نماینده مجلس شورای اسلامی هستید. شرعا و به موجب سوگندی که یاد کردید موظفید در مقام نمایندگی مجلس طبق اصل 88 قانون اساسی هرگونه توضیح و سوالی که لازم بدانید از وزیر مسئول بپرسید و طبق اصل 84 قانون اساسی در برابر تمام ملت مسئول اید و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نمایید و مطابق اصل 86 قانون اساسی در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رای کاملا آزاد می‌باشید».


وی افزود: «خود قانون اساسی نیز همین را می‌گوید. اصل 86 قانون اساسی می گوید که نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کاملا آزاد هستند و نمی توان آنان را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند و آرایی که در مقامی ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد. این ساده ترین مطلب است که قانون اساسی گفته و شورای نگهبان هم همین برداشت را داشته است.»


احمدی با اشاره شکایت اخیر از دو نماینده مجلس (فلاحت پیشه و حضرتی) به خاطر اظهارنظر درباره موضوع مذاکره ، گفت: « اگر مجلس در راس امور است باید در بپذیریم که نماینده مجلس می‌تواند در همه امور اظهارنظر کند و یکی از امور هم رابطه با دیگر کشورها است.»


وی افزود: «آقای هاشمی در خاطرات خود آورده و من خود از ایشان شنیدم که می‌گفت ما در اواخر عمر حضرت امام چند مساله لاینحل داشتیم که حتی نامه نوشته و درخواست کردیم که آن را حل کند. یکی از این مسائل همین رابطه با آمریکا بود. حالا اگر مراجع خاص می‌گویند فعلا با آمریکا صحبت نکنید دلیل نمی‌شود که اگر کسی نظر دیگری داد، با او بر خلاف قانون اساسی عمل کنیم. بالاترین میثاق ما قانون اساسی است.»


وی طرح شکایاتی از این قبیل را موجب محافظه‌کار شدن نمایندگان و تک صدایی شدن جامعه دانست و گفت: «وقتی نماینده مجلس که عضو و در آن تاریخ رئیس کمیسیون امنیت ملی بوده است را به خاطر صحبت از مذاکره در تنگنا قرار داده شود، بقیه هم سکوت می‌کنند و این سکوت نتیجه خوبی ندارد. این کار انگیزه، جسارت و شهامت نماینده را می‌گیرد و به نمایندگانی که دنبال گلابی خوردن هستند میدان می‌دهد. اگر فلاحت‌پیشه به عنوان یک استاد دانشگاه که چندین نوبت نماینده مجلس بوده نتواند نظر خود را بگوید طبیعتا من هم جرات نظر دادن نخواهم داشت. وقتی در جامعه جلوی اظهارنظر گرفته شود خلاف قانون اساسی و حتی خلاف قرآن عمل شده است. قرآن می گوید بشارت میدهم که اقوال مختلف را بشونید و سپس بهترین آن را انتخاب کنید».


احمدی در پاسخ به اینکه راه حقوقی ممانعت از طرح این قبیل شکایات چیست؟ گفت: «خوشبختانه اخیرا این هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان تشکیل شده و مانع طرح شکایات این چنین هردن بیر است و خود یک فیلتر است. شکایاتی که در مجلس ششم علیه برخی نمایندگان شد را هنوز به یاد داریم. بسیاری احضار شدند و حتی آقای لقمانیان زندان رفت البته خدا آقای کروبی را حفظ کند که ایستاد و گفت تا او نیاید من مجلس را اداره نمی‌کنم. خوشبختانه اکنون این هیات نظارت ایجاد شده است. غیر از این راه دیگری وجود ندارد. اصلا چه قانونی بگذاریم که از قانون اساسی ارجح‌تر و مقدس‌تر و لازم‌الاجرا تر باشد؟ قانون اساسی در دو اصل به صراحت گفته و شورای نگهبان هم نظر تفسیری خود را داده اما باز شکایت می‌کنند. نمی‌توان جلوی شکایت‌ها را گرفت اما خوب است که هیات نظارت هست و مثل فیلتر عمل می‌کند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: